Lista
obejrzanych spektakli w 2019 roku:
piątek, 27 grudnia 2019
sobota, 21 grudnia 2019
Boże Narodzenie 2019
Wszystkim
na te święta życzymy zatrzymania się w biegu. Odetchnięcia świeżym powietrzem.
Dziecięcego rozmarzenia i tej radości, która tylko dzieciom towarzyszy, gdy
wypatrują pierwszej gwiazdki na niebie.
czwartek, 19 grudnia 2019
Świąteczne przedstawienie klasy 6a - „Co jest w życiu ważne?”
Małe nauczycielskie radości. Zaangażowanie uczniów, którzy sami domagają się prób, mają swoje pomysły, po prostu chcą. Świąteczne przedstawienie miało być niespodzianką dla rodziców.
wtorek, 17 grudnia 2019
„Chciałbym nie być” uwiera jak kamyk w bucie
„Chciałbym
nie być” – spektakl Teatru Nowego uwiera jak mały kamyk w bucie. Jest dosadny, emocjonalny,
wbijający w fotel. Często nie zdajemy sobie sprawy ze skali zaginięć w naszym
kraju. W każdej minucie na kilka dni, tygodni, a czasem na długie lata znika człowiek
- mąż, ojciec, brat. Rodzina nie może
normalnie funkcjonować, chwyta się wszystkiego – współpracuje z policja,
jasnowidzami, pogrąża się w długach. I choć może brzmi to strasznie, to często
wołałaby usłyszeć, że zaginiony nie żyje, przeżyć żałobę i próbować żyć dalej…
piątek, 13 grudnia 2019
Gratuluję Oldze Tokarczuk
Ten
ostatni tydzień spędziłam razem z Olgą Tokarczuk w Sztokholmie, nawilżając
gardło po każdym akapicie noblowskiego wykładu, zerkając na wertujących
tłumaczenia słuchaczy, wsłuchując się w smyczki orkiestry sztokholmskiej
filharmonii, obserwując rąbek surdutu
szwedzkiego monarchy, Karola XVI Gustawa, kokardy i drżący dekolt jego małżonki
Sylwii Sommerlath, wzory na filiżankach podczas bankietu noblowskiego.
sobota, 7 grudnia 2019
Pomysł na mikołajki
W
tym roku klasa 6a nie otrzymała 6 grudnia kolejnej paczuszki z prezentami w
ramach kalendarza adwentowego (dzięki zaangażowaniu rodzicom już trzeci raz udało
się go zorganizować), ale czekało na nich bardzo kreatywne i słodkie zadanie –
dekorowania pierników.
czwartek, 5 grudnia 2019
Escape room - podsumowanie lektury „Opowieści z Narnii”
Współpraca
w grupie, szczypta rywalizacji, aura tajemniczości, zagadki, emocje, a przede
wszystkim utrwalenie wiadomości o powieści Lewisa. Czy możliwe jest połączenie
tych elementów? Rozwiązaniem okazał się escape room.
wtorek, 3 grudnia 2019
Koncert „The Best of…” – Teatr Muzyczny ma magię i styl
Tym
razem wyruszyliśmy z Teatrem Muzycznym w muzyczną podróż, zmierzając do wielu
niezwykłych miejsc, takich jak wnętrza Opery Paryskiej czy gwarnych ulic
Londynu.
środa, 27 listopada 2019
Drzewo ambitnego celu na lekcji z „Pana Tadeusza”
To
trzecie narzędzie TOC – myślenia krytycznego, które polecam. Służy do
planowania strategii działania, lub odtwarzania strategii obserwowanej na
podstawie losów bohatera. Jego elementami są etapy działania i przeszkody oraz
sposoby przezwyciężania tych przeszkód.
poniedziałek, 18 listopada 2019
Umęczona Polska Agaty Biziuk
Byłam wbita w krzesło przez całe
przedstawienie. „Za – Polska” w Teatrze Animacji naprawdę potrafi wstrząsnąć.
Agata Biziuk bez kompromisów i bez owijania w bawełnę obnażyła jedną z
największych wad Polski – męczennictwo. A u Polaków - zapalczywość, kłótliwość,
arogancję i zwyczaj zamiatania problemów pod dywan. Ironia, sarkazm, dosadność.
To słowa klucze spektaklu.
piątek, 15 listopada 2019
Praca z lekturą „Kamienie na szaniec” – narzędzie „gałąź logiczna”
Zgodnie
z zapowiedzią przedstawiam rozpisaną w etapach przyczynowo - skutkowych akcję
pod Arsenałem z powieści „Kamienie na szaniec”.
wtorek, 12 listopada 2019
Kolejne narzędzie TOC – logiczna gałąź
Pojawiły
się już na egzaminie gimnazjalnym, wykorzystywane są również na ósmoklasisty zadania sprawdzające myślenie
przyczynowo-skutkowe w obrębie lektury czy jakiego problemu. Stosowanie tego
narzędzia pozwala, dzięki prostemu: „jeśli… to…”, określać logiczne
konsekwencje zdarzeń, na podstawie znanej sobie fabuły, ale najważniejsze,
pomaga przewidywać następstwa własnego zachowania czy podjętych decyzji.
sobota, 9 listopada 2019
„Dobrze, że jesteś!” – pozytywna uwaga od rówieśników
Po
wpisaniu pozytywnych uwag usłyszałam od uczniów wiele ciepłych słów. Ale też kilkoro
akcja zaskoczyła. Jak to – pochwała? Rzadko nas ktoś chwali! Dlaczego pani to
zrobiła? Naprawdę pani tak myśli? Postanowiłam iść za ciosem i na lekcji
wychowawczej uczniowie mieli za zadanie
napisać coś miłego o swoich kolegach i koleżankach.
wtorek, 5 listopada 2019
Gra w zagadki Golluma
Uczniowska wyobraźnia nie zna granic. Omawiając „Hobbita” nie
mogłam nie zatrzymać się przy Gollumie i jego zagadkowej potyczce z Bilbem.
Zaproponowałam uczniom, by sami ułożyli podobne zagadki.
sobota, 2 listopada 2019
Pozytywna uwaga
W
listopadzie – ciężkim miesiącu, kiedy wszyscy są powoli zmęczeni, nauki coraz
więcej a za oknem zimno i ciemno, postanowiłam przyłączyć się do akcji
pozytywna uwaga. W związku z tym każdy z moich uczniów otrzymał ode mnie
pozytywny wpis, który mam nadzieję zmotywuje go do dalszych działań!
piątek, 1 listopada 2019
Czas refleksji i zadumy...
„Nie
piszą listów,
nie
telefonują,
nie
jeżdżą samochodami,
w
niebie chodzą na piechotę,
umarli.
Spotkasz
ich potem.”
Jan Twardowski
Jak
co roku, w dniu Wszystkich Świętych, wspominamy zmarłych aktorów, piosenkarzy,
polityków, sportowców, którzy odeszli w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
wtorek, 29 października 2019
Narzędzia TOC sprzyjające myśleniu krytycznemu
Co
zrobić, by rozwijać w naszych uczniach myślenie krytyczne? Wykorzystać
narzędzia TOC, czyli Teorii ograniczeń, a właściwie teorii przezwyciężania
ograniczeń, która kształci myślenie analityczne, inteligencję emocjonalną,
komunikację.
niedziela, 27 października 2019
Splendor – kolejna świetna planszówka!
Splendor jest dynamiczną i niemal uzależniającą
grą w zbieranie żetonów i kart, które tworzą zasoby gracza, umożliwiające mu
dalszy rozwój.
sobota, 12 października 2019
Mamy już 4 lata!
Mamy
4 lata i ponad 470 wpisów na blogu, nie licząc dodatkowych na FB. Recenzje
teatralne, filmowe. Opisy naszych ciekawych lekcji, metod pracy. Starałyśmy się
opisywać warte uwagi wydarzenia kulturalne.
środa, 9 października 2019
„Green Book” - nasza (subiektywna) opinia
Małgosia: Film, który trzeba zobaczyć -
„Green Book”.
Kasia: „Green Book” to film, na który długo
czekałam. Ucieszyłam się, gdy mi go podarowałaś na zakończenie roku szkolnego.
niedziela, 6 października 2019
„Dziewczynka z/za przyszłość boli tylko raz” – mocny spektakl Zaniewskiego w Teatrze Nowym
„(…)gdyby
jednym z was był bóg
zmienić
by coś jeszcze mógł
czy
od razu by go zgniótł
wasz
ekologiczny dług (…)
Spektakl, o którym ciągle myślę. Zapadające w
pamięć sceny, monologi, dialogi. Rozwiązania reżyserskie (ukłony dla Mariusza
Zaniewskiego – kawał dobrej roboty Jacku Soplico!), muzyka, fragmenty
choreografii (Krystyna „Lama” Szydłowska), kostiumy (Marta Śniosek – Masacz),
piosenki (właśnie przeczytałam, że ich autorem jest sam reżyser) – wszystko
pozostało w mej głowie, „trawi” się, wzbudziło refleksję.
niedziela, 29 września 2019
„To już czas, by mieć czas!” - „Pippin” w Teatrze Muzycznym
Kasia:
Zachwyt. To słowo towarzyszyło mi podczas spektaklu. „Pippin” to ścisła
czołówka wśród musicali Teatru Muzycznego.
Małgosia:
„Pippin” to nowa jakość w repertuarze Muzycznego. Nie było jeszcze tak różnorodnego
przedstawienia, tak autorefleksyjnego.
czwartek, 26 września 2019
Edukacja to relacja
taka
dedykacja mogłaby zaczynać każdy mój post, bowiem wiele rzeczy napisałam w
oparciu, pod wpływem i z inspiracji Jacka Pyżalskiego. Jest on najbardziej
praktycznym z teoretyków pedagogiki, nosicielem historii o tak zwanych trudnych
uczniach i podpowiedzi jak sobie z nimi poradzić. Warto czytać jego publikacje, ale najlepiej
„brać” Pyżalskiego w pakiecie bezpośrednim: głos, charakterystyczna składnia i
słownictwo, mimika i gestykulacja - na wykładzie, podczas wystąpienia konferencyjnego. Zawsze
warto, nawet jeśli znamy już treść, temat wystąpienia.
piątek, 20 września 2019
Lekcja empatii na podsumowanie „Katarynki”
Na
podsumowanie omawiania noweli Prusa postanowiłam zaproponować uczniom lekcję,
która miała pomóc im zrozumieć osoby niewidome.
czwartek, 19 września 2019
Pikantny wieczór w Apollo
„Pikantni”
to spektakl, który otworzył nowy sezon agencji Wojart, specjalizującej się w
organizowaniu w kinie/teatrze Apollo przedstawień komediowych, w których
występują znani z ekranu telewizyjnego aktorzy.
sobota, 14 września 2019
Listy pocieszyciele – pomysł na lekcję wychowawczą
Na
pierwszej lekcji wychowawczej w tym roku moi uczniowie napisali listy do samych
siebie.
środa, 11 września 2019
Czy widziałeś kiedy artystę bez ambicji? - pomysł na opowiadanie Mrożka
Czy
widziałeś kiedy artystę bez ambicji? Tak kończy się opowiadanie „Artysta” S.
Mrożka i ono stało się inspiracją do zaprojektowania pierwszej lekcji na temat
tego opowiadania w klasie 8. Zazwyczaj czyta się tekst, analizuje postawę i na
końcu rozmawia o ambicji w kontekście uczniowskich doświadczeń. Proponuję
odwrócić kolejność pracy.
piątek, 30 sierpnia 2019
Trudny i pracowity początek roku szkolnego
Koniec
sierpnia to dla nauczycieli czas powrotu do pracy. To moment przygotowania
szeregu dokumentów, a także zaplanowania pracy z konkretnymi klasami.
niedziela, 25 sierpnia 2019
Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi po raz pierwszy „na Wolnym” w Poznaniu
Shelagh
Stepehnson stworzyła bardzo dobrą sztukę, która daje realizatorom, ale i widzom, szansę
współuczestniczenia w wielopoziomowym materiale. Jest to sztuka, która
chciałoby się samemu napisać. „Nie tak gorzka jak myślisz, nie tak słodka jak
myślisz”.
piątek, 23 sierpnia 2019
„Pomoc domowa” Wrocławskiego Teatru Komedia na Placu Kolegiackim
Jak
co roku w wakacje Miasto Poznań oraz Teatr Muzyczny organizują akcję Teatr#NaWolnym.
W tym roku udało mi się zdobyć bilety (a to trudna sprawa) na spektakl „Pomoc
domowa” Wrocławskiego Teatru Komedia.
piątek, 16 sierpnia 2019
„Knit Wit” (A guzik z pętelką!) – poplątana gra słowna!
Gry planszowe znów cieszą się ogromną popularnością.
Są one doskonałym pomysłem na miły wieczór z przyjaciółmi. Ostatnio ze
znajomymi zagrałam w nową grę – „Knit Wit”, która w Polsce zaistniała dzięki
wydawnictwu Cube Factory of Ideas. Uważam, że można ją również wykorzystać na
lekcjach w szkole.
wtorek, 13 sierpnia 2019
Łódź w „Ziemi obiecanej”
W
1896 roku Władysław Reymont przyjechał do Łodzi, by zebrać materiał do swej
nowej powieści o rozwoju przemysłowego miasta. Gdzie zbierał wszelkie
informacje? Przesiadywał w kawiarniach, prowadził nocne życie, ale kiedy wracał
do swojego pokoju, pisał, wypalając dziesiątki papierosów. Opowieści o
fabrykantach usłyszane w łódzkich kawiarniach inspirowały pisarza. Kilka
miesięcy notatek wystarczyło, by po powrocie do Warszawy, a potem wyjeździe do
Paryża, powstała jego najlepsza powieść „Ziemia obiecana”. Najprawdopodobniej
pisarz spotkał pierwowzorów swoich bohaterów podczas swego pobytu w Łodzi.
czwartek, 1 sierpnia 2019
Warszawa okupacyjna
Warszawa
okupacyjna, Warszawa powstańcza. Znana z „Kamieni na
szaniec” A. Kamińskiego, „Kolumbów” R. Bratnego, z ich ekranizacji, „Kanału” A.
Wajdy, „Pamiętnika z powstania …” M.
Białoszewskiego, „Miasta 44”w reż. J. Komasy, „Sierpniowego nieba” I.
Dobrowolskiego.
wtorek, 30 lipca 2019
Warszawa – dziwne miasto Tadeusza Konwickiego
Za oknem miasto pod
chmurą, jak stara, sczerniała tapeta.
Miasto, do
którego zapędziło mnie przeznaczenie
z mojego własnego
świata,
co go już nie
pamiętam
i coraz
rzadziej śnię.
(Tadeusz Konwicki, „Mała apokalipsa” s.9.)
Michał Głowiński
stwierdził w 1985 roku, że Konwicki jest niewątpliwie najwybitniejszym
– obok Białoszewskiego – pisarzem Warszawy w naszym stuleciu. (Michał
Głowiński, Labirynt, przestrzeń obcości [w:] tegoż Mity
przebrane. Dionizos. Narcyz. Prometeusz. Marchołt. Labirynt, Kraków
1990, s. 164). Cytowany badacz wymienił Warszawę Konwickiego razem z Dublinem
Joyce’a, Petersburgiem Biełego, Wenecją Manna, Berlinem Doblina, Nowym Jorkiem
Dos Passosa, Amsterdamem Camusa czy Aleksandrią Durella. To nowość – nie tylko
dlatego, że mówi się o Warszawie
Konwickiego, któremu krytyka literacka przydała etykietę pisarza Litwy.
Nowość polega także na tym, że Warszawa tego twórcy ma taką samą wartość
literacką jak inne miasta innych pisarzy o światowej sławie.
sobota, 27 lipca 2019
Warszawa końca lat 70. XIX wieku w „Lalce” B. Prusa
Bankructwo
arystokracji, interesy kupiectwa, przełom cywilizacyjny, Izabela Łęcka i
Stanisław Wokulski. Oboje poruszają się w innych częściach Warszawy, które
pokazane są niezwykle realistycznie. Kiedy idziemy ulicami miasta razem z
Wokulskim, postrzegamy ten „dziki kąt” z pesymizmem bohatera. Zwłaszcza kiedy Wokulski
przez ulicę Karową dociera na Powiśle.
poniedziałek, 22 lipca 2019
Poznań w powieściach Małgorzaty Musierowicz
„Most
Teatralny, równoległy do Dworcowego, przerzucony jest nad dziesiątkiem torów
kolejowych. Kończy sie zielonymi zaroślami, które należą do małego parku, lub
raczej zieleńca, zwanego powszechnie Teatralką. Po prawej wąski, cienisty
odcinek ulicy Stalingradzkiej przylega do olimpijskiego gmachu Opery z
zaśniedziałym Pegazem na szczycie dachu."
Nie, tego miasta nie mogło zabraknąć w
naszym zestawieniu. W Poznaniu studiowałyśmy, zamieszkałyśmy i pracujemy. A Poznań
to najsłynniejsze miejsce akcji cyklu powieści młodzieżowych a właściwie sagi
rodzinnej.
poniedziałek, 15 lipca 2019
Na zboczach hrabstwa Hamp – powieści Jane Austen
Jest
koniec XVIII wieku. Po łąkach i wrzosowiskach hrabstwa Hamp w pobliżu plebanii
swojego ojca w Steventon przechadzają się panny Austen, Cassandra i Jane.
niedziela, 14 lipca 2019
Męskie Granie Poznań 2019 – spełnione marzenie
Było
rewelacyjnie! Prawie ośmiogodzinny koncert na Cytadeli spełnił moje oczekiwania i był realizacją kolejnego marzenia. Dopisała nawet
pogoda, co wcale nie było takie oczywiste.
piątek, 12 lipca 2019
„Rżnięcie po dawnemu” – nietypowa wakacyjna impreza
Jak
co roku, po lipcowych odwiedzinach u rodziców, na blogu pojawia się wpis dotyczący
moich rodzinnych stron. Tym razem chciałabym napisać o nietypowej imprezie,
która odbędzie się w najbliższą niedzielę – 14 lipca – w Kluczewie
(miejscowości rodzinnej mojego taty Romka).
czwartek, 11 lipca 2019
Gdańsk w powieści „Weiser Dawidek”
Gdańsk to miasto, które latem przeżywa
prawdziwy najazd turystów. Nic w tym dziwnego, bo jest to miejsce niezwykłe. To
w nim toczy się akcja „Weisera Dawidka”.
niedziela, 7 lipca 2019
Moskwa (i nie tylko) z „Mistrza i Małgorzaty”
Kolejny odcinek wakacyjnego cyklu dotyczy
przestrzeni przedstawionej w arcydziele Bułhakowa – utworze „Mistrz i
Małgorzata”.
czwartek, 4 lipca 2019
Avonlea – raj dla rudowłosej Ani
Lubię
wracać do „Ani z Zielonego Wzgórza” z wielu względów. To jedna z moich
ulubionych lektur z dzieciństwa, głównie dlatego, że bardzo rozumiem niektóre
problemy bohaterki… Zawsze marzyłam też o Zielonym Wzgórzu – miejscu magicznym,
poetyckim, trochę tajemniczym.
niedziela, 30 czerwca 2019
Soplicowo - mickiewiczowska Arkadia
Każdy z nas w
chwilach, gdy cały świat zwraca się przeciwko niemu, marzy o miejscu, gdzie
mógłby od tego wszystkiego uciec. Dla bohaterów „Pana Tadeusza” takim miejscem
było Soplicowo.
sobota, 29 czerwca 2019
Miasto, które nigdy nie śpi – Nowy Jork
Miasto, które powstało dzięki kolejnym falom
emigrantów. Rozwinęło się dzięki potencjałowi napływających mieszkańców. Przede
wszystkim znamy z filmu numerowane ulice, metro, Central Park i żółte taksówki.
piątek, 28 czerwca 2019
Nowy wakacyjny cykl - Magiczne realne i literackie miejsca
Wszyscy
się pakują, szukają ciekawych miejsc na
mapach Google, żeby nie tylko wypocząć, ale i zwiedzić. Często
wybieramy, jeśli tylko pozwalają na to
zasoby finansowe, miejsca znane nam z literatury, opisane przez pisarzy, którzy
sami tam mieszkali i wdychali klimat otoczenia. Dlatego postanowiłyśmy
poświęcić nasz cykl wakacyjny znanym z literatury miejscom, które stają się
inspiracją do zwiedzenia autentycznych miast i krain.
piątek, 21 czerwca 2019
Oficjalne rozpoczęcie wakacji!
Rok szkolny 2018/2019 to trudny rok, nie ma zresztą co ukrywać, że strajk to ekstremalne przeżycie –
przede wszystkim emocjonalnie. Ale to już minęło. Był to też z całą pewnością
czas intensywnej pracy, a co najważniejsze - ciągle miałyśmy (i mamy!) radość z codziennego nauczania.
niedziela, 16 czerwca 2019
List na zakończenie roku do piątoklasistów
Poznań,
16.06.2019r.
Kochana
5a!
Szanowni
Rodzice!
Za
nami kolejny rok szkolny. Spędziliśmy razem 10 miesięcy fascynującej przygody.
Znów dowiedzieliśmy się więcej o sobie, wspieraliśmy się (a ze względu na
kwietniowe wydarzenia było to naprawdę potrzebne), realizowaliśmy zamierzone
cele.
czwartek, 6 czerwca 2019
„Holoubek syn Picassa” - kolejna recenzja
„Holoubek syn Picassa” w Teatrze
Nowym to spektakl nietuzinkowy. Tak dziwny, że aż warto go zobaczyć.
poniedziałek, 3 czerwca 2019
„Pozłacana rybka” – trudne sprawy młodych ludzi. Pomysł na kolejną lekcję
Powieść
zawiera bardzo wiele tematów związanych z relacjami dorosłych i dzieci, dlatego proponuję na lekcję dyskusję na temat spojrzenia na sprawy oczami jednych i drugich.
środa, 29 maja 2019
Kampania społeczna na rzecz osób z Zespołem Downa – klasy 8
Niedawno
analizowałam z uczniami klas 8 fragment „Poczwarki” Doroty Terakowskiej. Oczywiście tekst stał się przyczynkiem do dyskusji o Zespole Downa, tolerancji, o trudnościach, z jakimi chorzy spotykają się na co
dzień.
czwartek, 23 maja 2019
Projekty po klasie ósmej
Kiedy
w końcu jest już po egzaminach, podstawa programowa została zrealizowana, a lektury
przeczytane, zaproponowałam uczniom działania projektowe.
sobota, 18 maja 2019
Noc Muzeów w Poznaniu
Szeroka
oferta, duży wybór – warto spędzić kilka wieczornych godzin w muzeach i ośrodkach uniwersyteckich.
czwartek, 16 maja 2019
Listy do samego siebie
Alicja
– główna bohaterka „Pozłacanej rybki” – pisze listy do samej siebie. Wyładowuje
w ten sposób swoje negatywne emocje, zastanawia się nad tym, co się wydarzyło,
żali się, marzy, zadaje mnóstwo pytań.
środa, 15 maja 2019
Kolorowe części zdania
Składnia
zdania pojedynczego to dla piątoklasistów temat niełatwy. Aby tworzenie
wykresów, zadawanie pytań i klasyfikowanie wyrazów było przyjemniejsze, postanowiłam
wykorzystać kolory.
sobota, 11 maja 2019
Jakiż to chłopiec piękny i młody? Spis odzieży i przedmiotów Adama Mickiewicza
Zaczyna
się ostatnia prosta do zakończenia roku. To czas wystawiania ocen, ale także
polonistycznych przyjemności, czyli tematów na życzenie klasy, ciekawostek o
wielkich literackich geniuszach. Sporo czasu spędziliśmy z ósmoklasistami z Adamem,
Adamem Mickiewiczem.
czwartek, 2 maja 2019
„Pozłacana rybka”. Zapowiedź powieści na lekcjach j.polskiego
Kiedy
opadł kurz egzaminów i zaczęliśmy się zastanawiać z moją 8. klasą co dalej,
przypomnieliśmy sobie o zaplanowanej na maj lekturze uzupełniającej. „Pozłacana
rybka” Barbary Kosmowskiej to dobry wybór na nerwy stargane wypadkami kwietnia,
ale i dobry wybór na książkę dla nastolatków.
niedziela, 28 kwietnia 2019
„Co się właściwie stało z Betty Lemon?” – monodram Ireny Dudzińskiej w Teatrze Nowym
Doskonała
Irena Dudzińska spektaklem tym świętuje 50 lat na scenie. 50 lat – ile to
sztuk, zapamiętanych stron tekstu, kostiumów, charakteryzacji, emocji? Tych ostatnich nie zabrakło z pewnością w
sztuce „Co się właściwie stało z Betty Lemon? na Trzeciej Scenie Teatru Nowego.
sobota, 20 kwietnia 2019
Wielkanoc 2019
Szanowni Państwo, przyjaciele naszego bloga!
Niech świąteczny czas utrzyma nasze marzenia w mocy i wszystkie
życzenia okazały się do spełnienia.
wtorek, 16 kwietnia 2019
Matematyczny talent Justyny Jaworskiej
Właśnie
teraz, kiedy szkoła jest przeraźliwie pusta, kiedy tęsknimy za tysiącami pytań od naszych uczniów… Właśnie teraz, kiedy wpiera się społeczeństwu, że gimnazjum
było pomyłką, a gimnazjaliści nie osiągali sukcesów, chcemy opowiedzieć Wam o
siedemnastolatce, Justynie Jaworskiej…
piątek, 12 kwietnia 2019
Nauczyciel jako mistrz „…I nigdy nie chodziłem do szkoły” André Sterna (fragmenty)
Fragment książki „…I nigdy nie chodziłem
do szkoły” André Sterna:
Dotarłem do celu, bez większych
oczekiwań otworzyłem szklane drzwi, jedne z tych, przez które przechodzi się
raczej z myślą, że jest to chwila prawdy i ponownie znalazłem się w świecie,
który tworzyły kolory, zapachy, dźwięki – dokładnie tak, jak w moich snach.
niedziela, 31 marca 2019
„Jungle people” – gorzka prawda o kondycji naszej planety i… nas samych
Małgosia:
W końcu udało nam się, w natłoku dodatkowych obowiązków, wybrać na wspólny
spektakl. Wybór padł na „Jungle people” w reżyserii Mateusza Pakuły w Teatrze
Animacji.
czwartek, 28 marca 2019
Makiety Placu Broni – klocki na języku polskim po raz drugi!
Po
raz pierwszy klocki wykorzystałam na lekcji podczas omawiania lektury „Kajko i
Kokosz”. Tym razem piątoklasiści tworzyli makiety Placu z lektury „Chłopcy z Placu Broni”.
sobota, 16 marca 2019
Kortez na lekcjach języka polskiego
Królują ostatnio w stacjach radiowych panowie: Podsiadło,
Zalewski i Kortez nie tylko ze swoją wspólną piosenką „Poczatek”, ale każdy z
nich w swojej autorskiej produkcji. Jestem zdania, że świetnie jest „na
polskim” zastanowić się nad współczesnymi propozycjami piosenkowymi, „podłubać”
w metaforyce, zinterpretować tekst, który jest znany młodzieży.
piątek, 15 marca 2019
Konferencja mitologiczna z bogami greckimi i innymi bohaterami mitologicznymi
Mity to teksty bardzo lubiane przez uczniów, zwłaszcza, że ogromną
popularnością cieszą się książki Ricka Riordana o tej tematyce - „Percy
Jackson i bogowie olimpijscy” (seria powieści dla młodzieży, których bohaterem
jest nastoletni Percy Jackson, współczesny amerykański chłopiec i jednocześnie
syn greckiego boga Posejdona).
Na zakończenie rozmów o mitologii zorganizowałam w klasach 5
konferencję prasową.
wtorek, 12 marca 2019
Potęga słowa. Refleksja.
Ta
notatka przedstawia nauczyciela w złym świetle jako schematycznego,
pozbawionego intuicji belfra. Niestety. Ale mimo wszystko lubię to wspomnienie,
bo dowodzi tego, jak ważne jest to, co mówimy do młodych ludzi, jaki przekaz im
dajemy.
wtorek, 5 marca 2019
„Narratologia” Pawła Tkaczyka. Tworzenie historii sposobem na zrozumienie trudnego materiału
Narratologia
jako sposób do zrozumienia współczesnej kultury popularnej, współczesnych
mediów, reklamy. Jak może przysłużyć się nauczycielowi, nie tylko humaniście?
poniedziałek, 4 marca 2019
Standardy uczenie się według Marion Diamond
Dziś
dzielę się 5 standardami uczenia się według Marion Diamond (twórczyni
nowoczesnej neurobiologii i m.in. pojęcia neuroplastyczności, badaczki mózgu Einsteina).
niedziela, 3 marca 2019
„Atypowy” – wyjątkowy serial o nastolatku ze spektrum autyzmu
„Atypowy”
- oryginalny serial platformy Netflix powinien zobaczyć każdy rodzic,
nastolatek, a przede wszystkim nauczyciel. To opowieść o dorastaniu Sama (Keir
Gilchrist), 18-latka walczącego z objawami wskazującymi na zaburzenia ze
spektrum autyzmu (wygląda jednak na Aspargera), który poszukuje miłości i
niezależności.
sobota, 23 lutego 2019
Drzewo decyzyjne – metoda omawiania treści dotyczących romantyzmu
Podstawa
programowa zakłada, że omówi się z uczniami w klasie 7-8 4 utwory liryczne Mickiewicza, wybrane teksty
Słowackiego i Norwida, z dużych dzieł „Pana Tadeusza”, „Balladynę”. To spadek
literacki, który nie łatwo jest uczniom udźwignąć. Proponuję metodę drzewa
decyzyjnego, które pozwala wniknąć w decyzje bohaterów dzieł romantycznych a
takżę zrozumieć epokę i jej przedstawicieli.
poniedziałek, 18 lutego 2019
„W pustyni i w puszczy” jako lektura obowiązkowa
Nie ukrywam, że nie
jestem fanką tej powieści. Ale skoro stała się ona lekturą obowiązkową w szkole
podstawowej, starałam się zrobić wszystko, by omawianie jej stało się dla
uczniów ciekawe.
wtorek, 12 lutego 2019
Jak pokazać tematykę lekturową w spektaklu teatralnym?
Małgosia: My, nauczyciele, od lat spotykamy się z propozycjami różnych teatrów
edukacyjnych, które krążą po Polsce i proponują szkołom swoje spektakle. Zawsze
odpowiadają na zapotrzebowanie polonistów, nawiązując bądź w jakimś fragmencie,
odtwarzając treść lektury.
poniedziałek, 4 lutego 2019
Wzruszające „Opowieści zimowe” w Teatrze Muzycznym
W
minioną niedzielę za oknem naprawdę padał śnieg… Był to więc idealny czas, by
obejrzeć „Opowieści zimowe” w Teatrze Muzycznym.
niedziela, 3 lutego 2019
„Zimna wojna” - film o muzyce
Małgosia:
Stało się, obejrzałam „Zimną wojnę” Pawła Pawlikowskiego…
Kasia:
Jestem ciekawa Twojej opinii, bo czekam od kilku tygodni z mieszanymi uczuciami
na Twoją reakcję…
czwartek, 31 stycznia 2019
Mowa nienawiści – ważny temat na lekcję wychowawczą
Po
styczniowych wydarzeniach w Gdańsku pojęcie mowy nienawiści pojawia się
wszędzie – mówią o niej dziennikarze, politycy, celebryci. Mowa nienawiści dotyczy każdego – kto z nas
nie został obgadany, pomówiony, być może spotkał się z internetowym hejtem. Niestety
zjawisko to dotyka również dzieci i młodzież.
niedziela, 27 stycznia 2019
„Pan Tadeusz” w wersji współczesnej w Teatrze Nowym. Czy to mogło się udać?
Szłam do teatru pełna
obaw. Czy mojej młodzieży spodoba się ponad trzygodzinny spektakl? Klasyka,
epopeja narodowa, arcydzieło i… lektura ósmoklasistów, która początkowo jest
dla nich trudna.
Trzynastozgłoskowiec w 12 księgach sprawił im przecież niemały problem. Z tyłu głowy miałam też kilka przeczytanych przed spektaklem recenzji – rapujący ks. Robak, Zosia w trampkach, Sędzia z aktówką? Czy to nie przesada?
Trzynastozgłoskowiec w 12 księgach sprawił im przecież niemały problem. Z tyłu głowy miałam też kilka przeczytanych przed spektaklem recenzji – rapujący ks. Robak, Zosia w trampkach, Sędzia z aktówką? Czy to nie przesada?
czwartek, 17 stycznia 2019
Zabawa, zabawa i… po zabawie
Małgosia: Dwoje widzów pomyliło „Zabawę,
zabawę” z komedią i wyszło z zawodem podczas seansu.
Kasia: To już trzeci film Kingi Dębskiej,
który zrobił na mnie ogromne wrażenie. Najpierw „Moje córki krowy”, potem „Plan
B”, teraz „Zabawa zabawa”. Reżyserka porusza trudny temat – alkoholizm wśród
kobiet, alkoholizm kobiet wysoko ustawionych, mających często pieniądze,
pozycję, rodziny, młodość, przyszłość. Dlaczego więc?
piątek, 11 stycznia 2019
Wspomnienia zamknięte w pamiętniku
„Pozostały
dziś wspomnienia,
Które
echem niesie wiatr,
A
pamiętnik jest nadzieją
Na
powroty w dawny świat!”
(autor
nieznany)
Kilka
dni temu omawiałam z klasami 5 „W pamiętniku Zofii Bobrówny” Słowackiego i
okazało się, że uczniowie w ogóle nie znają pamiętników, które służyły do
zapisywania (ku pamięci!) zabawnych wierszyków, aforyzmów, rymowanek. Do
pamiętników można było wkleić zdjęcie, coś narysować.
czwartek, 10 stycznia 2019
Egzamin ósmoklasistów - ćwiczenia
Ponieważ
próba egzaminacyjna pokazała, jak bardzo podobają się WIELKIEMU EGZAMINATOROWI
zadania z kubkiem:-), prezentujemy Wam dwa zadania –
propozycje do ćwiczeń, ułożone na wzór
tego z grudniowej próby.
sobota, 5 stycznia 2019
Pytania do poszczególnych ksiąg „Pana Tadeusza”
„Pan
Tadeusz” to lektura niełatwa dla ósmoklasisty. Poniżej pytania, które krok po
kroku pomogą uczniowi zrozumieć treść poszczególnych ksiąg.
czwartek, 3 stycznia 2019
Emma Thompson – oko w oko z widzem
Oko
w oko z aktorem to przepis na udany film. W wypadku obrazu Mike’a Nicholsa
aktorką, która wytrzymała „oko w oko” przez półtorej godziny, była Emma
Thompson. Razem z reżyserem napisała scenariusz do telewizyjnej wersji sztuki
teatralnej Margaret Edson i została nominowana do nagrody BAFTA.
Subskrybuj:
Posty (Atom)