Strony

poniedziałek, 8 sierpnia 2022

100 pytań - nauczyciel dyplomowany

 

Ostatni etap w celu uzyskania najwyższego nauczycielskiego stopnia awansu to rozmowa, w czasie której komisja kwalifikacyjna zapoznaje się z oceną dorobku zawodowego i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz analizuje dorobek zawodowy nauczyciela na podstawie przedłożonej przez niego dokumentacji i przeprowadzonej rozmowy.

Nauczyciel:

·       prezentuje sposób realizacji wybranego przez siebie zadania określonego w § 8 ust. 3 rozporządzenia, którego opis i analiza nie była dołączona do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego;

·       odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wpływu działań i zadań zrealizowanych przez nauczyciela w okresie stażu na podniesienie jakości pracy szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;

·       wykazuje się umiejętnością rozwiązania wskazanego przez komisję problemu związanego z wykonywaną pracą, z uwzględnieniem przepisów prawa;

·       określa cele dalszej pracy i własnego rozwoju.

 

Poniższy zestaw to lista przykładowych pytań dotyczących pracy nauczyciela, którego  zadaniem było przede wszystkim podniesienie jakości pracy szkoły. Warto pamiętać, że pytania będą wynikały przede wszystkim ze złożonego przez nauczyciela sprawozdania i dotyczyć będą jego konkretnej pracy. 

 

Umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych, sprzyjających procesowi uczenia

1.         Jakie są efekty wykorzystywania przez Pana/nią  technologii informacyjnej na swoich lekcjach/zajęciach?

2.         Co zyskali Pana/i uczniowie dzięki wykorzystaniu przez Pana/nią  na lekcjach technologii informacyjnej?

3.         Proszę szczegółowo omówić wykorzystywanie programów multimedialnych.

4.         Co świadczy o tym, że uzyskuje Pan/i pozytywne efekty poprzez wykorzystywanie na lekcji programów multimedialnych/upowszechnianie Internetu?

5.         W jaki sposób kształtuje Pan/i u uczniów świadomość zagrożeń wynikających z korzystania Internetu? Co świadczy o pozytywnych efektach Pana/i oddziaływań?

6.         Proszę ustosunkować się do twierdzenia, że technologia informacyjna i komunikacyjna to dziś nie tylko telefon, faks, komputer, Internet – to również umiejętność bezpiecznego wykorzystania tych środków do pracy w szkole.

7.         Jak wykorzystuje Pan/i Internet przy trudnościach w interpretacji prawa oświatowego?

8.         Proszę podać przykład metody, która umożliwia znalezienie pożądanej informacji, w sytuacji nieznajomości adresu internetowego.

9.         W jaki sposób zajęcia pozalekcyjne z wykorzystaniem bazy komputerowej, zorganizowane przez Pana/nią , wpłynęły na promocję szkoły?

10.       Jaki był wpływ prowadzenia zajęć z zakresu edukacji informacyjnej i komunikacyjnej na podniesienie jakości pracy szkoły?

11.       Jaki jest wpływ technologii informacyjnej i komunikacyjnej na wzbogacenie Pana/i warsztatu pracy?

12.       Proszę wskazać efekty podejmowanych działań w odniesieniu do uczniów, z uwzględnieniem umiejętności korzystania z komunikatorów, portali, czatu, stron www, poczty e-mailowej.

13.       Jakie są efekty wykorzystywania przez Pana/nią  technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej?

14,       W jaki sposób dokonywał/ła Pan/i ewaluacji własnej pracy w zakresie wykorzystania technologii komunikacyjnej przy współpracy z rodzicami?

15.       Które z realizowanych zadań w ramach wykorzystania technologii komunikacyjnej przyniosło Panu/Pani najwięcej satysfakcji? Proszę uzasadnić wybór.

16.       W jaki sposób wykorzystanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej pomaga Panu/Pani w codziennej pracy w szkole?

17.       Czy realizowane zadania z zakresu wykorzystania technologii informacyjnej pozwoliły na podniesienie wyników kształcenia?

18.       Z jakich narzędzi korzystał/a Pan/i w czasie zdalnego nauczania?

19.       Jakie największe trudności związane z korzystaniem z narzędzi informatycznych napotkał/a Pan/i w czasie realizowania zadań szkoły z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość?

20.       Czy uświadamia Pan/i uczniom problem ochrony prawa autorskiego? W jaki sposób?

Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć dla nauczycieli

21.       Jak zdaniem Pana/i dzielenie się wiedzą i doświadczeniem wpływa na podniesienie jakości pracy szkoły?

22.       W jaki sposób wiedza i umiejętności zdobyte przez Pana/nią  na warsztatach/kursie/studiach podyplomowych wpłynęły na pracę innych nauczycieli?

23.       Czy zgodzi się Pan/i ze stwierdzeniem, że dzielenie się wiedzą wpływa na doskonalenie także własnego warsztatu pracy? Proszę o uzasadnienie odpowiedzi.

24.       W jaki sposób prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli stażystów i kontraktowych wpłynęło na poprawę jakości pracy szkoły?

25.       Jaki był wpływ Pana/i działań w ramach Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Zawodowego na podniesienie jakości pracy szkoły?

26.       Co było inspiracją do prowadzenia przez Pana/ /Panią zajęć otwartych dla nauczycieli z innych szkół w ramach wymiany doświadczeń, realizowanych programów i przedsięwzięć? W jaki sposób wzbogaciło to Pana/i warsztat pracy?

27.       Jakie są efekty organizacji przez Pana/nią  i przeprowadzenia lekcji otwartych dla rodziców?

28.       Czy opieka nad nauczycielem rozpoczynającym pracę w zawodzie jest Pana/i sukcesem? Co o tym świadczy?

29.       Jak ocenia Pan/i swoją opiekę nad praktykantami, w tym prowadzenie dla nich zajęć otwartych? Jakie kryteria oceny zastosował/ła Pan/i?

30.       Co potwierdza wysoką przydatność w szkole Pana/i publikacji, udostępnionych autorskich scenariuszy, opracowań na tematy związane z dydaktyką, wychowaniem, profilaktyką i innymi zadaniami wspomagającymi działalność szkoły?

31.       Co przekonuje Pana/nią  do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem w ramach funkcjonujących w szkole zespołów zadaniowych?

32.       W jaki sposób ukończone przez Pana/nią  formy doskonalenia wpłynęły na podniesienie jakości Pana/i pracy i pracy szkoły?

33.       W jaki sposób dzielenie się wiedzą, doświadczeniami, promowanie przykładów dobrej praktyki wpływa na budowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku?

34.       Proszę dokonać samooceny i autokorekty podejmowanych przez Pana/nią  działań w zakresie dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.

35.       Jak, zdaniem Pana/Pani, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem wpływa na podniesienie jakości pracy szkoły?

36.       Czy widzi Pan/i pozytywne efekty w pracy innych nauczycieli w wyniku realizowanych zadań w zakresie dzielenia się wiedzą i doświadczeniem?

37.       Czy szkolenia dla rodziców prowadzone przez Pana/ /Panią wpłynęły na podniesienie jakości Pana/i pracy oraz pracy szkoły?

38.       Jakie są efekty Pana/i pracy w zakresie realizowanego projektu wymiany doświadczeń między nauczycielami?

39.       W jaki sposób zdobytą wiedzę w programie wymiany doświadczeń wykorzystuje Pan/i w pracy z uczniami? Jakie przynosi to efekty?

40.       Z której przeprowadzonej lekcji otwartej jest Pan/i najbardziej zadowolony/a i dlaczego?

Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych

41.       Jakie znaczenie dla jakości pracy szkoły ma organizacja przez Pana/nią  konkursów i szkolnych olimpiad przedmiotowych? Co o tym świadczy?

42. Który konkurs z uważa Pan/i za taki, który przynosi uczniowi wymierne korzyści?

43.       W jaki sposób zamierza Pan/i kontynuować współpracę z instytucjami działającymi na rzecz edukacji?

44.       Jak ocenia Pan/i swoje działania polegające na organizacji i prowadzeniu kursów dla rodziców w zakresie obsługi komputera/kształcenia umiejętności wychowawczych? Proszę uzasadnić samoocenę.

45.       Jak dokonał/ła Pan/i ewaluacji swojej aktywności na rzecz poszerzania zakresu działań szkoły? Które z tych inicjatyw mają Pana/i zdaniem największe znaczenie dla szkoły?

46.  Z jaką instytucją warto byłoby podjąć nową współpracę?

47.       Które z ukończonych form doskonalenia umożliwiają Panu/Pani podejmowanie inicjatyw na rzecz poszerzenia oferty programowej szkoły?

48.       W jakim stopniu program wymiany młodzieży, którego jest Pan/i koordynatorem, wpłynął na zakres pracy szkoły?

49.       W jakim stopniu wdrożony przez Pana/nią  program przedsięwzięcia na rzecz organizacji pomocy osobom starszym, niepełnosprawnym zwiększa skuteczność pracy wychowawczej szkoły? Jakie wnioski wypływają z ewaluacji?

50.       Które z realizowanych przez Pana/nią  zadań wpłynęło w znaczący sposób na zmianę zachowań uczniów?

51.       Co zainspirowało Pana/nią  do założenia w szkole organizacji ZHP? Jakie są efekty pracy tej organizacji pod Pana/i przewodnictwem?

52.       Które z realizowanych zadań przyniosło Panu/Pani najwięcej satysfakcji?

53.       Które z realizowanych przez Pana/nią  zadań wpłynęło w znaczący sposób na podniesienie jakości Pana/i pracy?

54.       Czy działalność na rzecz środowiska lokalnego przyczyniła się do budowania pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym? Co o tym świadczy?

55.       Jak Pan/i ocenia korzyści uczniów z prowadzonych przez Pana/nią zajęć pozalekcyjnych?

56.       W jaki sposób i z jakich źródeł pozyskiwał/a Pan/i informację o potrzebach uczniów?

57.       W jaki sposób Pani/a współpraca z instytucjami i innymi podmiotami przyczyniła się do podniesienia jakości pracy szkoły?

Realizacja co najmniej dwóch z czterech wymienionych zadań:

Opracowanie i wdrożenie programu, innowacji lub innych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły i placówki, w szczególności na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

58.       Co skłoniło Pana/nią  do opracowania innowacji pedagogicznej? Proszę przedstawić efekty pracy.

59.       Jakie znaczenie dla rozwoju ucznia przyniosło wdrożenie programu „...........”?

60.       Jak przeprowadził/ła Pan/i ewaluację programu autorskiego „...........”? Jakie elementy, znamiona powinien zawierać program?

61.       Jak opracowany i wdrożony przez Pana/nią  program wpłynął na efektywniejszą współpracę z rodzicami? W jaki sposób prowadził/ła Pan/i ewaluację programu?

62.       Jakie efekty osiągnął/ęła Pan/i przy realizacji programu integrującego środowisko nauczycielskie lokalnych szkół?

63.       W jaki sposób sprawdził/ła Pan/i efekty wdrożenia profilaktycznego programu środowiskowego „...........”?

64.       Co uważa Pan/i za swój największy sukces w trakcie realizowanego programu?

65.       Jaką korzyść przyniosło Panu/i opracowanie i wprowadzenie innowacji? Co o tym świadczy?

66.       W jaki sposób przeprowadzone przez Pana/nią  działania wpłynęły na uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej?

67.       Co pokazała ewaluacja wdrożonej przez Pana/nią  innowacji?

68.       Co brał/ła Pan/i pod uwagę, przystępując do opracowania innowacji? Czy ewaluacja potwierdziła słuszność założeń?

69.       Proszę ocenić efektywność wdrożonego przez Pana/nią programu ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na podniesienie jakości pracy  szkoły.

70.       Jakie czynniki uwarunkowały wybór właśnie tego programu?

71.       Proszę przedstawić motywy współudziału Pana/i w opracowaniu miejskiego programu związanego z postępowaniem w sprawach nieletnich? Jakie są efekty wdrożenia tego programu?

72.       Jakie pozytywne efekty w zakresie wspomagania ucznia z dysfunkcjami przyniosła Panu/Pani współpraca poradnią psychologiczno-pedagogiczną w ramach programu „...........”?

 73.  Jakie korzyści dla uczniów mają wprowadzane innowacje?

Wykonywanie zadań opiekuna stażu, opiekuna praktyk pedagogicznych, nauczyciela-doradcy metodycznego, przewodniczącego zespołu nauczycieli, koordynatora wolontariatu, koordynatora projektu, kuratora społecznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, rzeczoznawcy do spraw podręczników, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych – także nauczyciela-konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej

74.       Jaka jest Pana/i aktywność w wykonywaniu zadań egzaminatora OKE/rzeczoznawcy ds. podręczników/doradcy metodycznego?

75.       Jak wykorzystuje Pan/i w praktyce szkolnej doświadczenia wynikające z pełnienia funkcji eksperta?

76.       Proszę dokonać oceny wpływu wykonywanych przez Pana/nią  zadań egzaminatora OKE/rzeczoznawcy ds. podręczników/ doradcy metodycznego na podniesienie jakości pracy własnej oraz szkoły.

77.       Czy pełnienie funkcji doradcy metodycznego ma wpływ na umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami?

78.       Na jakie obszary pracy szkoły przekłada się Pana/i udział w wykonywaniu zadań egzaminatora OKE/rzeczoznawcy ds. podręczników/doradcy metodycznego?

79.       Czy wiedza i doświadczenie wynikające z pełnienia funkcji egzaminatora wpływają na podniesienie jakości Pana/i pracy?

80.       W jakim stopniu doświadczenie zdobyte podczas wykonywania przez Pana/nią  zadań egzaminatora OKE/rzeczoznawcy ds. podręczników/doradcy metodycznego ma swoje odzwierciedlenie w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym?

81.       Jak wykorzystuje Pan/i w praktyce szkolnej doświadczenia wynikające z pełnienia funkcji egzaminatora OKE?

82.       W jakim stopniu pełnienie funkcji eksperta komisji ds. awansu zawodowego wpływa na podniesienie jakości pracy innych nauczycieli/szkoły, w której Pan/i pracuje?

83.       W jaki sposób pełnienie funkcji doradcy metodycznego przekłada się na uzyskiwanie pozytywnych efektów w Pana/i pracy w szkole?

84.       W jaki sposób pełnienie funkcji koordynatora wolontariatu/koordynatora projektu/kuratora społecznego przekłada się na uzyskiwanie pozytywnych efektów w Pana/i pracy w szkole?

85.       Jakie działania, jako opiekun stażu, podjął/jęła Pan/i aby właściwie przygotować nauczyciela do uzyskania wyższego stopnia awansu zawodowego?

86.       Jakie korzyści z pełnionej przez Pana/nią funkcji opiekuna stażu wynikły dla Pana/i a jakie dla nauczycieli?

87.       Jakie korzyści z pełnionej przez Pana/nią funkcji opiekuna praktyk wynikły dla Pana/i a jakie dla studentów?

88.       Na jakie problemy napotkał/a Pan/i pełniąc obowiązki opiekuna stażu/opiekuna praktyk?

Uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie podstawowym, a w przypadku nauczycieli języków obcych – uzyskanie umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie podstawowym

89.       Jakie korzyści dla szkoły i Pana/i przyniosło uzyskanie wysokich umiejętności posługiwania się językiem ..........?

90.       W jaki sposób Pana/i potwierdzone umiejętności językowe wpłynęły na uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej?

91.       Jak wykorzystuje Pan/i umiejętność posługiwania się językiem .......... na rzecz podniesienia jakości pracy szkoły? Jakie efekty to przynosi?

92.       Czy Pana/i pomysł wprowadzenia w szkole zwyczaju rozmawiania w języku obcym podczas jednej z przerw międzylekcyjnych przyniósł oczekiwane efekty? Jakie są te efekty i co o nich świadczy?

93.       Proszę przybliżyć sposób realizacji własnego programu zajęć pozalekcyjnych prowadzonych w języku ........../zajęć dla nauczycieli z tego języka. Jakie są spostrzeżenia i wnioski z ewaluacji tego programu?

94.       Proszę wskazać działania pozwalające na wykorzystanie w pracy z uczniami znajomości przez Pana/nią języka obcego? Które z nich Pan/i realizuje i z jakim skutkiem?

95.       Czy wymiana młodzieży zorganizowana przez Pana/nią z wykorzystaniem Pana/i znajomości języka obcego wpłynęła na promocję szkoły w środowisku?

96.       W jaki sposób umiejętność posługiwania się językiem……. wpłynęła na doskonalenie warsztatu Pana/i pracy?

Opracowanie autorskiej pracy z zakresu oświaty lub rozwoju dziecka opublikowanej w czasopiśmie branżowym lub w formie innej zwartej publikacji

97.       W jaki sposób dokonał/a Pan/i wyboru tematu swojej publikacji?

98.       Na jakie trudności napotkał/a się Pan/i podczas przygotowywania publikacji?

99.       W jaki sposób publikacja wpłynęła lub może wpłynąć na podnoszenie jakości pracy nauczycieli w szkole?

100.     *Pytania merytoryczne odnoszące się do tematyki publikacji.

 


Kasia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz