W
tym roku po raz pierwszy uczniowie przystąpią do egzaminu po klasie 8. W drugiej części arkusza z języka polskiego uczeń znajdzie
propozycje dwóch tematów wypracowań. Musi napisać pracę nie krótszą niż 200 słów.
–
temat o charakterze twórczym (np. współczesna wersja mitu);
–
temat o charakterze argumentacyjnym (np. rozprawka, artykuł, przemówienie).
Obowiązkowe
będzie natomiast odwołanie do treści i
problematyki lektury obowiązkowej oraz do utworu samodzielnie wybranego przez
ucznia.
Zmienią
się również zasady oceniania prac.
KRYTERIA OCENY WYPOWIEDZI O CHARAKTERZE ARGUMENTACYJNYM
1.
Realizacja tematu
wypowiedzi
2p.
|
1p.
|
0p.
|
üforma
wypowiedzi zgodna z formą wskazaną w poleceniu
üuwzględnione wszystkie pozostałe elementy
polecenia
üwypowiedź w całości dotyczy problemu wskazanego
w temacie
|
üforma
wypowiedzi zgodna z formą wskazaną w poleceniu
ünieuwzględniony
jeden element polecenia ORAZ/LUB
üw pracy
występują elementy niedotyczące
problemu wskazanego w poleceniu
|
üforma
wypowiedzi niezgodna z formą wskazaną w poleceniu ALBO
ünieuwzględnione
co najmniej dwa elementy polecenia
üJEŻELI W TYM
KRYTERIUM PRZYZNANO 0 PKT., 0 PKT. PRZYZNAJE SIĘ ZA CAŁOŚĆ PRACY
|
2.
Elementy
retoryczne
5p.
|
4p.
|
3p.
|
2p.
|
1p.
|
0p.
|
üpogłębiona argumentacja
üargumenty
odwołujące się do faktów, emocji, logiki
üargumenty
poparte przykładami , wykorzystanie przykładów w funkcji argumentacyjnej
üargumenty i
przykłady uporządkowane, zhierarchizowane
|
üpraca spełnia
wszystkie wymagania na 3 pkt. I niektóre na 5 pkt.
|
üpowierzchowna argumentacja
üw wypowiedzi
brak wnikliwości
üniektóre argumenty zilustrowane odpowiednimi
przykładami w funkcji argumentacyjnej
üargumenty i
przykłady częściowo uporządkowane
|
üpraca spełnia
wszystkie wymagania na 1 pkt. I niektóre na 3 pkt.
|
üpodjęta próba argumentowania
üograniczenie do
wyliczenia powierzchownie omówionych
przykładów
|
üpraca nie
spełnia co najmniej 1 wymagania
określonego na 1 pkt.
|
3.
Kompetencje
literackie i kulturowe
2p.
|
1p.
|
0p.
|
üfunkcjonalne
wykorzystanie znajomości lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu oraz
innego tekstu wskazanego w poleceniu
üpoprawność
rzeczowa
|
üfunkcjonalne
wykorzystanie znajomości lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu oraz częściowo funkcjonalne wykorzystanie
innego tekstu wskazanego w poleceniu ALBO
üczęściowo funkcjonalne wykorzystanie znajomości
lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu oraz funkcjonalne wykorzystanie
innego tekstu wskazanego w poleceniu ALBO
üczęściowo funkcjonalne wykorzystanie znajomości
lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu oraz częściowo funkcjonalne wykorzystanie innego tekstu wskazanego w
poleceniu
üdopuszczalne 1-2 błędy rzeczowe
|
üpraca nie
spełnia co najmniej jednego
wymagania określonego na 1 pkt.
|
4.
Kompozycja tekstu
2p.
|
1p.
|
0p.
|
ükompozycja
zgodna z formą wypowiedzi
ügraficznie
wyodrębnione akapity
üdopuszczalna 1 usterka w zakresie spójności
|
ükompozycja
zgodna z formą wypowiedzi
ügraficznie
wyodrębnione akapity
üdopuszczalne 2-3 usterki w zakresie spójności ORAZ/ALBO logiki wypowiedzi
|
üpraca nie
spełnia co najmniej 1 wymagania
określonego na 1 pkt.
|
5.
Styl
2p.
|
1p.
|
0p.
|
üOdpowiedni do
treści i formy wypowiedzi
üjednolity
|
üsporadyczne
usterki w odpowiedniości ORAZ/LUB jednolitości stylu
|
üpraca nie
spełnia wymagań określonych na 1 pkt.
|
6.
Język
Zakres i poprawność środków językowych
|
Nie więcej niż 2 błędy językowe
|
3 – 4 błędy
językowe
|
5-6 błędów
językowych
|
7-9 błędów
językowych
|
10 lub więcej
błędów językowych
|
szeroki zakres
środków językowych, zróżnicowane składnia,
leksyka
|
4 pkt.
|
3 pkt.
|
2 pkt.
|
1 pkt.
|
0 pkt.
|
zadawalający zakres środków
językowych, składnia i leksyka stosowne
|
3 pkt.
|
2 pkt.
|
1 pkt.
|
0 pkt.
|
0 pkt.
|
wąski zakres środków
językowych, proste składnia i
leksyka
|
2 pkt.
|
1 pkt.
|
0 pkt.
|
0 pkt.
|
0 pkt.
|
7.
Ortografia
2p.
|
1p.
|
0p.
|
üNie więcej niż 1 błąd ortograficzny
|
ü2-3 błędy ortograficzne
|
ü4 lub więcej błędów ortograficznych
|
8.
Interpunkcja
1p.
|
0p.
|
üNie więcej niż 5 błędów interpunkcyjnych
|
ü6 lub więcej błędów interpunkcyjnych
|
Kryteria oceniania
|
Ilość pkt.
(przyznanych)
|
Ilość pkt. (max.)
|
Realizacja tematu wypowiedzi
|
2
|
|
Elementy retoryczne
|
5
|
|
Kompetencje literackie i kulturowe
|
2
|
|
Kompozycja tekstu
|
2
|
|
Styl
|
2
|
|
Język
|
4
|
|
Ortografia
|
2
|
|
Interpunkcja
|
1
|
|
CAŁOŚĆ
|
20 PKT.
|
Nauczyciel przyznaje 0 pkt. za całość
pracy, jeśli:
- wypowiedź w całości jest nie na temat,
- uczeń w ogóle nie
odwołał się do treści lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu,
- wypowiedź jest nieczytelna.
Jeżeli wypowiedź zawiera 180 słów lub
mniej jest oceniana wyłącznie w 3 pierwszych kategoriach (realizacja tematu,
elementy retoryczne, kompetencje literackie i kulturowe).
KRYTERIA OCENY WYPOWIEDZI O CHARAKTERZE
TWÓRCZYM
1.
Realizacja tematu
wypowiedzi
2p.
|
1p.
|
0p.
|
üforma
wypowiedzi zgodna z formą wskazaną w poleceniu
üuwzględnione wszystkie pozostałe elementy
polecenia
üwypowiedź w całości dotyczy problemu wskazanego
w temacie
|
üforma
wypowiedzi zgodna z formą wskazaną w poleceniu
ünieuwzględniony
jeden element polecenia ORAZ/LUB
üw pracy
występują elementy niedotyczące
problemu wskazanego w poleceniu
|
üforma
wypowiedzi niezgodna z formą wskazaną w poleceniu ALBO
ünieuwzględnione
co najmniej dwa elementy polecenia
üJEŻELI W TYM
KRYTERIUM PRZYZNANO 0 PKT., 0 PKT. PRZYZNAJE SIĘ ZA CAŁOŚĆ PRACY
|
2.
Elementy twórcze
5p.
|
4p.
|
3p.
|
2p.
|
1p.
|
0p.
|
üfunkcjonalna
narracja
ülogiczny układ
zdarzeń
üurozmaicona fabuła (co najmniej 6 spośród poniższych elementów: opis, charakterystyka
bohatera, czas i miejsce akcji, zwrot akcji, pointa, punkt kulminacyjny,
dialog, monolog, retrospekcja)
ütwórcze
wykorzystanie treści lektury
|
üpraca spełnia
wszystkie wymagania na 3 pkt. I niektóre na 5 pkt.
|
üfunkcjonalna
narracja
ülogiczny układ
zdarzeń
üprosta fabuła (co najmniej 4 spośród poniższych elementów: opis, charakterystyka
bohatera, czas i miejsce akcji, zwrot akcji, pointa, punkt kulminacyjny,
dialog, monolog, retrospekcja
|
üpraca spełnia
wszystkie wymagania na 1 pkt. I niektóre na 3 pkt.
|
ünarracja częściowo funkcjonalna
üdopuszczalne
usterki w logicznym układzie zdarzeń
üprosta fabuła
|
üpraca nie
spełnia co najmniej 1 wymagania
określonego na 1 pkt.
|
3.
Kompetencje
literackie i kulturowe
2p.
|
1p.
|
0p.
|
üfunkcjonalne
wykorzystanie znajomości lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu oraz
innego tekstu wskazanego w poleceniu
üpoprawność
rzeczowa
|
üfunkcjonalne
wykorzystanie znajomości lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu oraz częściowo funkcjonalne wykorzystanie
innego tekstu wskazanego w poleceniu ALBO
üczęściowo funkcjonalne wykorzystanie znajomości
lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu oraz funkcjonalne wykorzystanie
innego tekstu wskazanego w poleceniu ALBO
üczęściowo funkcjonalne wykorzystanie znajomości
lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu oraz częściowo funkcjonalne wykorzystanie innego tekstu wskazanego w
poleceniu
üdopuszczalne 1-2 błędy rzeczowe
|
üpraca nie
spełnia co najmniej jednego
wymagania określonego na 1 pkt.
|
4.
Kompozycja tekstu
2p.
|
1p.
|
0p.
|
ükompozycja
zgodna z formą wypowiedzi
ügraficznie
wyodrębnione akapity
üdopuszczalna 1 usterka w zakresie spójności
|
ükompozycja
zgodna z formą wypowiedzi
ügraficznie
wyodrębnione akapity
üdopuszczalne 2-3 usterki w zakresie spójności ORAZ/ALBO logiki wypowiedzi
|
üpraca nie
spełnia co najmniej 1 wymagania
określonego na 1 pkt.
|
2p.
|
1p.
|
0p.
|
üOdpowiedni do
treści i formy wypowiedzi
üjednolity
|
üsporadyczne
usterki w odpowiedniości ORAZ/LUB jednolitości stylu
|
üpraca nie
spełnia wymagań określonych na 1 pkt.
|
6.
Język
Zakres i poprawność środków językowych
|
Nie więcej niż 2 błędy językowe
|
3 – 4 błędy
językowe
|
5-6 błędów
językowych
|
7-9 błędów
językowych
|
10 lub więcej
błędów językowych
|
szeroki zakres
środków językowych, zróżnicowane składnia,
leksyka
|
4 pkt.
|
3 pkt.
|
2 pkt.
|
1 pkt.
|
0 pkt.
|
zadawalający zakres środków
językowych, składnia i leksyka stosowne
|
3 pkt.
|
2 pkt.
|
1 pkt.
|
0 pkt.
|
0 pkt.
|
wąski zakres środków
językowych, proste składnia i
leksyka
|
2 pkt.
|
1 pkt.
|
0 pkt.
|
0 pkt.
|
0 pkt.
|
7.
Ortografia
2p.
|
1p.
|
0p.
|
üNie więcej niż 1 błąd ortograficzny
|
ü2-3 błędy ortograficzne
|
ü4 lub więcej błędów ortograficznych
|
8.
Interpunkcja
1p.
|
0p.
|
üNie więcej niż 5 błędów interpunkcyjnych
|
ü6 lub więcej błędów interpunkcyjnych
|
Kryteria oceniania
|
Ilość pkt.
(przyznanych)
|
Ilość pkt. (max.)
|
Realizacja tematu wypowiedzi
|
2
|
|
Elementy twórcze
|
5
|
|
Kompetencje literackie i kulturowe
|
2
|
|
Kompozycja tekstu
|
2
|
|
Styl
|
2
|
|
Język
|
4
|
|
Ortografia
|
2
|
|
Interpunkcja
|
1
|
|
CAŁOŚĆ
|
20 PKT.
|
Uwaga:
Nauczyciel przyznaje 0 pkt. za całość pracy, jeśli:
- wypowiedź w całości jest nie na temat,
- uczeń w ogóle nie odwołał się do treści lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu,
- wypowiedź jest nieczytelna.
Jeżeli wypowiedź zawiera 180 słów lub mniej jest oceniana wyłącznie w 3 pierwszych kategoriach (realizacja tematu, elementy twórcze, kompetencje literackie i kulturowe).
Nie ma co
ukrywać – przed uczniami i nauczycielami bardzo trudne zadanie.
Szczegółowy
informator o egzaminie z języka polskiego:
Kasia
Bardzo przydatna strona. Ja też prowadzę blog przydatny w nauce języka polskiego - wypracowania z języka polskiego
OdpowiedzUsuńZapraszam do czytania!