niedziela, 26 lutego 2023

„Wesele” Mikołaja Grabowskiego - subiektywna recenzja

 

„Wesele” w reżyserii Mikołaja Grabowskiego w Teatrze Nowym nie jest spektaklem łatwym. Arcydramat narodowy w niewątpliwie ironicznym wydaniu to spektakl z okazji 100 – lecia Teatru. Konfrontacja z tak wybitnym dziełem nigdy nie jest zadaniem łatwym. Widz oczekuje świeżości, dynamiki, zaskoczenia. „Wesele” Nowego po części spełniło te oczekiwania.

środa, 22 lutego 2023

„Język a wojna” - Poznańska Debata Językowa

 

21 lutego w Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego miałam ogromną przyjemność uczestniczyć w kolejnej Poznańskiej Debacie Językowej .

wtorek, 21 lutego 2023

Sprawdzam po raz trzeci!

 Metoda testu zderzeniowego

Metoda testu? Co? Ja się na to nie piszę!

We współczesnej szkole dominuje testowanie i odczuwam przesyt tego działania. Ale w dzisiejszej szkole testowanie rozumie się jako sprawdzanie, egzaminowanie i ocenianie. Nie o taka formę testowania chodzi R. Kotarskiemu. Dowodzi on sensowi testu jako formy uporządkowania wiedzy i powtórzenia.

sobota, 11 lutego 2023

Sprawdzam po raz drugi! Metoda terminatora

 

Nazwa ta wzięła się ze średniowiecznego systemu kształcenia od terminującego ucznia pod okiem mistrza - rzemieślnika. Zadaniem ucznia podczas tego czasu jest chłonięcie wiedzy, obserwacja działania i praktykowanie działania według wskazówek doświadczonego mistrza. Czyż nie jest to kwintesencja każdego nauczania? Po co nam nazwy: couching, tutoring, mentoring, skoro mamy terminowanie i czeladnictwo.

wtorek, 7 lutego 2023

„Tango” na plakatach

 

Praca z tekstem ikonicznym to obowiązkowy element na języku polskim. Afisze teatralne to doskonałe i sprawdzone przez nas niejednokrotnie narzędzie do pracy z lekturą. Odczytywanie symboli, aluzji i kontekstów doskonale uporządkowuje wiedzę uczniów, jednocześnie otwierając ich głowy na nowe, często zaskakujące pomysły.

sobota, 4 lutego 2023

Metoda ciekawskiego dziecka

 

Zdałam sobie sprawę, podczas czytania odpowiedniego rozdziału książki Radosława Kotarskiego, że sama uwielbiam tę metodę. Uwielbiałam jako uczennica, choć stosowałam ja nieświadomie, uwielbiam jako nauczycielka.