poniedziałek, 28 grudnia 2015

Metaplan - kolejna metoda do wykorzystania

Metoda ta pozwala na spokojne zbadanie omawianego zagadnienia i wspólne szukanie najlepszego rozwiązania. Skłania do krytycznej analizy faktów, formułowania sądów i opinii.

Przebieg:

  •  Podział klasy na grupy.
  • Przygotowanie plakatu.
  • Przedstawienie problemu.
  • Określenie czasu dyskusji.
  • Tworzenie plakatu.

Następnie:

  • Uczniowie odpowiadają na pytanie: Jak jest? (Jak było?). Odpowiedzi zapisują na karteczkach, które przyklejają w wyznaczonym miejscu na plakacie. Jest to diagnoza stanu aktualnego.
  • Następnie notują na karteczkach odpowiedzi na pytanie: Jak być powinno? i podobnie przyklejają kartki w odpowiednim miejscu plakatu. Pytanie to ma sprowokować odpowiedzi wskazujące możliwości poprawy sytuacji.
  •  Uczniowie zapisują na karteczkach odpowiedzi na pytanie: dlaczego nie jest (nie było) tak, jak być powinno? i przyklejają je w wyznaczonym miejscu plakatu. Na tym etapie pracy uczniowie powinni zastanowić się nad przyczynami powstałych nieprawidłowości i błędów.
  •  Uczniowie zapisują wnioski na karteczkach, które przykleją w wyznaczonym miejscu na plakacie. Wnioski muszą doprowadzić do poprawy sytuacji zgodnie z sugestiami drugiego pytania: Jak być powinno?
  • Sprawozdawcy prezentują efekty pracy grup.
  • Wnioski ze wszystkich plakatów mogą być zebrane jako wspólne rozwiązanie problemu.

Wzór tabeli:

  • Jak jest?
  • Jak być powinno?
  • Dlaczego nie jest tak , jak być powinno?
  • Wnioski.


Kasia i Małgosia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz