Nie ukrywam, że nie
jestem fanką tej powieści. Ale skoro stała się ona lekturą obowiązkową w szkole
podstawowej, starałam się zrobić wszystko, by omawianie jej stało się dla
uczniów ciekawe.
Oto
kilka propozycji:
1.
Projekt – „Życie w Afryce w XIX wieku”
W
ramach zadania długoterminowego uczniowie przygotowywali w grupach albumy
dotyczące Afryki przedstawionej w powieści. Zawierały one opisy przedstawionych
przez Sienkiewicza miejscowości, krain geograficznych, klimatu i pogody, roślin
i zwierząt, a także zwyczajów i kultury ludów afrykańskich.
2.
Lekturowe pudełka
Sprawdzona
już metoda, kolejny raz okazała się strzałem w dziesiątkę. W pudełkach znaleźć
można było m.in. afrykańskie przyprawy, buteleczkę z chininą, herbatę,
egzotyczną biżuterię, mapę, sztucer Stasia, figurkę psa Saby. Przede wszystkim
kartoniki zapełniły jednak miniaturki afrykańskich zwierząt – tygrysy, małpy,
słonie, żyrafy. Uczniowie nie zapomnieli oczywiście o liście do wybranego
bohatera i planie wydarzeń. Niektórzy przygotowali również quiz.
3. Dylematy, stereotypy, trudne tematy
Jedną
z lekcji poświęciłam na omówienie pojawiających się w powieści stereotypów.
Oczywiście wcześniej dokładnie należy wytłumaczyć uczniom to pojęcie, podać
proste przykłady.
Np.
Kali – czarnoskóry niewolnik, poddany białemu panu, leniuch i obżartuch – w
rzeczywistości król Wa – himów.
Mahdi
- „brzydki i niegrzeczny” (jak nazwała
go Nel) – w rzeczywistości należy pamiętać, że Sudańczycy naprawdę byli na
skraju biedy, niezadowoleni z rządów angielskich widzieli w tym powstaniu
szansę na niepodległość.
Staś
jako superbohater.
Dylematy:
·
Zabicie lawa i Beduinów (trudny temat zabójstwa, poświęciłam na rozmowę z
dziećmi dużo czasu).
· Oddanie Nel ostatniej wody.
·
Udanie się po pomoc dla Nel mimo wielkiego zagrożenia.
·
Decyzja Kalego o zostaniu w wiosce Wa – Himów i zostawieniu współtowarzyszy.
4. Myślograficzne
notatki – jak zwykle niezawodny sposób na uporządkowanie wiedzy. Sprawdza się
również praca z mapą, globusem, atlasem geograficznym.
5. Gra edukacyjna GWO
„Między nami graczami”
Gry edukacyjne:
· zachęcają do dokładnego czytania
lektur szkolnych,
· pobudzają wyobraźnię,
· rozwijają spostrzegawczość,
· ćwiczą zdolności manualne,
· uczą odpowiedzialności i pracy w
grupie.
Zabawa i nauka w
jednym!
6.
Multimedia
7.
Baśniowe karty do układania historii
Uczniowie
mieli opowiedzieć daną przygodę Stasia i Nel, rozpoczynając ją słowami „A było to
tak…” Ilustracje kojarzyły się dzieciom z magią i baśnią.
Opis
zajęć: Zajęcia mają na celu pokazanie Henryka Sienkiewicza i jego powieści
afrykańskiej ze strony, która zaciekawi wymagającego odbiorcę, jakim jest
dziecko. Szczególnie mocno zaakcentowane zostaną takie zagadnienia jak:
przygotowania do egzotycznej wyprawy, przebieg podróży do Afryki, niebezpieczeństwa
na jakie natknął się pisarz, pierwowzory bohaterów powieści afrykańskiej,
światowy sukces W pustyni i w puszczy. Uwagę dzieci przyciągną fotografie z
podróży do Afryki, eksponaty muzealne – trofeum myśliwskie z Afryki oraz
przekłady powieści na języki obce oraz fragmenty filmowe. Henryk Sienkiewicz z
każdej podróży przywoził bliskim niezwykłe prezenty. Co mógł przywieźć z
Afryki? Być może maski afrykańskie, które na pewno widział podczas pobytu na
Czarnym Lądzie. Uczestnicy zajęć wykonają własne maski – na pamiątkę swojej
mini wyprawy do Afryki.
9.
Powtórka krótkich form użytkowych
Inspirując
się powieścią tworzyliśmy zaproszenia, ogłoszenia, notatki prasowe. Niektóre
z nich dotyczyły wydarzeń z powieści, inne wymyślonej przez nas podróży po
afrykańskiej pustyni i puszczy. Uczniowie
napisali również krótką kartkę z pamiętnika Nel i swój dziennik z podróży.
10. Tematy pracy klasowej:
· List Stasia do ojca z Góry Lindego.
· Charakterystyka Stasia Tarkowskiego.
· Kartka z pamiętnika Nel.
· Dalsze losy Kalego – opowiadanie.
Omówiliśmy
również cechy powieści przygodowej i podróżniczej, podając odpowiednie
przykłady z tekstu.
„W
pustyni i w puszczy” zostało „oswojone”.
Kasia
Wspaniałe pomysły, na pewno wykorzystam! <3
OdpowiedzUsuń