sobota, 21 grudnia 2019

Boże Narodzenie 2019


Wszystkim na te święta życzymy zatrzymania się w biegu. Odetchnięcia świeżym powietrzem. Dziecięcego rozmarzenia i tej radości, która tylko dzieciom towarzyszy, gdy wypatrują pierwszej gwiazdki na niebie.

czwartek, 19 grudnia 2019

Świąteczne przedstawienie klasy 6a - „Co jest w życiu ważne?”


Małe nauczycielskie radości. Zaangażowanie uczniów, którzy sami domagają się prób, mają swoje pomysły, po prostu chcą. Świąteczne przedstawienie miało być niespodzianką dla rodziców.

wtorek, 17 grudnia 2019

„Chciałbym nie być” uwiera jak kamyk w bucie


„Chciałbym nie być” – spektakl Teatru Nowego uwiera jak mały kamyk w bucie. Jest dosadny, emocjonalny, wbijający w fotel. Często nie zdajemy sobie sprawy ze skali zaginięć w naszym kraju. W każdej minucie na kilka dni, tygodni, a czasem na długie lata znika człowiek - mąż, ojciec, brat.  Rodzina nie może normalnie funkcjonować, chwyta się wszystkiego – współpracuje z policja, jasnowidzami, pogrąża się w długach. I choć może brzmi to strasznie, to często wołałaby usłyszeć, że zaginiony nie żyje, przeżyć żałobę i próbować żyć dalej

piątek, 13 grudnia 2019

Gratuluję Oldze Tokarczuk


Ten ostatni tydzień spędziłam razem z Olgą Tokarczuk w Sztokholmie, nawilżając gardło po każdym akapicie noblowskiego wykładu, zerkając na wertujących tłumaczenia słuchaczy, wsłuchując się w smyczki orkiestry sztokholmskiej filharmonii, obserwując rąbek surdutu szwedzkiego monarchy, Karola XVI Gustawa, kokardy i drżący dekolt jego małżonki Sylwii Sommerlath, wzory na filiżankach podczas bankietu noblowskiego.

sobota, 7 grudnia 2019

Pomysł na mikołajki


W tym roku klasa 6a nie otrzymała 6 grudnia kolejnej paczuszki z prezentami w ramach kalendarza adwentowego (dzięki zaangażowaniu rodzicom już trzeci raz udało się go zorganizować), ale czekało na nich bardzo kreatywne i słodkie zadanie – dekorowania pierników.

czwartek, 5 grudnia 2019

Escape room - podsumowanie lektury „Opowieści z Narnii”


Współpraca w grupie, szczypta rywalizacji, aura tajemniczości, zagadki, emocje, a przede wszystkim utrwalenie wiadomości o powieści Lewisa. Czy możliwe jest połączenie tych elementów? Rozwiązaniem okazał się escape room.

wtorek, 3 grudnia 2019

Koncert „The Best of…” – Teatr Muzyczny ma magię i styl


Tym razem wyruszyliśmy z Teatrem Muzycznym w muzyczną podróż, zmierzając do wielu niezwykłych miejsc, takich jak wnętrza Opery Paryskiej czy gwarnych ulic Londynu.

środa, 27 listopada 2019

Drzewo ambitnego celu na lekcji z „Pana Tadeusza”


To trzecie narzędzie TOC – myślenia krytycznego, które polecam. Służy do planowania strategii działania, lub odtwarzania strategii obserwowanej na podstawie losów bohatera. Jego elementami są etapy działania i przeszkody oraz sposoby przezwyciężania tych przeszkód.

poniedziałek, 18 listopada 2019

Umęczona Polska Agaty Biziuk



Byłam wbita w krzesło przez całe przedstawienie. „Za – Polska” w Teatrze Animacji naprawdę potrafi wstrząsnąć. Agata Biziuk bez kompromisów i bez owijania w bawełnę obnażyła jedną z największych wad Polski – męczennictwo. A u Polaków - zapalczywość, kłótliwość, arogancję i zwyczaj zamiatania problemów pod dywan. Ironia, sarkazm, dosadność. To słowa klucze spektaklu.

piątek, 15 listopada 2019

wtorek, 12 listopada 2019

Kolejne narzędzie TOC – logiczna gałąź


Pojawiły się już na egzaminie gimnazjalnym, wykorzystywane są również na ósmoklasisty zadania sprawdzające myślenie przyczynowo-skutkowe w obrębie lektury czy jakiego problemu. Stosowanie tego narzędzia pozwala, dzięki prostemu: „jeśli… to…”, określać logiczne konsekwencje zdarzeń, na podstawie znanej sobie fabuły, ale najważniejsze, pomaga przewidywać następstwa własnego zachowania czy podjętych decyzji.

sobota, 9 listopada 2019

„Dobrze, że jesteś!” – pozytywna uwaga od rówieśników


Po wpisaniu pozytywnych uwag usłyszałam od uczniów wiele ciepłych słów. Ale też kilkoro akcja zaskoczyła. Jak to – pochwała? Rzadko nas ktoś chwali! Dlaczego pani to zrobiła? Naprawdę pani tak myśli? Postanowiłam iść za ciosem i na lekcji wychowawczej uczniowie mieli za zadanie napisać coś miłego o swoich kolegach i koleżankach.

wtorek, 5 listopada 2019

Gra w zagadki Golluma

Uczniowska wyobraźnia nie zna granic. Omawiając „Hobbita” nie mogłam nie zatrzymać się przy Gollumie i jego zagadkowej potyczce z Bilbem. Zaproponowałam uczniom, by sami ułożyli podobne zagadki.

sobota, 2 listopada 2019

Pozytywna uwaga


W listopadzie – ciężkim miesiącu, kiedy wszyscy są powoli zmęczeni, nauki coraz więcej a za oknem zimno i ciemno, postanowiłam przyłączyć się do akcji pozytywna uwaga. W związku z tym każdy z moich uczniów otrzymał ode mnie pozytywny wpis, który mam nadzieję zmotywuje go do dalszych działań!

piątek, 1 listopada 2019

Czas refleksji i zadumy...

„Nie piszą listów,
nie telefonują,
nie jeżdżą samochodami,
w niebie chodzą na piechotę,
umarli.
Spotkasz ich potem.”

Jan Twardowski

Jak co roku, w dniu Wszystkich Świętych, wspominamy zmarłych aktorów, piosenkarzy, polityków, sportowców, którzy odeszli w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

wtorek, 29 października 2019

Narzędzia TOC sprzyjające myśleniu krytycznemu

Co zrobić, by rozwijać w naszych uczniach myślenie krytyczne? Wykorzystać narzędzia TOC, czyli Teorii ograniczeń, a właściwie teorii przezwyciężania ograniczeń, która kształci myślenie analityczne, inteligencję emocjonalną, komunikację.

niedziela, 27 października 2019

Splendor – kolejna świetna planszówka!

Splendor jest dynamiczną i niemal uzależniającą grą w zbieranie żetonów i kart, które tworzą zasoby gracza, umożliwiające mu dalszy rozwój.

sobota, 12 października 2019

Mamy już 4 lata!

Mamy 4 lata i ponad 470 wpisów na blogu, nie licząc dodatkowych na FB. Recenzje teatralne, filmowe. Opisy naszych ciekawych lekcji, metod pracy. Starałyśmy się opisywać warte uwagi wydarzenia kulturalne.

środa, 9 października 2019

„Green Book” - nasza (subiektywna) opinia


Małgosia: Film, który trzeba zobaczyć - „Green Book”.


Kasia: „Green Book” to film, na który długo czekałam. Ucieszyłam się, gdy mi go podarowałaś na zakończenie roku szkolnego.

niedziela, 6 października 2019

„Dziewczynka z/za przyszłość boli tylko raz” – mocny spektakl Zaniewskiego w Teatrze Nowym

„(…)gdyby jednym z was był bóg
zmienić by coś jeszcze mógł
czy od razu by go zgniótł
wasz ekologiczny dług (…)  

Spektakl, o którym ciągle myślę. Zapadające w pamięć sceny, monologi, dialogi. Rozwiązania reżyserskie (ukłony dla Mariusza Zaniewskiego – kawał dobrej roboty Jacku Soplico!), muzyka, fragmenty choreografii (Krystyna „Lama” Szydłowska), kostiumy (Marta Śniosek – Masacz), piosenki (właśnie przeczytałam, że ich autorem jest sam reżyser) – wszystko pozostało w mej głowie, „trawi” się, wzbudziło refleksję.

niedziela, 29 września 2019

„To już czas, by mieć czas!” - „Pippin” w Teatrze Muzycznym


Kasia: Zachwyt. To słowo towarzyszyło mi podczas spektaklu. „Pippin” to ścisła czołówka wśród musicali Teatru Muzycznego.

Małgosia: „Pippin” to nowa jakość w repertuarze Muzycznego. Nie było jeszcze tak różnorodnego przedstawienia, tak autorefleksyjnego.

czwartek, 26 września 2019

Edukacja to relacja


 Profesorowi Jackowi Pyżalskiemu,

taka dedykacja mogłaby zaczynać każdy mój post, bowiem wiele rzeczy napisałam w oparciu, pod wpływem i z inspiracji Jacka Pyżalskiego. Jest on najbardziej praktycznym z teoretyków pedagogiki, nosicielem historii o tak zwanych trudnych uczniach i podpowiedzi jak sobie z nimi poradzić.  Warto czytać jego publikacje, ale najlepiej „brać” Pyżalskiego w pakiecie bezpośrednim: głos, charakterystyczna składnia i słownictwo, mimika i gestykulacja  - na wykładzie, podczas wystąpienia konferencyjnego. Zawsze warto, nawet jeśli znamy już treść, temat wystąpienia.

piątek, 20 września 2019

czwartek, 19 września 2019

Pikantny wieczór w Apollo


„Pikantni” to spektakl, który otworzył nowy sezon agencji Wojart, specjalizującej się w organizowaniu w kinie/teatrze Apollo przedstawień komediowych, w których występują znani z ekranu telewizyjnego aktorzy.

środa, 11 września 2019

Czy widziałeś kiedy artystę bez ambicji? - pomysł na opowiadanie Mrożka


Czy widziałeś kiedy artystę bez ambicji? Tak kończy się opowiadanie „Artysta” S. Mrożka i ono stało się inspiracją do zaprojektowania pierwszej lekcji na temat tego opowiadania w klasie 8. Zazwyczaj czyta się tekst, analizuje postawę i na końcu rozmawia o ambicji w kontekście uczniowskich doświadczeń. Proponuję odwrócić kolejność pracy.

piątek, 30 sierpnia 2019

Trudny i pracowity początek roku szkolnego


Koniec sierpnia to dla nauczycieli czas powrotu do pracy. To moment przygotowania szeregu dokumentów, a także zaplanowania pracy z konkretnymi klasami.

niedziela, 25 sierpnia 2019

Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi po raz pierwszy „na Wolnym” w Poznaniu

 Shelagh Stepehnson stworzyła bardzo dobrą sztukę, która daje  realizatorom, ale i widzom, szansę współuczestniczenia w wielopoziomowym materiale. Jest to sztuka, która chciałoby się samemu napisać. „Nie tak gorzka jak myślisz, nie tak słodka jak myślisz”.

piątek, 23 sierpnia 2019

„Pomoc domowa” Wrocławskiego Teatru Komedia na Placu Kolegiackim


Jak co roku w wakacje Miasto Poznań oraz Teatr Muzyczny organizują akcję Teatr#NaWolnym. W tym roku udało mi się zdobyć bilety (a to trudna sprawa) na spektakl „Pomoc domowa” Wrocławskiego Teatru Komedia.

piątek, 16 sierpnia 2019

„Knit Wit” (A guzik z pętelką!) – poplątana gra słowna!

Gry planszowe znów cieszą się ogromną popularnością. Są one doskonałym pomysłem na miły wieczór z przyjaciółmi. Ostatnio ze znajomymi zagrałam w nową grę – „Knit Wit”, która w Polsce zaistniała dzięki wydawnictwu Cube Factory of Ideas. Uważam, że można ją również wykorzystać na lekcjach w szkole.

wtorek, 13 sierpnia 2019

Łódź w „Ziemi obiecanej”



W 1896 roku Władysław Reymont przyjechał do Łodzi, by zebrać materiał do swej nowej powieści o rozwoju przemysłowego miasta. Gdzie zbierał wszelkie informacje? Przesiadywał w kawiarniach, prowadził nocne życie, ale kiedy wracał do swojego pokoju, pisał, wypalając dziesiątki papierosów. Opowieści o fabrykantach usłyszane w łódzkich kawiarniach inspirowały pisarza. Kilka miesięcy notatek wystarczyło, by po powrocie do Warszawy, a potem wyjeździe do Paryża, powstała jego najlepsza powieść „Ziemia obiecana”. Najprawdopodobniej pisarz spotkał pierwowzorów swoich bohaterów podczas swego pobytu w Łodzi.

czwartek, 1 sierpnia 2019

Warszawa okupacyjna


Warszawa okupacyjna, Warszawa powstańcza. Znana z „Kamieni na szaniec” A. Kamińskiego, „Kolumbów” R. Bratnego, z ich ekranizacji, „Kanału” A. Wajdy, „Pamiętnika z powstania …”  M. Białoszewskiego, „Miasta 44”w reż. J. Komasy, „Sierpniowego nieba” I. Dobrowolskiego.

wtorek, 30 lipca 2019

Warszawa – dziwne miasto Tadeusza Konwickiego


Za oknem miasto pod chmurą, jak stara, sczerniała tapeta.
 Miasto, do którego zapędziło mnie przeznaczenie 
z mojego własnego świata,
co go już nie pamiętam
 i coraz rzadziej śnię. 
(Tadeusz Konwicki, „Mała apokalipsa” s.9.)

      Michał Głowiński stwierdził w 1985 roku, że Konwicki jest niewątpliwie najwybitniejszym – obok Białoszewskiego – pisarzem Warszawy w naszym stuleciu. (Michał Głowiński, Labirynt, przestrzeń obcości [w:] tegoż Mity przebrane. Dionizos. Narcyz. Prometeusz. Marchołt. Labirynt, Kraków 1990, s. 164). Cytowany badacz wymienił Warszawę Konwickiego razem z Dublinem Joyce’a, Petersburgiem Biełego, Wenecją Manna, Berlinem Doblina, Nowym Jorkiem Dos Passosa, Amsterdamem Camusa czy Aleksandrią Durella. To nowość – nie tylko dlatego, że mówi się o Warszawie Konwickiego, któremu krytyka literacka przydała etykietę pisarza Litwy. Nowość polega także na tym, że Warszawa tego twórcy ma taką samą wartość literacką jak inne miasta innych pisarzy o światowej sławie.

sobota, 27 lipca 2019

Warszawa końca lat 70. XIX wieku w „Lalce” B. Prusa


Bankructwo arystokracji, interesy kupiectwa, przełom cywilizacyjny, Izabela Łęcka i Stanisław Wokulski. Oboje poruszają się w innych częściach Warszawy, które pokazane są niezwykle realistycznie. Kiedy idziemy ulicami miasta razem z Wokulskim, postrzegamy ten „dziki kąt” z pesymizmem bohatera. Zwłaszcza kiedy Wokulski przez ulicę Karową dociera na Powiśle.

poniedziałek, 22 lipca 2019

Poznań w powieściach Małgorzaty Musierowicz

„Most Teatralny, równoległy do Dworcowego, przerzucony jest nad dziesiątkiem torów kolejowych. Kończy sie zielonymi zaroślami, które należą do małego parku, lub raczej zieleńca, zwanego powszechnie Teatralką. Po prawej wąski, cienisty odcinek ulicy Stalingradzkiej przylega do olimpijskiego gmachu Opery z zaśniedziałym Pegazem na szczycie dachu."

Nie, tego miasta nie mogło zabraknąć w naszym zestawieniu. W Poznaniu studiowałyśmy, zamieszkałyśmy i pracujemy. A Poznań to najsłynniejsze miejsce akcji cyklu powieści młodzieżowych a właściwie sagi rodzinnej.

poniedziałek, 15 lipca 2019

Na zboczach hrabstwa Hamp – powieści Jane Austen


Jest koniec XVIII wieku. Po łąkach i wrzosowiskach hrabstwa Hamp w pobliżu plebanii swojego ojca w Steventon przechadzają się panny Austen, Cassandra i Jane.

niedziela, 14 lipca 2019

Męskie Granie Poznań 2019 – spełnione marzenie


Było rewelacyjnie! Prawie ośmiogodzinny koncert na Cytadeli spełnił moje oczekiwania i był realizacją kolejnego marzenia. Dopisała nawet pogoda, co wcale nie było takie oczywiste.

piątek, 12 lipca 2019

„Rżnięcie po dawnemu” – nietypowa wakacyjna impreza


Jak co roku, po lipcowych odwiedzinach u rodziców, na blogu pojawia się wpis dotyczący moich rodzinnych stron. Tym razem chciałabym napisać o nietypowej imprezie, która odbędzie się w najbliższą niedzielę – 14 lipca – w Kluczewie (miejscowości rodzinnej mojego taty Romka).

czwartek, 11 lipca 2019

Gdańsk w powieści „Weiser Dawidek”


Gdańsk to miasto, które latem przeżywa prawdziwy najazd turystów. Nic w tym dziwnego, bo jest to miejsce niezwykłe. To w nim toczy się akcja „Weisera Dawidka”.

niedziela, 7 lipca 2019

czwartek, 4 lipca 2019

Avonlea – raj dla rudowłosej Ani


Lubię wracać do „Ani z Zielonego Wzgórza” z wielu względów. To jedna z moich ulubionych lektur z dzieciństwa, głównie dlatego, że bardzo rozumiem niektóre problemy bohaterki… Zawsze marzyłam też o Zielonym Wzgórzu – miejscu magicznym, poetyckim, trochę tajemniczym.

niedziela, 30 czerwca 2019

Soplicowo - mickiewiczowska Arkadia

Każdy z nas w chwilach, gdy cały świat zwraca się przeciwko niemu, marzy o miejscu, gdzie mógłby od tego wszystkiego uciec. Dla bohaterów „Pana Tadeusza” takim miejscem było Soplicowo.

sobota, 29 czerwca 2019

Miasto, które nigdy nie śpi – Nowy Jork


Miasto, które powstało dzięki kolejnym falom emigrantów. Rozwinęło się dzięki potencjałowi napływających mieszkańców. Przede wszystkim znamy z filmu numerowane ulice, metro, Central Park i żółte taksówki.

piątek, 28 czerwca 2019

Nowy wakacyjny cykl - Magiczne realne i literackie miejsca


Wszyscy się pakują, szukają  ciekawych miejsc na mapach Google, żeby nie tylko wypocząć, ale i zwiedzić. Często wybieramy, jeśli tylko pozwalają  na to zasoby finansowe, miejsca znane nam z literatury, opisane przez pisarzy, którzy sami tam mieszkali i wdychali klimat otoczenia. Dlatego postanowiłyśmy poświęcić nasz cykl wakacyjny znanym z literatury miejscom, które stają się inspiracją do zwiedzenia autentycznych miast i krain.

piątek, 21 czerwca 2019

Oficjalne rozpoczęcie wakacji!


Rok szkolny 2018/2019 to trudny rok, nie ma zresztą co ukrywać, że strajk to ekstremalne przeżycie – przede wszystkim emocjonalnie. Ale to już minęło. Był to też z całą pewnością czas intensywnej pracy, a co najważniejsze - ciągle miałyśmy (i mamy!) radość z codziennego nauczania.

niedziela, 16 czerwca 2019

List na zakończenie roku do piątoklasistów


Poznań, 16.06.2019r.
Kochana 5a!
Szanowni Rodzice!

Za nami kolejny rok szkolny. Spędziliśmy razem 10 miesięcy fascynującej przygody. Znów dowiedzieliśmy się więcej o sobie, wspieraliśmy się (a ze względu na kwietniowe wydarzenia było to naprawdę potrzebne), realizowaliśmy zamierzone cele. 

poniedziałek, 3 czerwca 2019

„Pozłacana rybka” – trudne sprawy młodych ludzi. Pomysł na kolejną lekcję


Powieść zawiera bardzo wiele tematów związanych z relacjami dorosłych i  dzieci, dlatego proponuję na lekcję dyskusję na temat spojrzenia na sprawy oczami jednych i drugich.

środa, 29 maja 2019

Kampania społeczna na rzecz osób z Zespołem Downa – klasy 8


Niedawno analizowałam z uczniami klas 8 fragment „Poczwarki” Doroty TerakowskiejOczywiście tekst stał się przyczynkiem do dyskusji o Zespole Downa, tolerancji, o trudnościach, z jakimi chorzy spotykają się na co dzień.  

czwartek, 23 maja 2019

Projekty po klasie ósmej


Kiedy w końcu jest już po egzaminach, podstawa programowa została zrealizowana, a lektury przeczytane, zaproponowałam uczniom działania projektowe.

sobota, 18 maja 2019

czwartek, 16 maja 2019

Listy do samego siebie


Alicja – główna bohaterka „Pozłacanej rybki” – pisze listy do samej siebie. Wyładowuje w ten sposób swoje negatywne emocje, zastanawia się nad tym, co się wydarzyło, żali się, marzy, zadaje mnóstwo pytań.

środa, 15 maja 2019

Kolorowe części zdania


Składnia zdania pojedynczego to dla piątoklasistów temat niełatwy. Aby tworzenie wykresów, zadawanie pytań i klasyfikowanie wyrazów było przyjemniejsze, postanowiłam wykorzystać kolory.

sobota, 11 maja 2019

Jakiż to chłopiec piękny i młody? Spis odzieży i przedmiotów Adama Mickiewicza


Zaczyna się ostatnia prosta do zakończenia roku. To czas wystawiania ocen, ale także polonistycznych przyjemności, czyli tematów na życzenie klasy, ciekawostek o wielkich literackich geniuszach. Sporo czasu spędziliśmy z ósmoklasistami z Adamem, Adamem Mickiewiczem.

czwartek, 2 maja 2019

„Pozłacana rybka”. Zapowiedź powieści na lekcjach j.polskiego


Kiedy opadł kurz egzaminów i zaczęliśmy się zastanawiać z moją 8. klasą co dalej, przypomnieliśmy sobie o zaplanowanej na maj lekturze uzupełniającej. „Pozłacana rybka” Barbary Kosmowskiej to dobry wybór na nerwy stargane wypadkami kwietnia, ale i dobry wybór na książkę dla nastolatków.

niedziela, 28 kwietnia 2019

„Co się właściwie stało z Betty Lemon?” – monodram Ireny Dudzińskiej w Teatrze Nowym


Doskonała Irena Dudzińska spektaklem tym świętuje 50 lat na scenie. 50 lat – ile to sztuk, zapamiętanych stron tekstu, kostiumów, charakteryzacji, emocji? Tych ostatnich nie zabrakło z pewnością w sztuce „Co się właściwie stało z Betty Lemon? na Trzeciej Scenie Teatru Nowego.

sobota, 20 kwietnia 2019

Wielkanoc 2019

Szanowni Państwo, przyjaciele naszego bloga!

Niech świąteczny czas utrzyma nasze marzenia w mocy i wszystkie życzenia okazały się do spełnienia.

wtorek, 16 kwietnia 2019

Matematyczny talent Justyny Jaworskiej

Właśnie teraz, kiedy szkoła jest przeraźliwie pusta, kiedy tęsknimy za tysiącami pytań od naszych uczniów… Właśnie teraz, kiedy wpiera się społeczeństwu, że gimnazjum było pomyłką, a gimnazjaliści nie osiągali sukcesów, chcemy opowiedzieć Wam o siedemnastolatce, Justynie Jaworskiej…

piątek, 12 kwietnia 2019

Nauczyciel jako mistrz „…I nigdy nie chodziłem do szkoły” André Sterna (fragmenty)


Fragment książki „…I nigdy nie chodziłem do szkoły” André Sterna:

Dotarłem do celu, bez większych oczekiwań otworzyłem szklane drzwi, jedne z tych, przez które przechodzi się raczej z myślą, że jest to chwila prawdy i ponownie znalazłem się w świecie, który tworzyły kolory, zapachy, dźwięki – dokładnie tak, jak w moich snach.

niedziela, 31 marca 2019

„Jungle people” – gorzka prawda o kondycji naszej planety i… nas samych


Małgosia: W końcu udało nam się, w natłoku dodatkowych obowiązków, wybrać na wspólny spektakl. Wybór padł na „Jungle people” w reżyserii Mateusza Pakuły w Teatrze Animacji.

czwartek, 28 marca 2019

Makiety Placu Broni – klocki na języku polskim po raz drugi!


Po raz pierwszy klocki wykorzystałam na lekcji podczas omawiania lektury „Kajko i Kokosz”. Tym razem piątoklasiści tworzyli makiety Placu z lektury „Chłopcy z Placu Broni”. 

sobota, 16 marca 2019

Kortez na lekcjach języka polskiego


Królują ostatnio w stacjach radiowych panowie: Podsiadło, Zalewski i Kortez nie tylko ze swoją wspólną piosenką „Poczatek”, ale każdy z nich w swojej autorskiej produkcji. Jestem zdania, że świetnie jest „na polskim” zastanowić się nad współczesnymi propozycjami piosenkowymi, „podłubać” w metaforyce, zinterpretować tekst, który jest znany młodzieży.

piątek, 15 marca 2019

Konferencja mitologiczna z bogami greckimi i innymi bohaterami mitologicznymi


Mity to teksty bardzo lubiane przez uczniów, zwłaszcza, że ogromną popularnością cieszą się książki Ricka Riordana o tej tematyce - „Percy Jackson i bogowie olimpijscy” (seria powieści dla młodzieży, których bohaterem jest nastoletni Percy Jackson, współczesny amerykański chłopiec i jednocześnie syn greckiego boga Posejdona).
Na zakończenie rozmów o mitologii zorganizowałam w klasach 5 konferencję prasową.

wtorek, 12 marca 2019

Potęga słowa. Refleksja.

Ta notatka przedstawia nauczyciela w złym świetle jako schematycznego, pozbawionego intuicji belfra. Niestety. Ale mimo wszystko lubię to wspomnienie, bo dowodzi tego, jak ważne jest to, co mówimy do młodych ludzi, jaki przekaz im dajemy.

wtorek, 5 marca 2019

poniedziałek, 4 marca 2019

Standardy uczenie się według Marion Diamond


Dziś dzielę się 5 standardami uczenia się według Marion Diamond (twórczyni nowoczesnej neurobiologii i m.in. pojęcia neuroplastyczności, badaczki mózgu Einsteina).

niedziela, 3 marca 2019

„Atypowy” – wyjątkowy serial o nastolatku ze spektrum autyzmu

„Atypowy” - oryginalny serial platformy Netflix powinien zobaczyć każdy rodzic, nastolatek, a przede wszystkim nauczyciel. To opowieść o dorastaniu Sama (Keir Gilchrist), 18-latka walczącego z objawami wskazującymi na zaburzenia ze spektrum autyzmu (wygląda jednak na Aspargera), który poszukuje miłości i niezależności.

sobota, 23 lutego 2019

Drzewo decyzyjne – metoda omawiania treści dotyczących romantyzmu


Podstawa programowa zakłada, że omówi się z uczniami w klasie 7-8  4 utwory liryczne Mickiewicza, wybrane teksty Słowackiego i Norwida, z dużych dzieł „Pana Tadeusza”, „Balladynę”. To spadek literacki, który nie łatwo jest uczniom udźwignąć. Proponuję metodę drzewa decyzyjnego, które pozwala wniknąć w decyzje bohaterów dzieł romantycznych a takżę zrozumieć epokę i jej przedstawicieli.

poniedziałek, 18 lutego 2019

„W pustyni i w puszczy” jako lektura obowiązkowa


Nie ukrywam, że nie jestem fanką tej powieści. Ale skoro stała się ona lekturą obowiązkową w szkole podstawowej, starałam się zrobić wszystko, by omawianie jej stało się dla uczniów ciekawe.

wtorek, 12 lutego 2019

Jak pokazać tematykę lekturową w spektaklu teatralnym?


Małgosia: My, nauczyciele, od lat spotykamy się z propozycjami różnych teatrów edukacyjnych, które krążą po Polsce i proponują szkołom swoje spektakle. Zawsze odpowiadają na zapotrzebowanie polonistów, nawiązując bądź w jakimś fragmencie, odtwarzając treść lektury.

poniedziałek, 4 lutego 2019

niedziela, 3 lutego 2019

„Zimna wojna” - film o muzyce


Małgosia: Stało się, obejrzałam „Zimną wojnę” Pawła Pawlikowskiego…

Kasia: Jestem ciekawa Twojej opinii, bo czekam od kilku tygodni z mieszanymi uczuciami na Twoją reakcję…

czwartek, 31 stycznia 2019

Mowa nienawiści – ważny temat na lekcję wychowawczą


Po styczniowych wydarzeniach w Gdańsku pojęcie mowy nienawiści pojawia się wszędzie – mówią o niej dziennikarze, politycy, celebryci.  Mowa nienawiści dotyczy każdego – kto z nas nie został obgadany, pomówiony, być może spotkał się z internetowym hejtem. Niestety zjawisko to dotyka również dzieci i młodzież.

niedziela, 27 stycznia 2019

„Pan Tadeusz” w wersji współczesnej w Teatrze Nowym. Czy to mogło się udać?

Szłam do teatru pełna obaw. Czy mojej młodzieży spodoba się ponad trzygodzinny spektakl? Klasyka, epopeja narodowa, arcydzieło i… lektura ósmoklasistów, która początkowo jest dla nich trudna. 
Trzynastozgłoskowiec w 12 księgach sprawił im przecież niemały problem. Z tyłu głowy miałam też kilka przeczytanych przed spektaklem recenzji – rapujący ks. Robak, Zosia w trampkach, Sędzia z aktówką? Czy to nie przesada?

czwartek, 17 stycznia 2019

Zabawa, zabawa i… po zabawie


Małgosia: Dwoje widzów pomyliło „Zabawę, zabawę” z komedią i wyszło z zawodem podczas seansu.

Kasia: To już trzeci film Kingi Dębskiej, który zrobił na mnie ogromne wrażenie. Najpierw „Moje córki krowy”, potem „Plan B”, teraz „Zabawa zabawa”. Reżyserka porusza trudny temat – alkoholizm wśród kobiet, alkoholizm kobiet wysoko ustawionych, mających często pieniądze, pozycję, rodziny, młodość, przyszłość. Dlaczego więc?

piątek, 11 stycznia 2019

Wspomnienia zamknięte w pamiętniku


„Pozostały dziś wspomnienia,
Które echem niesie wiatr,
A pamiętnik jest nadzieją
Na powroty w dawny świat!”
(autor nieznany)

Kilka dni temu omawiałam z klasami 5 „W pamiętniku Zofii Bobrówny” Słowackiego i okazało się, że uczniowie w ogóle nie znają pamiętników, które służyły do zapisywania (ku pamięci!) zabawnych wierszyków, aforyzmów, rymowanek. Do pamiętników można było wkleić zdjęcie, coś narysować.

czwartek, 10 stycznia 2019

Egzamin ósmoklasistów - ćwiczenia


Ponieważ próba egzaminacyjna pokazała, jak bardzo podobają się WIELKIEMU EGZAMINATOROWI zadania z kubkiem:-), prezentujemy Wam dwa zadania – propozycje do ćwiczeń,  ułożone na wzór tego z grudniowej próby.

sobota, 5 stycznia 2019

Pytania do poszczególnych ksiąg „Pana Tadeusza”


„Pan Tadeusz” to lektura niełatwa dla ósmoklasisty. Poniżej pytania, które krok po kroku pomogą uczniowi zrozumieć treść poszczególnych ksiąg.

czwartek, 3 stycznia 2019

Emma Thompson – oko w oko z widzem

Oko w oko z aktorem to przepis na udany film. W wypadku obrazu Mike’a Nicholsa aktorką, która wytrzymała „oko w oko” przez półtorej godziny, była Emma Thompson. Razem z reżyserem napisała scenariusz do telewizyjnej wersji sztuki teatralnej Margaret Edson i została nominowana do nagrody BAFTA.