Książka
Erica-Emmanuela Schmitta jest wyjątkowa. Wzrusza, zmusza do refleksji, ale też
bawi. Praca z nią z na lekcjach języka polskiego to przyjemność, ale też
nauczycielskie wyzwanie. Stajemy bowiem przed dokładnie tym samym problemem, co
bohaterowie książki. Jak rozmawiać z dziećmi o śmierci, chorobie, samotności?
Jak wytłumaczyć śmierć dziecka?
Pracę
z lekturą zaczynam od omówienia przedmowy autora – „Podróż Oskara do Polski”,
który jest swego rodzaju listem pisarza do polskich czytelników. Wspólnie
wymieniamy powody, sytuacje, które zainspirowały Schmitta do napisania książki.
Szczególnie zwracam uwagę uczniów na fragment, w którym autor wspomina, że
chciał przełamać tabu, jakim była do
tej pory w literaturze śmierć dziecka. W słowniku sprawdzamy znaczenie tego
słowa. Uczniowie są już świadomi, że mamy przed sobą lekturą wyjątkową.
Świat
przedstawiony – rysujemy schemat, na którym zaznaczamy miejsce, czas akcji. Wymieniamy
też bohaterów – to czas na wskazanie, na co chorują i skąd wzięły się pseudonimy małych pacjentów np. Popcorn – otyłość, Becon – poparzenia, Oskar – Jajogłowy –
białaczka.
Druga
lekcja - „Niezwykłe szpitalne życie Oskara” - skupia się na zabawie, jaką dla
chłopca wymyśliła ciocia Róża (każdy dzień życia chłopiec miał traktować jak 10
lat). Zaczynamy od kartoteki osobowej chłopca:
imię
– Oskar,
pseudonim
– Jajogłowy,
wiek
– 10 lat,
wygląd
zewnętrzny – wygląda na 7 lat,
nazwa
choroby – rak,
miejsce
pobytu – szpital,
leczenie
i jego rezultat – chemia i przeszczep szpiku nie dały rezultatu,
reakcja
Róży i innych na pytanie o śmierć – pani
Róża rozmawia z nim o śmierci, wszyscy pozostali udają, że nie słyszą pytania.
Uzupełniamy
tabelę, która może wyglądać tak (to propozycja):
Etapy życia Oskara
|
|
Wiek
|
Co się
dzieje w jego życiu?
|
dzień
pierwszy
10–20
lat
|
–
pierwsza miłość;
–
przegrane starcie z Pop Cornem o względy Peggy Blue;
–
niechciany, pierwszy w życiu pocałunek z Chinką, by udowodnić kolegom, że
jest się mężczyzną;
–
zdobycie względów Peggy Blue, rozpoczęcie tworzenia związku;
|
dzień
drugi
20–30
lat
|
–
małżeństwo z Peggy Blue;
– Dużo spaliśmy, dużo marzyliśmy, leżeliśmy
blisko siebie, przytuleni, opowiedzieliśmy sobie swoje życie.;
– To normalne, między
dwudziestym a dwudziestym piątym rokiem życia często wychodzi się po nocach,
baluje, prowadzi hulaszcze życie.;
|
dzień
trzeci
30–40 lat
|
–
operacja żony (Peggy);
–
rozmowy o chorobie i śmierci;
|
dzień
czwarty
40–50
lat
|
–
kryzys w małżeństwie po dowiedzeniu
się przez Peggy
o pocałunku z Chinką; |
dzień
piąty
50–60
lat
|
– Fajne jest życie we dwoje. Szczególnie po
pięćdziesiątce, kiedy ma się za sobą różne przejścia.
|
dzień
szósty
60–70
lat
|
– Peggy Blue czuje się lepiej.
Przyjechała mnie odwiedzić
na wózku. (…) spędziliśmy razem miłe chwile. Słuchaliśmy Dziadka do orzechów, trzymając się za ręce i przypomniały nam się dawne czasy.; |
dzień
siódmy
70–80
lat
|
–
Oskar zastanawia sięnad słowami: życie, śmierć, wiara, Bóg;
– Chcę powiedzieć, że dla
„Życia” jest kilka rozwiązań, a więc nie ma żadnego.
– A ja myślę, ciociu, że dla
życia nie ma innego rozwiązania niż żyć.;
|
dzień
ósmy
80–90
lat
|
(…) a
teraz zostałem sam i leżę w łóżku łysy, stary i zmęczony. Ohydnie jest się
starzeć.;
|
dzień
dziewiąty
90–100
lat
|
–
Oskar zrozumiał, że Bóg chce mu powiedzieć, aby codziennie patrzył na świat,
jakby oglądał go po raz pierwszy;
– Dziękuję ci, Panie Boże (…) Miałem wrażenie, że bierzesz mnie za rękę i
wprowadzasz w sam środek tajemnicy, by zgłębiać tajemnicę. Dziękuję.;
|
dzień
dziesiąty
100–110
lat
|
– Byle kretyn może cieszyć się
życiem w wieku dziesięciu, dwudziestu lat, ale kiedy człowiek ma sto lat,
kiedy już nie może się ruszać, musi uruchomić swoją inteligencję.;
|
dzień
jedenasty 110–120 lat
|
– Sto dziesięć lat. To dużo. Chyba zaczynam
umierać.
|
Zadanie ma przede wszystkim odświeżyć treść lektury oraz przygotować uczniów do kolejnego zadania, jakim będzie rozmowa o tym, czy Oskarowi rzeczywiście udało się przeżyć „wszystko” (całość życia) w kilka dni.
Ważny
element lekcji to dyskusja na temat pomysłu cioci Róży. Uczniowie dochodzą do
różnych wniosków:
Oskarowi
udało się poznać najważniejsze etapy życia człowieka w ciągu kilku dni, a przez
to pogodzić się ze śmiercią, ponieważ:
1) Ludzie zwykle żyją w parach. Oskar
stworzył związek z Peggy.
2)20–30-latkowie często uczestniczą w
nocnych imprezach, czego skutki odczuwają
w następnych dniach. Oskar często nie spał w nocy, spotykał się z Peggy, potem czuł się zmęczony.
3) Każdy związek przeżywa kryzysy. Oskar
przeszedł go w wieku 40–50 lat.
4) 60–70-latkowie często wspominają dawne
czasy. Oskar tak pisał o jednym ze spotkań ze swoją żoną: „ (…) spędziliśmy
razem miłe chwile. Słuchaliśmy Dziadka do orzechów, trzymając się za ręce i
przypomniały nam się dawne czasy.”
5)Ludzie w podeszłym wieku mówią
najczęściej, że starość jest trudna i przykra. Oskar w wieku 90 lat powiedział:
„(…) a teraz zostałem sam i leżę w łóżku łysy, stary i zmęczony. Ohydnie jest
się starzeć.”
Lub:
Oskarowi
nie udało się poznać najważniejszych etapów w życiu człowieka. Uczestniczył
tylko w zabawie i niczym więcej. Bo co
może wiedzieć mały chłopiec o tworzeniu związków, kryzysie małżeńskim czy życiu
dojrzałego człowieka? Ale co może człowiek przeciwstawić śmierci? Czy w ogóle
istnieje jakiś dobry pomysł, by z nią się pogodzić?
Kolejna
lekcja skupiona jest na cioci Róży. Zastanawiamy się, dlaczego jej dom i spędzone
w nim święta stały się receptą na zło. Analizujemy rozmowy chłopca z ciocią,
zwłaszcza te o jego rodzicach. Uzupełniamy dwie karty pracy. Nie sposób nie
wspomnieć o karierze zapaśniczej kobiety. Szóstoklasiści są bardzo zawiedzeni,
kiedy okazuje się, że historie te mogły być zmyślone, by motywować chłopca do
walki z każdym dniem.
Trudna
wydaje się lekcja następna. Zastanawiamy się nad różnymi postawami wobec
śmierci. Z treści lektury wiemy przecież, że każdy z bohaterów - rodzice, ciocia Róża,
dzieci, lekarz – mieli inny stosunek do umierania, a raczej do mówienia o nim.
Rozważamy plusy i minusy każdej postawy, przy okazji uczniowie poznają pojęcie „białego
kłamstwa”.
Podczas
omawiania lektury bardzo lubię pracę w
grupach. Tym razem było to zadanie trudne. Przygotowałam trzy zestawy:
Grupa
1
Cytat:
– Nikt nie może uniknąć cierpienia. Ani Bóg,
ani ty. Ani twoi rodzice, ani ja.
–
No, dobrze. Ale dlaczego cierpimy?
Zadanie
1a
Napiszcie jak najwięcej
skojarzeń związanych ze słowem cierpienie.
Stwórzcie dla tych skojarzeń hierarchię, począwszy od lekkiego cierpienia, a
skończywszy na najcięższym.
Zadanie
1b
Uzupełnijcie tabelkę
wybranymi przez siebie przykładami cierpienia. Czy ten podział może mieć
charakter uniwersalny, prawdziwy dla wszystkich ludzi? Od czego Waszym zdaniem
zależy umiejętność radzenia sobie z cierpieniem?
Cierpienia łatwe do udźwignięcia
|
Cierpienia trudniejsze do
udźwignięcia
|
Zadanie
1c
Jak rozumiesz podany
cytat? Rozważ w związku z nim, czy możliwe jest życie pozbawione cierpienia? Weźcie pod uwagę Boga,
rodziców, kolegów, koleżanki, siebie.
Jak wobec cierpienia
zachowują się Oskar, jego rodzice, Róża, personel szpitala?
Czy można odpowiedzieć
na pytanie, dlaczego cierpimy?
Zadanie
1d
Przedyskutujcie wyniki
Waszej pracy z pozostałymi grupami pracującymi nad zagadnieniem cierpienia.
Sformułujcie kilka uwag, (myśli, refleksji).
Grupa 2
Cytaty:
1. Ludzie boją się umierać, bo odczuwają lęk przed nieznanym.
2. Oskarze, z chorobą jest tak jak ze śmiercią. Jest faktem. Nie jest
żadną karą.
Zadanie
1a
Weźcie pod uwagę
następujące pytania:
Co oznacza słowo lęk?
Co oznacza słowo nieznany?
Dlaczego ludzie
odczuwają lęk i czego się boją? Weźcie pod uwagę siebie, koleżanki, kolegów,
dorosłych.
Jaki lęk wzbudza w nas
większy niepokój: ten znany czy ten nieznany?
W kontekście powyższych
zagadnień i cytatu: Ludzie boją się
umierać, bo odczuwają lęk przed nieznanym – rozważcie, dlaczego człowiek
boi się śmierci?
Zadanie
1b
Rozważcie, co oznacza drugi
cytat, cytat dotyczący choroby i śmierci: Oskarze,
z chorobą jest tak jak ze śmiercią. Jest faktem. Nie jest żadną karą.
Weźcie pod uwagę
następujące pytania pomocnicze:
Co to jest fakt? Jak
rozumiesz to słowo?
Co to jest kara? Jakie
rodzaje kar można wyróżnić?
Jaki istnieje związek
między karą a śmiercią?
Zadanie
1c
Przedyskutujcie wyniki
Waszej pracy w swojej grupie i grupach równoległych zajmujących się tym
zagadnieniem. Sformułujcie dwie uwagi, refleksje.
Grupa 3
Cytat:
(…)pomyślałem, że właściwie moja żona Peggy
może mieć kolor jaki zechce, a ja i tak będę ją kochał.
(s. 62)
Zadania
pomocnicze:
Zadanie
1a
|
Wyjaśnijcie w
kontekście utworu, co oznacza ten cytat w znaczeniu dosłownym.
Zadanie
1b
Jakie może być
przenośne znaczenie słowa kolor w
podanym cytacie?
Zadanie
1c
Jak zatem można
zinterpretować wypowiedź Oskara? Jakie znaczenie w miłości ma wygląd
zewnętrzny? Co sądzicie o sytuacji, gdy ludzie twierdzą, że miłość wygasła, bo
zmienił się kolor osoby kochanej?
Zadanie
1d
Jak Waszym zdaniem
można wyjaśnić relację między Oskarem a jego rodzicami. Czy nie kochali go? Czy
Oskar nie kochał rodziców?
Zadanie
1e
Przedyskutujcie wyniki
Waszej pracy w swojej grupie i w grupach równoległych, zajmujących się
zagadnieniem miłości. Sformułujcie dwie uwagi, refleksje, wpisując je do tabeli znajdującej się na tablicy.
Uczniowie
mieli naprawdę trafne przemyślenia i refleksje. Na końcu zbieramy wszystkie
wnioski na tablicy.
Nasze myśli, refleksje:
|
||
o cierpieniu
|
o śmierci
|
o miłości
|
1. Człowiek nie może uniknąć
cierpienia, choć nie jest w stanie odpowiedzieć, dlaczego.
|
1. Śmierć to jedyna pewna sprawa
w życiu człowieka i może dlatego tak przeraża.
|
1.Prawdziwa miłość nigdy nie
ustaje. Zakochujemy się w osobie ludzkiej,
nie
w jakiejś cesze człowieka. |
2. Wprawdzie cierpienie można
podzielić na to mniejsze i większe; na to, do którego można się przyzwyczaić
i to, do którego przyzwyczaić się w żaden sposób nie można, ale sposób
przeżywania cierpienia (odczuwania go jako możliwego do zniesienia
i niemożliwego) zależy od indywidualnej wrażliwości każdego człowieka. |
2. Człowiek boi się wielu
nieznanych mu, trudnych rzeczy, a spośród nich śmierć jest najtrudniejsza i
najbardziej nieznana.
|
2. Miłość nie ułatwia nam
przeżywania skrajnych doświadczeń, nie wyzwala od cierpienia,
a na pewno nie pozwala na pogodzenie się ze śmiercią. Ci, którzy kochają, w trudnych sytuacjach życiowych często są jeszcze bardziej bezradni i bezbronni, niż inni. |
Kolejne
zagadnienie do omówienia to miłość Oskara i Peggy Blue. Pracujemy z tekstem,
wskazujemy etapy tej miłości. Dyskutujemy, czy miłość ma jakieś ograniczenia
wiekowe i co zrobić, by związek był szczęśliwy.
Na
sam koniec omawiamy język utworu. Czytamy pierwszy list Oskara, wyszukujemy
zwroty śmieszne, humorystyczne i potoczne. Kieruję rozmową z uczniami w taki
sposób, by stwierdzili, doszli do wniosków, że autor w opowieści o chorym
chłopcu posłużył się humorem i językiem potocznym, aby to, co straszne i groźne
(nieuleczalna choroba) uczynić bardziej przystępnym, swojskim, by dzięki temu
można było o tym rozmawiać. Język potoczny, pojawiające się wulgaryzmy, humor
sprawiają, że to, o czym nikt nie chce mówić – staje się jakoś zwyczajniejsze,
możliwe do oswojenia; pozwala na dystans, a więc i na to, by wydobyć z
milczenia to, co wszyscy w milczeniu zamykają.
Jest
to tez czas, by zwrócić uwagę, że książka składa się wyłącznie z listów (13
Oskara do Boga i jednego cioci Róży). Na koniec pokazuję też fragmenty filmu, a
czasami – jeśli starczy czasu – oglądamy go w całości. Uczniowie szybko
wychwytują różnice między książką, a ekranizacją. Twierdzą, że przede wszystkim
mieli inne zdanie o cioci Róży.
Praca
z „Oskarem i panią Różą” to praca
trudna, jednak dająca ogromną satysfakcję. Z radością sprawdziłam też zeszyty
lektur, w których znalazło się wiele cennych refleksji.
Dziękuję za ten wpis.
OdpowiedzUsuńxd
OdpowiedzUsuńBardzo przydatne materiały - z pewnością skorzystam!
OdpowiedzUsuń:D mam to teraz na lekcjach online :D
OdpowiedzUsuńmoja pani od polskiego nam zadaje teraz dokładnie to samo, dzień dobry proszę Pani! :)
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńhttp://bdp.ibe.edu.pl/practice-page/133
OdpowiedzUsuńDzięki, pisz więcej stron!
OdpowiedzUsuń