Jestem już nauczycielem
mianowanym. To kolejny stopień awansu, którego zdobycie wiąże się po pierwsze z
odbyciem 3 – letniego stażu, a przede
wszystkim ze zdaniem egzaminu.
W
związku z zakończeniem stażu, nauczyciel zobowiązany jest po pierwsze złożyć sprawozdanie
z realizowanego w trakcie jego trwania planu rozwoju zawodowego.
Podsumowania
dorobku zawodowego dokonuje się według
wytycznych z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013r. w
sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli według
następujących założeń:
§ 7 ust.
2 pkt 1
Umiejętność
organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych
działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych
działaniach.
§ 7 ust.
2 pkt 2
Umiejętność
uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska
lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
§ 7 ust.
2 pkt 3
Umiejętność
uwzględniania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
§ 7 ust.
2 pkt 4
Umiejętność
zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych
zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach
nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez
nauczyciela zadań.
§ 7 ust.
2 pkt 5
Umiejętność
posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub
postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której
nauczyciel odbywał staż.
Cała procedura w
pigułce wygląda tak:
Zadanie
|
Termin
|
Komentarz
|
|
Zakończenie stażu.
|
Staż
na stopień nauczyciela mianowanego trwa 2 lata i 9 miesięcy. Nauczyciel
kontraktowy może rozpocząć awans nie później niż 14 dni od dnia rozpoczęcia
zajęć na swój wniosek złożony do dyrektora. Jeśli więc nauczyciel złożył
wniosek nie 1 września lecz później, staż kończy się adekwatnie do terminu
rozpoczęcia np. jeśli wniosek został złożony np. 10 września staż zakończy się
9 czerwca.
|
Jeśli
okres nieobecności w trakcie stażu trwa nieprzerwanie dłużej niż miesiąc, staż
zostaje przedłużony o czas nieobecności. Do okresu nieobecności nie wlicza się
urlopu wypoczynkowego. W przypadku nieobecności nauczyciela związanej z
urlopem macierzyńskim lub rodzicielskim trwającym nie dłużej niż rok i 6
miesięcy staż przedłuża się o ten okres.
|
|
Złożenie
sprawozdania do dyrektora.
|
30
dni od dnia zakończenia stażu przez nauczyciela.
|
||
Wystąpienie przez
dyrektora do rady rodziców o opinię na temat pracy nauczyciela.
|
Najlepiej
niezwłocznie po zakończeniu stażu przez nauczyciela.
|
Rada
rodziców przedstawia opinię w ciągu 14 dni od dnia otrzymania pisma
dyrektora. Brak opinii nie wstrzymuje procedury dokonywania oceny dorobku
przez dyrektora.
|
|
Przedstawienie
projektu oceny dorobku zawodowego przez opiekuna stażu.
|
W
ciągu 14 dni od zakończenia stażu przez nauczyciela.
|
||
Dokonanie oceny
dorobku zawodowego nauczyciela przez dyrektora.
|
W
ciągu 21 dni od dnia otrzymania sprawozdania, po zapoznaniu się z projektem
oceny opiekuna stażu i opinią rodziców.
|
Dyrektor
dokonując oceny dorobku zawodowego bierze pod uwagę stopień realizacji planu
rozwoju zawodowego nauczyciela. W przypadku oceny negatywnej za okres stażu
nauczycielowi przysługuje odwołanie w ciągu 14 dni od daty otrzymania oceny
do organu.
|
Po uzyskaniu od
dyrektora pozytywniej oceny dorobku zawodowego oraz zaświadczenia nauczyciel
może wnioskować o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego
Zadanie
|
Termin
|
Komentarz
|
Nauczyciel
musi złożyć do Prezydenta, Burmistrza Wójta (w zależności od miejsca
zamieszkania) na piśmie wniosek o
wszczęcie postępowania egzaminacyjnego do którego dołącza;
-
poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadane
kwalifikacje
-
poświadczoną kopię aktu nadania stopnia nauczyciela kontraktowego
-
zaświadczenie (zaświadczenia)wydane przez dyrektora (oryginał)
|
W
roku uzyskania pozytywnej oceny dorobku zawodowego.
Jeśli
nauczyciel złoży wniosek do organu prowadzącego do 30 czerwca komisja musi
zebrać się do 31 sierpnia. Kolejny termin składania wniosków - do 31 października.
Wtedy wniosek zostanie rozpatrzony do końca grudnia.
|
Różne
kuratoria wymagają różnych sposobów potwierdzania kopii składanych dokumentów
za zgodność z oryginałem. Najczęściej wymagane jest potwierdzenie przez
notariusza. Jeśli któryś z dokumentów potwierdzających kwalifikacje wydany
jest na poprzednie nazwisko do dokumentów należy dołączyć kopię dowodu
osobistego również potwierdzonego za zgodność z oryginałem.
Akt
nadania stopnia nauczyciela kontraktowego może potwierdzić za zgodność z
oryginałem dyrektor szkoły, w którym
ten akt został wydany. Nauczyciele, którzy w trakcie stażu na kolejny stopień
awansu podnieśli swoje kwalifikacje (np. akt nadania stopnia nauczyciela
kontraktowego otrzymali mając ukończone studia licencjackie, a w trakcie stażu
na stopień nauczyciela mianowanego ukończyli studia magisterskie), powinni
wystąpić z pismem do dyrektora o nadanie nowego aktu nadania stopnia
nauczyciela kontraktowego uwzględniającego aktualne kwalifikacje. Dyrektor
wydając nowy akt powołuje się na art. 9f Karty Nauczyciela
Nauczyciel,
który w trakcie stażu zmieniał miejsce zatrudnienia powinien dołączyć zaświadczenia
o wymiarze zatrudnienia, nauczanym przedmiocie oraz rodzaju prowadzonych zajęć
w dniu wydania zaświadczenia ze wszystkich tych miejsc w których realizował
staż. To samo dotyczy nauczyciela, który jest zatrudniony w kilku miejscach
jednocześnie w wymiarze niższym niż połowa obowiązkowego wymiaru zajęć.
|
Organ prowadzący
po otrzymaniu wniosku dokonuje jego analizy formalnej.
|
Jeśli
wniosek lub dołączone dokumenty nie spełniają wymogów formalnych, organ
prowadzący wskazuje stwierdzone braki i wzywa nauczyciela do ich usunięcia w
ciągu 14 dni wraz z pouczeniem, że ich nieusunięcie w wyznaczonym terminie spowoduje
pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
|
|
Organ prowadzący
powołuje komisję egzaminacyjną
w skład której wchodzą:
·
Przedstawiciel
organu prowadzącego jako przewodniczący komisji
·
Przedstawiciel
organu sprawującego nadzór pedagogiczny
·
Dyrektor
szkoły
·
Dwaj
eksperci z listy ekspertów ustalonej przez MEN
Na
wniosek nauczyciela w komisji może brać udział przedstawiciel związku
zawodowego.
|
Organ
prowadzący powiadamia na piśmie o terminie posiedzenia komisji co najmniej 14
dni wcześniej nauczyciela składającego wniosek oraz członków komisji.
|
|
Komisja
egzaminacyjna przeprowadza egzamin
w czasie którego nauczyciel przedstawia swój dorobek zawodowy i odpowiada na
pytania członków komisji
|
Pytania
członków komisji dotyczą wymagań niezbędnych do uzyskania
stopnia
nauczyciela mianowanego zawartych w § 7 ust. 2 rozporządzenia w sprawie
awansu zawodowego (tych, które powinny zostać uwzględnione w planie rozwoju
zawodowego).
|
|
Po zakończeniu
egzaminu każdy z członków komisji ocenia spełnianie wymagań w skali od 0 do
10.
Komisja
wylicza z przyznanych punktów średnią arytmetyczną. Jeżeli liczba członków
komisji jest większa niż 3 odrzuca się jedną najwyższą i jedną najniższą ocenę.
Nauczyciel
zdał egzamin jeżeli średnia przyznanych punktów wyniosła co najmniej 7.
|
W
czasie posiedzenia komisji.
|
|
Po zdaniu
egzaminu przewodniczący komisji wręcza nauczycielowi zaświadczenie
potwierdzające ten fakt.
|
W
chwili ogłoszenia wyników.
|
|
Organ prowadzący
wydaje nauczycielowi akt nadania stopnia nauczyciela mianowanego.
|
Nie
określono terminu. Wkrótce po odbyciu posiedzenia komisji.
|
|
Nauczyciele,
którzy zdali egzamin do 31 sierpnia, otrzymują podwyżkę wynagrodzenia od 1
września, a ci, którzy zdali egzamin po 31 października otrzymują wyższą
pensję od stycznia.
|
Sam egzamin składa się
z dwóch części. Nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień
nauczyciela mianowanego:
·
dokonuje prezentacji dorobku zawodowego;
·
odpowiada na pytania członków komisji.
Pytania dotyczą prawa
oświatowego, działalności placówki, dokumentów, działań, o których wspominał
nauczyciel, rozporządzeń, indywidualizacji pracy, pomocy uczniom. Wszystko
zależy od komisji.
Moje pytania to:
1. Scharakteryzuj
środowisko swojej klasy.
2. Czym się różni ocena dorobku zawodowego od oceny pracy nauczyciela?
2. Czym się różni ocena dorobku zawodowego od oceny pracy nauczyciela?
3. Zastosowanie storytellingu
na lekcjach języka polskiego.
4. Czym się kieruję
przy wyborze programu nauczania?
5. Skąd wiem, że jestem
skutecznym nauczycielem?
6. Jak wygląda
przykładowa lekcja, zwłaszcza początek?
7. Podać dwa przykłady
dostosowań oceniania dla poszczególnych uczniów.
8. Co jest trudnego w pracy
polonisty?
9. Czy uważam, że
opiekun stażu jest potrzebny?
Wszystko odbywało się w
życzliwej atmosferze, jednak faktycznie komisja wymagała rzetelnych i
konkretnych odpowiedzi. Tym bardziej się cieszę, że udało mi się zdobyć
maksymalną liczbę punktów.
Teraz 4 lata przerwy
(lub w wyjątkowych okolicznościach 2) i zaczynam walkę o ostateczny stopień
awansu – tytuł nauczyciela dyplomowanego.
Dziękuję
wszystkim, którzy trzymali za mnie kciuki!
Kasia
Opracowane
na podstawie strony LEPSZA STRONA EDUKACJI https://lepszastrona.edu.pl/ .
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz