„Pinokio”
to pierwsza lektura moich czwartoklasistów. Książka Carla Collodiego okazała
się wdzięcznym materiałem do pracy.
Na początku mała uwaga – nie nakazuje dzieciom
konkretnego tłumaczenia, dlatego ważne jest, by nauczyciel znał wszystkie
możliwe wersje bohaterów i nazw. Dzieci czują się na początku zaniepokojone, że
jedni czytali o Ogniożercu i Błękitnej Wróżce, a inni o Połykaczu Ognia i
Wróżce o niebieskich/błękitnych włosach. W pewnym momencie nikt już jednak nie zwraca na
to uwagi.
Po
omówieniu świata przedstawionego, przeanalizowaniu planu wydarzeń i wypisaniu
bohaterów oraz najważniejszych przygód Pinokia, razem z Dżeppetto zaczynamy tworzyć pajacyka.
Nauczyciel czyta rozdział, w którym staruszek rzeźbi Pinokia, a w tym czasie
uczniowie rysują poszczególne elementy kukiełki. Każda z nich jest inna, ale
oczywiście ma długi nos, ubranko w kwiatki i nie ma uszu! W dalszej części
lekcji dopisujemy cytaty dotyczące reakcji Pinokia po poszczególnych etapach
rzeźbienia. Już wtedy uczniowie dochodzą do wniosku, że był to prawdziwy
łobuziak.
Cytaty opisujące kolejne
czynności majstra Dżeppetto
|
Tworzę razem z mistrzem
postać Pinokia – RYSUNEK
|
Cytaty opisujące i oceniające
zachowanie pajaca
|
Np. Wyrzeźbił
włosy, czoło i oczy.
…wystrugał
nos pajaca
…wyrzeźbił
usta
…kolej na
szyję, barki, tułów
i ręce
…wyrzeźbił
dłonie
Miał
jeszcze wystrugać nogi i stopy
[Dżeppetto]
zrobił więc pajacykowi
ubranko z
papieru
w
kwiatki, buty z kory
drzewa i
czapeczkę ze skórki od
chleba.
|
oczy
zaczęły się poruszać
i
przyglądać uważnie...
Nos
zaczął gwałtownie rosnąć…
…wydłużał
się pewny siebie nos.
[usta]
już dokuczały i kpiły…
…śmiech
ucichł, ale pokazał się
imponująco
długi jęzor.
Dżeppetto
poczuł, że ktoś ściąga mu
z głowy
perukę.
…zuchwały
i niegodziwy postępek…
…Pinokio
wymierzył mu
[Dżeppetto]
mocnego kopniaka.
Ledwie
nogi utraciły nieco ze
swej
drewnianej sztywności, a już
słychać
było ich tupot po ulicy. …
pajac
skakał jak zając…
Pinokio
pobiegł do miski z wodą
i
przejrzał się w niej niczym
w
lustrze. Zadowolony z siebie
oświadczył,
pusząc się jak paw:
– No
teraz wyglądam jak
prawdziwy
pan.
|
Uczniowie
cieszą się, że mogą pokolorować wizerunek Pinokia, znany im z wersji Disneya.
Na
następną lekcję uczniowie mają przynieść drewniany przedmiot. (Inspiracja - GWO). Służy on nam do
opisania właściwości drewna. Dotykamy, wąchamy, pocieramy. Uzupełniamy tabelę:
Przedmiot opisu
|
kawałek
drewna, pospolite polano
|
Zmysł
|
właściwości
|
dotyku
|
twarde, ma drzazgi, można je obrabiać, wykorzystywać,
lekkie, ciepłe
|
węchu
|
pachnie lasem, żywicą, powietrzem
|
wzroku
|
mała różnorodność kolorystyczna, choć
może przyjmować różne kształty, rozbudzać wyobraźnię, samo w sobie rzadko staje się
przedmiotem zainteresowania
|
słuchu
|
daje głuchy odgłos
|
Następnie
zastanawiamy się, jaki związek z charakterem i zachowaniem się Pinokia mają właściwości
drewna. Zapisujemy wnioski:
WŁAŚCIWOŚĆ
DREWNA
|
CECHY PINOKIA
|
twarde
|
Zatwardziały
w swoim postępowaniu, uparty, popełnia błędy
|
kruche,
łamliwe
|
Łatwo nim
manipulować, nietrwały w swoim postępowaniu, szybko zapomina o obietnicach
|
lekkie
|
Lekkomyślny,
najpierw coś robi potem myśli
|
Łatwo
palne
|
Szybko zapala
się do nowych pomysłów, jego obietnice nic nie znaczą
|
Ma
drzazgi
|
Potrafi zranić
nawet najbliższych
|
Daje
się łatwo kształtować, obrabiać
|
Wpada w
złe towarzysto, jest naiwny, łatwowierny
|
Wydaje
pusty, głuchy dźwięk
|
Głuchy na
ostrzeżenia i dobre rady
|
ciepłe
|
W głębi
ma jednak dobre serce
|
Wspólnie
zastanawiamy się nad tym, czy Pinokio zasłużył, by zostać chłopcem, a kolejną lekcję poświęcamy na analizę złych
zachowań Pinokia i udzielaniu mu dobrych rad. W domu uczniowie wypisują wady i
zalety bohatera.
Kolejne zagadnienie dotyczy wizyty Pinokia w Teatrze Marionetek. Na tablicy umieszczam
symboliczny rysunek teatru, na którym uczniowie umieszczają słowa z wiązane z
teatrem np. afisz, kurtyna, przedstawienie, widzowie, scena, kwestia, rzędy,
dyrygent, kukiełki, marionetki, dyrektor.
Wybrani uczniowie opowiadają „teatralną” przygodę Pinokia, wykorzystując podane
słownictwo.
Na
tej lekcji wprowadzam również elementy rozwoju akcji w opowiadaniu. Uczniowie dowiaduję
się o ekspozycji (wędrówka Pinokia do szkoły, usłyszenie dźwięków muzyki),
zawiązaniu akcji (sprzedaż elementarza i kupienie biletów), rozwinięciu akcji (rozpoznanie
Pinokia przez marionetki, harmider na scenie, zdenerwowanie dyrektora), punkcie
kulminacyjnym (decyzja o spaleniu Pinokia), perypetii (bohaterska postawa
Pinokia wobec Arlekina) i rozwiązaniu akcji ( podarowanie pięciu złotych
monet).
Uczniowie
indywidualnie lub w parach tworzą własne historyjki, wskazując w nich
poszczególne elementy dotyczące akcji w opowiadaniu.
Kolejna
lekcja to praca w grupach. Zadanie -
stworzenie afisza teatralnego zapraszającego na przedstawienie „Pinokio”. Na tablicy zapisujemy wspólnie, co powinno znaleźć
się na „teatralnym plakacie” oraz jakie
zasady towarzyszą wspólnej pracy w zespole. Powstały bardzo ciekawe afisze,
które – co ważne – zawierały wszystkie niezbędne elementy.
Podsumowaniem
lektury były refleksje nad tym, czego współczesny czytelnik może nauczyć się z
książki, a uczniowie redagowali swoją ostateczną opinię o lekturze.
Zadania
wokół Pinokia:
-
wypracowanie :
Wymyśl
i opisz inną przygodę, którą mógłby przeżyć Pinokio.
-
dla chętnych zadanie twórcze - dla małych majsterkowiczów, lubiących zadania
kreatywne. Do wyboru:
1.
zrobiona z dowolnych materiałów kukiełka Pinokia,
Pracą z lekturą „Pinokio” okazała się twórcza
i uważam, że to dobra pozycja na początek czwartej klasy. To również pierwsza
próba moich uczniów dotycząca zeszytu lektur.
http://lubimyuczyc.blogspot.com/2017/01/zeszyt-lektur-sprawdzony-pomys-na.html
http://lubimyuczyc.blogspot.com/2017/01/zeszyt-lektur-sprawdzony-pomys-na.html
Polecam!
Kasia
Dziękuję za inspirację, widać na zdjęciach, z jakim zaangażowaniem pracują dzieci.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawa propozycja na omówienie lektury. :)
OdpowiedzUsuń