Zwykło się mówić o mediacjach jako o alternatywnym sposobie rozwiązywania sporów.
Wydaje mi się, że ilość i częstość sporów w szkole wymaga zmiany kwalifikacji. Mediacje są jedyną możliwością zapanowania nad sponfliktowanymi uczniami, jedyną szansą na zakończenie sporu bez orzekania o winie, bez żalu i poczucia niesprawiedliwości.
Zaraz po pandemii i zdalnym nauczaniu
można było zaobserwować zanik umiejętności komunikacyjnych, który zaważył na
rozwiazywaniu konfliktów wśród rówieśników. Jednocześnie powrót do codziennego
życia w społeczności szkolnej generował nieporozumienia i stany zapalne.
Obserwowalismy zachowania, które
eskalują spór np. postawienie na swoim za wszzelką cenę, narzucanie swojego
stanowiska, stereotypy w mysleniu, wrogość, słaba komunikacja. Okazało się, że
większość młodych ludzi reaguje na konflikt ignorowaniem, unikaniem bądź
zaciekłą walką.
Jaka jest rola mediatora? W warunkach szkolnych rola mediatora rówieśniczego sprowadza się do prowadzenia mediacji: uczeń-uczeń, mediatora szkolnego do mediacji: uczeń - nauczyciel, nauczyciel -nauczyciel, dyrektor - nauczyciel.
Po
pierwsze, pomaga stronom przeanalizować swoją postawę i zwerbalizować swoje
oczekiwania. Po drugie, pomaga zrozumieć racje drugiej strony i emocje
towarzyszące konfliktowi. W końcu pomaga znaleźć satysfakcjonujące obie strony
rozwiązanie. Cechy mediacji to przede wszystkim dobrowolność, poufność,
bezstronność, neutralność.
Małgosia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz