Tak
jak obiecałyśmy zaczynamy opis wybranych metod nauczania. Na początek metody znane i
często stosowane – drzewko decyzyjne
i giełda pomysłów, zwana inaczej „burzą mózgów”.
Metoda drzewka decyzyjnego jest graficznym zapisem analizy problemu. Służy dokonaniu właściwego wyboru i podjęciu decyzji z pełną świadomością jej skutków.
Przebieg:
·
sformułowanie problemu, który uczniowie
wpisują w pień drzewa.
·
określenie celów i wartości najbardziej
istotnych dla podejmującego decyzję; uczniowie
·
zapisują je w koronie drzewa.
·
zaproponowanie jak największej liczby
rozwiązań, które należy wpisać w gałęzie drzewa.
·
określenie pozytywnych i negatywnych
skutków każdego rozwiązania z punktu widzenia
·
stawianych celów i przyjętych wartości.
·
podjęcie najwłaściwszej decyzji.
Schemat drzewa decyzyjnego (od
góry):
·
cele i wartości,
·
skutki pozytywne,
·
skutki negatywne,
·
możliwe rozwiązania,
·
sytuacja wymagająca decyzji (pień).
Metoda burzy mózgów
jest z kolei odmianą dyskusji polegającą
na umożliwieniu uczniom szybkiego zgromadzenia wielu konkurencyjnych lub
uzupełniających hipotez rozwiązania problemu, któremu poświęcona jest dana
jednostka metodyczna lub jej fragment. Można zgłaszać wszystkie najbardziej
śmiałe lub niedorzeczne pomysły rozwiązania, choćby nietypowe, ryzykowne i
nierealne, w obojętnej formie, żeby nawet chwila namysłu nad poprawnością
językową nie zmniejszała pomysłowości. Cała konstrukcja burzy mózgów jest tak
przemyślana, aby przerwać komunikację między fazą produkcji pomysłów i ocenianiem.
Zasady burzy mózgów:
·
każdy pomysł jest dobry
·
ważniejsza jest liczba pomysłów niż ich
jakość
·
każdy pomysł zapisujemy w formie podanej
przez autora
·
nie komentujemy pomysłów
·
nie krytykujemy pomysłów
·
wszyscy na równych prawach bierzemy
udział w zgłaszaniu pomysłów
·
zgłaszamy pomysły w wyznaczonym czasie
Etapy
burzy mózgów:
·
sformułowanie problemu
·
wytwarzanie pomysłów
-
każdy pomysł jest zapisywany
-
cel: zgromadzenie jak największej liczby pomysłów
·
krytyczna analiza pomysłów
-
ustalenie kryteriów oceny (np. realność, zyski/straty, akceptacja większości)
-
ocena wg przyjętych kryteriów
·
wybór rozwiązania
·
decyzja o wprowadzeniu wybranego
rozwiązania
Korzystają Państwo z tych metod lub
zetknęliście się z nimi podczas lekcji? Czekamy na odpowiedź!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz