czwartek, 10 grudnia 2015

Na początek drzewko decyzyjne i giełda pomysłów


Tak jak obiecałyśmy zaczynamy opis wybranych metod nauczania. Na początek metody znane i często stosowane  – drzewko decyzyjne i giełda pomysłów, zwana inaczej „burzą mózgów”.

Metoda drzewka decyzyjnego jest graficznym zapisem analizy problemu. Służy dokonaniu właściwego wyboru i podjęciu decyzji z pełną świadomością jej skutków.

Przebieg:
·         sformułowanie problemu, który uczniowie wpisują w pień drzewa.
·         określenie celów i wartości najbardziej istotnych dla podejmującego decyzję; uczniowie
·         zapisują je w koronie drzewa.
·         zaproponowanie jak największej liczby rozwiązań, które należy wpisać w gałęzie drzewa.
·         określenie pozytywnych i negatywnych skutków każdego rozwiązania z punktu widzenia
·         stawianych celów i przyjętych wartości.
·         podjęcie najwłaściwszej decyzji.

Schemat drzewa decyzyjnego (od góry):
·         cele i wartości,
·         skutki pozytywne,
·         skutki negatywne,
·         możliwe rozwiązania,
·         sytuacja wymagająca decyzji (pień).


Metoda burzy mózgów jest z kolei  odmianą dyskusji polegającą na umożliwieniu uczniom szybkiego zgromadzenia wielu konkurencyjnych lub uzupełniających hipotez rozwiązania problemu, któremu poświęcona jest dana jednostka metodyczna lub jej fragment. Można zgłaszać wszystkie najbardziej śmiałe lub niedorzeczne pomysły rozwiązania, choćby nietypowe, ryzykowne i nierealne, w obojętnej formie, żeby nawet chwila namysłu nad poprawnością językową nie zmniejszała pomysłowości. Cała konstrukcja burzy mózgów jest tak przemyślana, aby przerwać komunikację między fazą produkcji pomysłów i ocenianiem.

 Zasady burzy mózgów:
·         każdy pomysł jest dobry
·         ważniejsza jest liczba pomysłów niż ich jakość
·         każdy pomysł zapisujemy w formie podanej przez autora
·         nie komentujemy pomysłów
·         nie krytykujemy pomysłów
·         wszyscy na równych prawach bierzemy udział w zgłaszaniu pomysłów
·         zgłaszamy pomysły w wyznaczonym czasie

Etapy burzy mózgów:
·         sformułowanie problemu
·         wytwarzanie pomysłów
- każdy pomysł jest zapisywany
- cel: zgromadzenie jak największej liczby pomysłów
·         krytyczna analiza pomysłów
- ustalenie kryteriów oceny (np. realność, zyski/straty, akceptacja większości)
- ocena wg przyjętych kryteriów
·         wybór rozwiązania
·         decyzja o wprowadzeniu wybranego rozwiązania

  Korzystają Państwo z tych metod lub zetknęliście się z nimi podczas lekcji? Czekamy na odpowiedź!

Kasia i Małgosia


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz