Kasia: Przede wszystkim mamy
nadzieję, że wybrałeś ten zawód z przekonania, że po prostu lubisz to robić.
Inaczej każdy dzień byłby męczarnią.
Małgosia: Nikt Ci nie obiecywał, że
będzie łatwo. Każda lekcja może być pojedynkiem, bitwą. Spokój też może Cię
zabić.
Kasia: Przed rozpoczęciem pracy
dowiedz się jak najwięcej o swojej placówce – typie szkoły, rodzajach zajęć
pozalekcyjnych, organizowanych akcjach, imprezach, projektach.
Małgosia: Wierzymy zresztą, że
zrobiłeś to już, przygotowując się na rozmowę kwalifikacyjną.
Kasia: Koniecznie zapytaj, na
jakich podręcznikach będziesz pracować – zadzwoń do wydawnictwa, załóż konto na jego stronie. Otrzymasz dostęp do wielu bezpłatnych materiałów.
Małgosia: Koniecznie musisz
skorelować listę lektur z propozycjami podręcznika. To ułatwi Ci pracę.
Kasia: Pomyśl o swoich mocnych
stronach i staraj się wymyślić kreatywne zajęcia z tym związane. Nauczyciel
mówiący z pasją to prawdziwy skarb!
Małgosia: Dla swojej klasy
wychowawczej przygotuj kilka niespodzianek w pierwszym tygodniu. Jeśli obejmujesz
nowy zespół, załóż się z nimi, że
nauczysz się w ciągu tygodnia wszystkich
imion na pamięć.
Kasia: Pamiętaj o merytorycznym
przygotowaniu do każdej lekcji – czytaj, powtarzaj, poszerzaj materiał
źródłowy.
Małgosia: Ale nie odmawiaj sobie
luzu i swobody na lekcji. Jeśli trafi się niezrozumiała kwestia, trzeba jej
poświęcić więcej czasu.
Kasia: Zaplanuj każdą swoją lekcję –
nie zapomnij o podaniu celów i podsumowaniu.
Małgosia: Uczniowie muszą wiedzieć, po co uczą się danej rzeczy i do czego im się to przyda.
Kasia: Zadanie domowe to ważny
element sprawdzania wiedzy tylko wtedy, gdy przynosi jakiś efekt – zadawaj więc
mniej, ale sensownie, pomyśl o metodzie projektu, czy pracy w grupie.
Małgosia: Każde zadanie musi być
uzasadnione.
Kasia: Staraj się urozmaicać lekcje
różnymi metodami, zwłaszcza aktywizującymi – wzbogacaj w tym celu swoją wiedzę,
czytaj fachową literaturę, wybierz się na szkolenie, czytaj również blogi
edukacyjne.
Małgosia: Szukaj nowych rozwiązań,
eksperymentuj z metodami, zaskakuj swoich uczniów.
Kasia: Możesz dołączyć do wielu
nauczycielskich grup na portalu społecznościowym, które są prawdziwą skarbnicą
wiedzy, a przede wszystkim miejscem wymiany doświadczeń i pomysłów.
Małgosia: Sprawdzaj pomysły w
praktyce, miej kilka sprawdzonych układów lekcji, ale staraj się coś zmieniać.
Kasia: Precyzyjnie i rzetelnie
przygotuj PZO – Przedmiotowe Zasady Oceniania. Uczeń i rodzic powinni zostać w
sposób jasny i niebudzący wątpliwości poinformowani o Twoich wymaganiach edukacyjnych.
Małgosia: PZO to twoja polisa
ubezpieczeniowa.
Kasia: Bądź konsekwentny i
sprawiedliwy również wobec siebie, trzymaj się terminów i ustaleń.
Małgosia: Nie możesz wymagać od
uczniów, nie wymagając od siebie.
Kasia: Nie bój się przyznać do błędu
lub niewiedzy – pochwal ucznia za szeroką wiedzę, zachęć do wspólnego pogłębienia tematu, poszukaj,
dopowiedz.
Małgosia: Ty nie zastępujesz
uczniom dostępu do sieci, masz natomiast pomagać im rozumieć dane, które pozyskują.
Kasia: Pamiętaj o odpowiednim
stroju i postawie – jesteś oceniany przez uczniów, ale tez rodziców, dyrekcję.
Małgosia: Jesteś cały czas na świeczniku.
Kasia: Uśmiechaj się!
Małgosia: Rozdzielaj swoje sprawy
prywatne od zawodowych. Osobisty problem nie może zaważyć na twojej kondycji w
pracy.
Kasia: Bądź otwarty na kontakty z
innymi nauczycielami – to ludzie, z którymi będziesz przebywać każdego dnia.
Nie bój się pytać, ale nie zamęczaj oczywistymi pytaniami.
Małgosia: Wymieniaj się
materiałami. To dobrze widziane.
Kasia: Nawiąż współpracę z
nauczycielami uczącymi na tym samym poziomie – możecie się wzajemnie
inspirować, organizować wyjścia.
Małgosia: Ale też staraj się nadać
swoim propozycjom oryginalny charakter. Niech będzie widać, że to Ty uczysz
dana klasę.
Kasia: Pamiętaj o zbudowaniu dobrych
relacji z rodzicami. Zadbaj, by każda rozmowa z rodzicem przebiegała bez
pośpiechu, w odpowiednich warunkach. Bądź przygotowany, otwarty. Profesjonalny
i stanowczy, ale też życzliwy i empatyczny. Znajdź złoty środek.
Małgosia: Im trudniejszy uczeń czy
rodzic, tym szybciej musisz mieć go po swojej stronie.
Kasia: Rzetelnie przygotuj się do
każdego zebrania z rodzicami. Nie może on wyjść ze szkoły z poczuciem
straconego czasu.
Małgosia: Musisz wyjaśnić wszelkie
niejasności i wątpliwości.
Kasia: Miej stały kontakt z
pedagogiem i psychologiem szkolnym, obowiązkowo zapoznaj się z wszystkimi
opiniami z PPP, rozmawiaj o problemach swoich uczniów, nie bój się pytać.
Małgosia: Zrób sobie krótkie
notatki, co do potrzeb poszczególnych uczniów.
Kasia: Podczas oceniania staraj się
jak najbardziej wzmacniać mocne strony ucznia, poczytaj o ocenianiu
kształtującym, rozmawiaj z uczniami, wydając pozytywne komunikaty.
Małgosia: Przypomnij sobie, jak
Ciebie oceniano, nie powtarzaj tych samych błędów.
Kasia: Weź sobie do serca, że krzyk
jest oznaką bezradności, a nie siły.
Małgosia: A utrata kontroli nad
nerwami porażką.
Kasia: Szanuj swoje zdrowie, dbaj o
siebie, przede wszystkim o swój głos.
Małgosia: Naucz się odpoczywać od
pracy i szkoły. Nie myśl 24 h o uczniach i nauczycielstwie.
Kasia i Małgosia: Uszy do góry! Do
przodu!
PS
Chętnie pomożemy! Wszystkie pytania można kierować na kasiagosiablog@gmail.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz