„KIEDY
WĘDKARZ IDZIE NA RYBY, TO BIERZE PRZYNĘTĘ,
KTÓRA
SMAKUJE RYBIE – A NIE WĘDKARZOWI”
Aleksander Kamiński
Ileż
to razy stawałyśmy przed problemem, jaką metodę pracy wybrać do danej lekcji, a
przede wszystkim do konkretnego zespołu klasowego. Każdy z nas już chyba wie, że wykład, czy „przeciągnięta” heureza to już przeszłość. Dla uczniów mało
atrakcyjna stała się nawet lekcja z prezentacją w Power Point. Co więc robić!
Nie bać się szukać!
Nauczyciel
we współczesnej szkole stwarza warunki,
aby uczeń potrafił uczyć się, myśleć, poszukiwać, doskonalić, komunikować się,
działać i współpracować w zespole. Występuję w
wielu rolach:
•osoby organizującej proces uczenia
się, badającej potrzeby, oczekiwania i możliwości uczniów,
•osoby integrującej wewnętrzne potrzeby
uczniów z wymaganiami programu,
•osoby kreującej warunki uczenia się, poszukiwania, odkrywania, myślenia, komunikowania, działania i współpracy w
grupie,
•osoby uczestniczącej w wymianie
emocjonalnej, która zachodzi między uczniami, grupą, zespołem klasowym,
•opiekuna przy pomocy którego uczniowie
mogą uczyć się aktywnie i samodzielnie.
Doświadczeń
i sytuacji edukacyjnych dostarcza stosowanie metod aktywizujących, które są
proste, nie wymagają dużych nakładów finansowych, są możliwe do zastosowania w
każdej grupie wiekowej.
Najważniejsze, żeby próbować – nie ma doskonałej metody dla wszystkich!
A wybierać mamy z czego: dyskusja (dydaktyczna, plenarna, panelowa, nieformalna, punktowana, sokratejska) „burza mózgów”, „śnieżna kula”, różnego rodzaju debaty, drama, mapy mentalne, drzewko decyzyjne, metoda przypadku, ranking diamentowy, „bezludna wyspa”, czytanie według 5 kroków, „akwarium”, gry dydaktyczne, haki pamięciowe, fabuła z kubka, graffiti, gwiazda pytań, kosz i walizka, metaplan, metoda projektu, metoda tekstu przewodniego, metoda JIGSAW, linia czasu, metoda trójkąta, obcy – przybysz, pajęczyna lub kłębek, planowanie przyszłości, poker kryterialny, portfolio, rybi szkielet, studium przypadku, metoda sześciu kapeluszy, technika niedokończonych zdań, technika SWOT, 635, 6*6*6… Wymieniać, by można jeszcze długo.
Najważniejsze, żeby próbować – nie ma doskonałej metody dla wszystkich!
A wybierać mamy z czego: dyskusja (dydaktyczna, plenarna, panelowa, nieformalna, punktowana, sokratejska) „burza mózgów”, „śnieżna kula”, różnego rodzaju debaty, drama, mapy mentalne, drzewko decyzyjne, metoda przypadku, ranking diamentowy, „bezludna wyspa”, czytanie według 5 kroków, „akwarium”, gry dydaktyczne, haki pamięciowe, fabuła z kubka, graffiti, gwiazda pytań, kosz i walizka, metaplan, metoda projektu, metoda tekstu przewodniego, metoda JIGSAW, linia czasu, metoda trójkąta, obcy – przybysz, pajęczyna lub kłębek, planowanie przyszłości, poker kryterialny, portfolio, rybi szkielet, studium przypadku, metoda sześciu kapeluszy, technika niedokończonych zdań, technika SWOT, 635, 6*6*6… Wymieniać, by można jeszcze długo.
Postanowiłyśmy,
że co jakiś czas będziemy opisywać na blogu jedną metodę. Czekamy na Państwa
sugestie i propozycje!
Pamiętajmy!
Dzięki różnorodnym, zwłaszcza aktywizującym metodom:
•uczeń zapamiętuje o wiele więcej,
systematyzuje, utrwala wiedzę
•uczy się planowania , organizowania,
oceniania własnej nauki
•rozwija twórcze myślenie
•rozwija logiczne myślenie
•rozwija wyobraźnię
•rozwija sprawność umysłową oraz
osobiste zainteresowania
•doskonali umiejętność komunikowania
się werbalnego i niewerbalnego
•uczy się wyrażania własnych poglądów,
opinii, skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentowania
własnego punktu widzenia, uczy się uwzględniać poglądy innych
•doskonali poprawne posługiwanie się
językiem ojczystym
•uczy się poszukiwać , porządkować , i
wykorzystywać informację z różnych źródeł
•uczy się niestereotypowego podejścia
do problemu, rozwiązywania problemów w sposób twórczy
•wykorzystuje własne pomysły, dzieli
się nimi ,wykorzystuje wiedzę w praktyce
•uczy się pełnienia ról
•uczy się efektywnie współpracować w
grupie
•uczy się przestrzegania zasad
•widzi efekty swojej pracy
•odczuwa zadowolenie z wykonanego
zadania, osiąga sukces
Stosowanie
metod aktywizujących stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju ucznia.
Daje szanse wykształcenia człowieka kreatywnego, otwartego na nowości i zmiany, umiejącego
działać w grupie.
Działajmy!
Poszukujmy! Nie bójmy się!
Kasia
i Małgosia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz