Uwielbiam wracać na mój
ukochany wydział. Tym bardziej, kiedy mogę wziąć aktywny udział w konferencji naukowej. 15 maja
wygłosiłam referat pt. „POPkulturalne rozmowy”. O roli
projektu w kształtowaniu odbioru współczesnej kultury przez uczniów szkoły
ponadpodstawowej na III Konferencji
Studencko-Doktoranckiej: „Przede
wszystkim uczeń! Teksty kultury, język, komunikowanie (się)”
Referat zawierał prezentację działalności szkolnego koła „POPkulturalne rozmowy”. Wychodząc od charakterystyki współczesnej kultury i pokolenia
nastolatków, zjawiska „telematyczności”, czyli zanurzenia w kulturze wirtualnej, skoncentrowałam się na zagadnieniu tożsamości nastolatka i rozumieniu świata
współkształtowanego przez media. W opisie realizowanego projektu ważne stały się dla mnie praktyczne rozwiązania metodyczne, związane z organizacją spotkań
gimnazjalistów z teatrem „dla dorosłych”. Zaprezentowany w referacie zbiór
„dobrych praktyk” w założeniu miał posłużyć nie tylko rozwijaniu kluczowych
kompetencji polonistycznych, ale prowadzić także do kształtowania „dobrych
nawyków” uczniów w zakresie odbioru kultury, krytycznego myślenia, rozwoju
autorefleksji.
Bardzo się cieszę, że referat wywołał dyskusję, padły merytoryczne
i ciekawe pytania. Wszystkie wystąpienie stały na wysokim poziomie. Poruszone zostały
rozmaite tematy: o doborze lektur dla
klasy piłkarskiej, problemie dysleksji, przekładzie intersemiotycznym, możliwościach
intertekstualnego odczytywania poezji Joanny Mueller w praktyce szkolnej, literackich
popkulturowych reinterpretacjach baśni, czytelniczych wyborach gimnazjalistów,
ciekawych zadaniach językowych.
Z każdego z nich na pewno czegoś się nauczyłam i już mam w głowie
wiele pomysłów…. Jedno jest pewne - o nowoczesnej edukacji warto rozmawiać!
Dziękuję organizatorom za możliwość uczestniczenia w konferencji w
roli prelegentki. Mam nadzieję, że to nie koniec mojej uniwersyteckiej
przygody!
Kasia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz