Strony

piątek, 31 sierpnia 2018

Pół żartem, pół serio - kilka porad dla nauczycieli rozpoczynających pracę


Kasia: Przede wszystkim mamy nadzieję, że wybrałeś ten zawód z przekonania, że po prostu lubisz to robić. Inaczej każdy dzień byłby męczarnią.

Małgosia: Nikt Ci nie obiecywał, że będzie łatwo. Każda lekcja może być pojedynkiem, bitwą. Spokój też może Cię zabić.

Kasia: Przed rozpoczęciem pracy dowiedz się jak najwięcej o swojej placówce – typie szkoły, rodzajach zajęć pozalekcyjnych, organizowanych akcjach, imprezach, projektach.

Małgosia: Wierzymy zresztą, że zrobiłeś to już, przygotowując się na rozmowę kwalifikacyjną.

Kasia: Koniecznie zapytaj, na jakich podręcznikach będziesz pracować – zadzwoń do wydawnictwa, załóż konto na jego stronie. Otrzymasz dostęp do wielu bezpłatnych materiałów.

Małgosia: Koniecznie musisz skorelować listę lektur z propozycjami podręcznika. To ułatwi Ci pracę.

Kasia: Pomyśl o swoich mocnych stronach i staraj się wymyślić kreatywne zajęcia z tym związane. Nauczyciel mówiący z pasją to prawdziwy skarb!

Małgosia: Dla swojej klasy wychowawczej przygotuj kilka niespodzianek w pierwszym tygodniu. Jeśli obejmujesz nowy zespół,  załóż się z nimi, że nauczysz się  w ciągu tygodnia wszystkich imion na pamięć.

Kasia: Pamiętaj o merytorycznym przygotowaniu do każdej lekcji – czytaj, powtarzaj, poszerzaj materiał źródłowy.

Małgosia: Ale nie odmawiaj sobie luzu i swobody na lekcji. Jeśli trafi się niezrozumiała kwestia, trzeba jej poświęcić więcej czasu.

Kasia: Zaplanuj każdą swoją lekcję – nie zapomnij o podaniu celów i podsumowaniu.

Małgosia: Uczniowie muszą wiedzieć, po co uczą się danej rzeczy i do czego im się to przyda.

Kasia: Zadanie domowe to ważny element sprawdzania wiedzy tylko wtedy, gdy przynosi jakiś efekt – zadawaj więc mniej, ale sensownie, pomyśl o metodzie projektu, czy pracy w grupie.

Małgosia: Każde zadanie musi być uzasadnione.

Kasia: Staraj się urozmaicać lekcje różnymi metodami, zwłaszcza aktywizującymi – wzbogacaj w tym celu swoją wiedzę, czytaj fachową literaturę, wybierz się na szkolenie, czytaj również blogi edukacyjne.

Małgosia: Szukaj nowych rozwiązań, eksperymentuj z metodami, zaskakuj swoich uczniów.

Kasia: Możesz dołączyć do wielu nauczycielskich grup na portalu społecznościowym, które są prawdziwą skarbnicą wiedzy, a przede wszystkim miejscem wymiany doświadczeń i pomysłów.

Małgosia: Sprawdzaj pomysły w praktyce, miej kilka sprawdzonych układów lekcji, ale staraj się coś zmieniać.

Kasia: Precyzyjnie i rzetelnie przygotuj PZO – Przedmiotowe Zasady Oceniania. Uczeń i rodzic powinni zostać w sposób jasny i niebudzący wątpliwości poinformowani o Twoich wymaganiach edukacyjnych.

Małgosia: PZO to twoja polisa ubezpieczeniowa.

Kasia: Bądź konsekwentny i sprawiedliwy również wobec siebie, trzymaj się terminów i ustaleń.

Małgosia: Nie możesz wymagać od uczniów, nie wymagając od siebie.

Kasia: Nie bój się przyznać do błędu lub niewiedzy – pochwal ucznia za szeroką wiedzę, zachęć do  wspólnego pogłębienia tematu, poszukaj, dopowiedz.



Małgosia: Ty nie zastępujesz uczniom dostępu do sieci, masz natomiast pomagać im rozumieć dane, które pozyskują.

Kasia: Pamiętaj o odpowiednim stroju i postawie – jesteś oceniany przez uczniów, ale tez rodziców, dyrekcję.

Małgosia:  Jesteś cały czas na świeczniku.

Kasia: Uśmiechaj się!

Małgosia: Rozdzielaj swoje sprawy prywatne od zawodowych. Osobisty problem nie może zaważyć na twojej kondycji w pracy.

Kasia: Bądź otwarty na kontakty z innymi nauczycielami – to ludzie, z którymi będziesz przebywać każdego dnia. Nie bój się pytać, ale nie zamęczaj oczywistymi pytaniami.

Małgosia: Wymieniaj się materiałami. To dobrze widziane.

Kasia: Nawiąż współpracę z nauczycielami uczącymi na tym samym poziomie – możecie się wzajemnie inspirować, organizować wyjścia.

Małgosia: Ale też staraj się nadać swoim propozycjom oryginalny charakter. Niech będzie widać, że to Ty uczysz dana klasę.

Kasia: Pamiętaj o zbudowaniu dobrych relacji z rodzicami. Zadbaj, by każda rozmowa z rodzicem przebiegała bez pośpiechu, w odpowiednich warunkach. Bądź przygotowany, otwarty. Profesjonalny i stanowczy, ale też życzliwy i empatyczny. Znajdź złoty środek.

Małgosia: Im trudniejszy uczeń czy rodzic, tym szybciej musisz mieć go po swojej stronie.

Kasia: Rzetelnie przygotuj się do każdego zebrania z rodzicami. Nie może on wyjść ze szkoły z poczuciem straconego czasu.

Małgosia: Musisz wyjaśnić wszelkie niejasności i wątpliwości.

Kasia: Miej stały kontakt z pedagogiem i psychologiem szkolnym, obowiązkowo zapoznaj się z wszystkimi opiniami z PPP, rozmawiaj o problemach swoich uczniów, nie bój się pytać.

Małgosia: Zrób sobie krótkie notatki, co do potrzeb poszczególnych uczniów.

Kasia: Podczas oceniania staraj się jak najbardziej wzmacniać mocne strony ucznia, poczytaj o ocenianiu kształtującym, rozmawiaj z uczniami, wydając pozytywne komunikaty.

Małgosia: Przypomnij sobie, jak Ciebie oceniano, nie powtarzaj tych samych błędów.

Kasia: Weź sobie do serca, że krzyk jest oznaką bezradności, a nie siły.



Małgosia: A utrata kontroli nad nerwami porażką.

Kasia: Szanuj swoje zdrowie, dbaj o siebie, przede wszystkim o swój głos.

Małgosia: Naucz się odpoczywać od pracy i szkoły. Nie myśl 24 h o uczniach i nauczycielstwie.

Kasia i Małgosia: Uszy do góry! Do przodu!



PS Chętnie pomożemy! Wszystkie pytania można kierować na kasiagosiablog@gmail.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz