Strony

piątek, 26 stycznia 2018

„Akademia pana Kleksa” – garść pomysłów


„Akademia pana Kleksa” to lektura bardzo lubiana przez uczniów. Lubią ją również nauczyciele, ponieważ stwarza możliwość przeprowadzenia wielu ciekawych lekcji. Poniżej kilka pomysłów, które wykorzystałam w tym roku w klasach czwartych.

Piegi jako nagroda, żółty krawat jako motywacja do bycia obowiązkowym i grzecznym

Pomysł nie jest oczywiście nowy, ale nadal bardzo podoba się uczniom. Żeby usprawnić organizację przyznawania piegów, uczniowie na pierwszej lekcji narysowali w zeszytach wielką twarz, na której rysowali piegi. Można je było zdobyć za aktywność, błyskotliwą odpowiedź, ciekawy pomysł. Żółty krawat w zielone grochy  miał z kolei skłonić uczniów do pilnowania zadań domowych, przynoszenia potrzebnych przyborów i przygotowania do zajęć.




Legitymacja członka Akademii

Z pozoru mała rzecz przyniosła uczniom wiele radości. Podpisaną legitymację, uprawniającą m.in. do otrzymywania piegów, uczniowie pokazywali przed wejściem do sali. Zapominalscy z kolei na kilka minut zakładali żółty krawat. Warto jednak zawsze powtarzać uczniom, że krawat to nie element kary, a część zabawy.


Każda lekcja musiała rozpocząć się lub zakończyć piosenką, znaną głównie z filmu o panu Kleksie, czyli „Witajcie w naszej bajce”. Wesoły i żywy utwór dodawał wszystkim sił do dalszej pracy.

 Akademia Pana Kleksa – „Witajcie w naszej bajce”
[Jan Brzechwa]

Witajcie w naszej bajce, słoń zagra na fujarce,
Pinokio nam zaśpiewa, zatańczą wkoło drzewa,
Tu wszystko jest możliwe, zwierzęta są szczęśliwe,
A dzieci wiem coś o tym latają samolotem.

Ref.:
Nikt tutaj nie zna głodu, nikt tu nie czuje chłodu
I nawet ja nie kłamię, nikt się nie skarży mamie.

Witajcie w naszej bajce, słoń zagra na fujarce,
Pinokio nam zaśpiewa, zatańczą wkoło drzewa,
Bo z nami jest weselej, ruszymy razem w knieje,
A w kniejach i dąbrowach przygoda już się chowa.

Ref.:
My ją znajdziemy sami, my chłopcy z dziewczętami,
A wtedy daję słowo, że będzie kolorowo.


Lekcja klekso(szyszko)grafii i przędzenia liter

Oczywiście nie mogło zabraknąć lekcji znanych z samej lektury. Robiliśmy i opisywaliśmy atramentowe kleksy, które naprawdę rozbudziły wyobraźnię czwartoklasistów. Z kolorowej wełny uczniowie wykonali swoje inicjały. Podczas ewaluacji zajęć wyszło, że lekcja podobała się wszystkim!







Opis pana Kleksa

Warto wprowadzić i przećwiczyć opis postaci jeszcze przed omówieniem „Akademii pana Kleksa”. Ambroży Kleks aż prosi się, by go opisać. Po zgromadzeniu wszystkich ważnych informacji o wyglądzie i ubiorze profesora, uczniowie musieli pokolorować jego postać, zgodnie z informacjami z lektury. Pana Kleksa można też narysować na tablicy.





Twórcze zadania

Na podsumowanie  garść pytań:
         W czym jestem podobny do pana Kleksa?
         Jaką lekcję bym zaproponował, gdybym był profesorem Kleksem?
         Co by było, gdyby golarz Filip przejął Akademię?
         Gdybym był szpakiem Mateuszem....
         Czy podziwiasz pana Kleksa? Dlaczego?
         Który magiczny rekwizyt profesora chciałbyś mieć?
         Gdybyś spotkał Adasia Niezgódkę, jakie byś mu zadał pytanie?
         Która przygoda chłopców najbardziej cię zaciekawiła?
         Co najbardziej podobało ci się w szkole profesora Kleksa?
         Co zmieniłbyś w naszej szkole?
         Gdybym był okiem profesora, które wszystko widzi, to zbadałbym...
         Jaki nowy przedmiot szkolny wprowadziłbyś do Akademii?
         Gdybyś zagrał w filmie o panu Kleksie, czyją rolę chciałbyś dostać?
         Jakie nagrody wprowadziłbyś w naszej szkole?
         Gdybyś spotkał pana Kleksa, jakie pytanie byś mu zadał?
         Gdybyś spotkał golarza Filipa, jakie pytanie byś mu zadał?
         Gdybyś spotkał szpaka Mateusza, jakie pytanie byś mu zadał?
         Czy chciałbyś mieć takiego nauczyciela jak pan Kleks? Dlaczego?

Pisemnie uczniowie mieli zaś do wyboru następujące polecenia:
1.  Ułóż przepis na szkolny sukces (składniki – np. szklanka wsparcia rodziców, przyjaciół, codzienna dawka ciekawych lekcji, kilo systematycznej nauki, obowiązkowość, chęci, tabliczka odstresowującej czekolady, szczypta koncentracji, łyżka wiary w siebie i konsekwencji, krople nauczycielskich wskazówek, cennych rad, uśmiech, życzliwość kolegów i nauczycieli; sposób przygotowania).
2. Opisz swoją ulubioną nauczycielkę lub nauczyciela (wstęp – imię i nazwisko, nauczany przedmiot; rozwinięcie – wygląd, cechy charakteru, stosunek do uczniów; zakończenie, ocena nauczyciela).
3. Szkoła marzeń (wygląd szkoły, otoczenia; wyposażenie; rodzaje zajęć pozalekcyjnych; sposób spędzania przerw; metody pracy na lekcji).
4. Jaki jest Twój ulubiony przedmiot w szkole? Uzasadnij swoją odpowiedź.


Projekt – moja wymarzona szkoła

Chętni uczniowie mieli dwa tygodnie na wykonanie projektu dotyczącego wizji ich wymarzonej szkoły. Powstały przepiękne makiety, lapbooki, plakaty i rysunki. Wyjątkowa makieta „Akademii pani Szyszki” wykonana została prawie z samych słodyczy! Martwię się tylko, jak długo przetrwa.;)


























 Przy okazji powstał też herb pływackiej klasy 4a – „Szyszka w wodzie”.



Zabawa ze szpakiem Mateuszem

Uczniowie tworzyli zagadki, zapisując zdania za pomocą samych końcówek wyrazów, czyli tak, jak mówił szpak Mateusz.

Co pan eks adł na danie?
Co ciało z szniców w demii ana eksa?
Co ciało z szniców w demii ana eksa?

Na lekcji nie zabrało też omówienie wyglądu i zasad samej Akademii, metamorfozy Adasia Niezgódki i historii szpaka Mateusza.

Szkoda, że ta bajka już się skończyła….
Kasia


1 komentarz: