-Mamo, to jest By czy Py?
-
Mamo, ę , a to drugie jak się nazywało?
-
Mamo, Wy czy My?
Brniemy
przez 4-zdaniowe przygody Lisa Makarego z elementarza i już wiem, ze czytanie
nie będzie umiejętnością dla Nadii łatwą.
To, co dla mnie jest oczywiste, w
jej głowie jeszcze się nie utrwaliło.
Rysujemy
wspólnie planszę z ogromnymi znakami liter i zawieszamy uroczyście nad łóżkiem.
-
Codziennie będziemy powtarzać! – mówię, przyglądając się wspólnemu dziełu.
- Ja bym tak chciała już sama czytać!
-
Przecież czytasz coraz lepiej! Jak będziesz ćwiczyć, to będziesz czytać coraz
trudniejsze teksty, potem książki…
-
I takie grube też? I „Harrego Pottera” też?
-
Oczywiście.
Komentarz
pedagogiczny
Problemy
z czytaniem i pisaniem sześciolatka, który poszedł do szkoły mogą brać się z lateralizacji, czyli dominacji
jednej ze stron ciała, a co za tym idzie przewagi jednej z półkul mózgowych.
Prawa półkula mózgowa kontroluje bowiem lewą stronę ciała człowieka. Zaś lewa
półkula odpowiedzialna jest za sterowanie prawą stroną ciała. Asymetria mózgu
przyczynia się do odpowiedniej specjalizacji półkul. Każda z półkul
odpowiedzialna jest za inną funkcją, ale żadna bez drugiej nie może prawidłowo
działać.
Lewa półkula steruje prawą częścią
ciała.
Jest odpowiedzialna za:
myślenie logiczne
liczby
czytanie i pisanie
mowę
porządek i planowanie
czas
szczegóły
|
Prawa półkula steruje lewą częścią
ciała.
Jest odpowiedzialna za:
myślenie twórcze i wyobraźnię
spontaniczność
uczucia, emocje
kolor
muzykę, rytm, taniec
widzenie przestrzenne
ogląd ogółu
|
Odpowiedzialność za procesy wzrokowe,
słyszenie i umiejętności matematyczne jest podzielona pomiędzy obydwie półkule.
Jeżeli badanie w poradni potwierdzi u Twojego
dziecka zaburzoną lateralizację, znaczy to, że nie ma wyraźnej dominacji jednej
strony mózgu nad drugą i może to być przyczyną trudności dziecka w nauce.
Zaburzeniom lateryzacji często towarzyszą trudności w czytaniu i pisaniu.
Dzieci często odwracają litery, mylą
litery o podobnym kształcie (p-b,d-b), przestawiają litery, opuszczają lub
dodają literki i sylaby, błędnie odtwarzają litery, a także piszą jak w
lustrzanym odbiciu. Dlatego trzeba od
razu pomóc dziecku w opanowaniu tych trudności. Uważam, że można tego dokonać
jeśli się zacznie pracować z dzieckiem
bardzo szybko. Jeśli się tego zaniedba,
początkowe problemy z czytaniem i pisaniem mogą przeistoczyć się w
poważniejsze zaburzenia, kłopoty ze zrozumieniem tekstu, dysleksje rozwojową.
Małgosia (mama Nadii)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz