Podstawa
programowa zakłada, że omówi się z uczniami w klasie 7-8 4 utwory liryczne Mickiewicza, wybrane teksty
Słowackiego i Norwida, z dużych dzieł „Pana Tadeusza”, „Balladynę”. To spadek
literacki, który nie łatwo jest uczniom udźwignąć. Proponuję metodę drzewa
decyzyjnego, które pozwala wniknąć w decyzje bohaterów dzieł romantycznych a
takżę zrozumieć epokę i jej przedstawicieli.
Drzewo
decyzyjne to możliwość analizy jakiejś postawy po względem pozytywnych i
negatywnych konsekwencji oraz celów i wartości. Pozwala uczniom rozpisać znany
im np. z lektury schemat działania, a także zaproponować przewidywalny układ
innych wydarzeń. Oto schemat drzewa decyzyjnego.
A oto kilka pytań
problemowych, które mogą stanowić zadanie dla uczniów do analizy w drzewie
decyzyjnym.
Ogólne:
Czy obywatele polscy w wyniku represji zaborców
powinni emigrować?
Czy tęsknota za krajem
miała pozytywny wpływ na życie i
twórczość poetów romantycznych?
„Świtezianka”
A. Mickiewicza
Czy strzelec
(„Świtezianka”) powinien składać przysięgę?
Czy pani jeziora Świteź
miała prawo poddawać strzelca próbie?
„Reduta
Ordona” A. Mickiewicza
Co mógł zrobić Ordon w obliczu
zbliżającej się porażki?
Wybór I - wysadzić redutę
Wybór II - walczyć do ostatniej kropli krwi
Wybór III – poddać się
„Śmierć pułkownika” A.
Mickiewicza
Czy Emila Plater była
dobrym dowódcą?
„Balladyna”
J. Słowackiego
Czy Balladyna powinna
się wcześniej przyznać do zbrodni?
Czy siły nadprzyrodzone wymierzyły Balladynie
sprawiedliwą karę?
„Pan Tadeusz” A. Mickiewicza
Czy Jacek Soplica
wystarczająco odkupił swoje winy?
Czy polska szlachta
była gotowa na zryw niepodległościowy?
Małgosia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz