Strony

piątek, 7 lutego 2025

Sztuczna inteligencja w edukacji – raport Fundacji IT Girls cz. III

 

My – nauczyciele nie prowadzimy osobnych lekcji o AI, tak wynika z raportu. Jedynie przy okazji poruszamy ten temat lub odpowiadamy na pytania uczniów. Jeżeli już przyjdzie nam otrzeć się o ten aspekt, to interesuje nas bezpieczne wykorzystanie AI, szanse i zagrożenia (64%), działanie AI (53%), etyka korzystania (41%).

Najsmutniejsze jest, że wg badań, nasi uczniowie nie oczekują od nas pomocy w korzystaniu z narzędzi AI. Nie jesteśmy postrzegania jak eksperci w zakresie działania AI. Jeżeli już, to uczniowie oczekują od nas w zakresie prawdziwości wygenerowanych przez AI treści. Oto dowód na to jak potrzebne jest nauczanie krytycznego myślenia.

Tak samo, grupa rodzicielska jest dla młodych niepewnym autorytetem w sprawach AI. 33% rodziców w ogóle nie podjęło rozmowy na ten temat, nie ma zdania w tej kwestii, ponieważ nie korzysta z narzędzi AI. Potrzebna jest edukacja samych rodziców w tym względzie, a potem międzypokoleniowa wymiana doświadczeń.



Z badań wynika, że świadomość zagrożeń związanych z wykorzystaniem AI jest wysoka wśród uczniów. 65% młodych ludzi wie, że wpisywane dane w Internecie mogą być wykorzystane w niepożądany sposób. Młodzi wymieniają zagrożenia wobec danych osobowych, haseł, numerów kont, logowania, materiałów prywatnych. Jednocześnie 15% pytanych nie dostrzega wcale zagrożenia.

 

Małgosia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz