Co
zrobić, by rozwijać w naszych uczniach myślenie krytyczne? Wykorzystać
narzędzia TOC, czyli Teorii ograniczeń, a właściwie teorii przezwyciężania
ograniczeń, która kształci myślenie analityczne, inteligencję emocjonalną,
komunikację.
Dr
Eliyahu Goldratt, fizyk, lider biznesowy stworzył zasady TOC i wykorzystywał je
z ogromnym sukcesem przy rozwiązywaniu problemów w korporacjach, a potem
postanowił przenieść je na grunt edukacji.
toc.edu.pl
Pierwszym
z nich jest CHMURA, narzędzie do analizy stron konfliktu, przesłanek, potrzeb.
Sama analiza zrozumienia podstaw konfliktu może skutkować próba rozwiązania
trudności. Metoda ta przydaje się przy zestawianiu przeciwnych stanowisk
bohaterów, antagonistycznych osobowości w literaturze. Służy także
rozwiązywaniu realnych konfliktów wychowawczych.
toc.edu.pl
Propozycja
praktyczna dotyczy lektury „Opowieści z Narnii” i analizy potrzeb i żądań
Edmunda i reszty rodzeństwa. Edmund jest często niezrozumiany przez
czytelników, postrzegany negatywnie, dlatego analiza jego racji pomaga
zrozumieć wszystkie aspekty konfliktu.
c.d.n.
Małgosia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz