Metoda testu zderzeniowego
Metoda
testu? Co? Ja się na to nie piszę!
We współczesnej szkole dominuje testowanie i odczuwam przesyt tego działania. Ale w dzisiejszej szkole testowanie rozumie się jako sprawdzanie, egzaminowanie i ocenianie. Nie o taka formę testowania chodzi R. Kotarskiemu. Dowodzi on sensowi testu jako formy uporządkowania wiedzy i powtórzenia.
Ponieważ
słowo test kojarzy się uczniom, rodzicom i nauczycielom raczej nieprzyjemnie,
zastąpię to słowo kartą pracy powtórkową, podsumowującą, która częściowo robi
się samemu, częściowo z pomocą
nauczyciela, częściowo w parze. Decyzja może stać po stronie uczniów jak i
nauczyciela, może zależeć od materiału i jego trudności. Najważniejsze, że taka
karta pracy zakłada możliwość błędu, a błąd jak wiadomo jest istotą uczenia
się.
Test,
który klasa robi wspólnie, wzajemnie się wspierając, przestaje być taki groźny.
A jak dodatkowo można go sobie samemu sprawdzić, to już dla ucznia niespotykany
moment, a dla nauczyciela ulga i oszczędność
czasu.
Ponieważ
R. Kotarski nazywa za badaczami „metodę testowania” „ metodą odzyskiwania”, ja
przyjmuję tę nazwę łaskawym okiem i zaraz zaproponuję przykłady i sposoby na
odzyskiwanie wiedzy.
Oto karta pracy (fragment) na podsumowanie działu z mitologii, wymagająca odtworzenia mitu (znaczenie w mitologii) i rozumienia sensu przenośnego funkcjonującego w kulturze.
Związek frazeologiczny |
Znaczenie w mitologii |
Obecne znaczenie |
Róg obfitości
|
|
|
Puszka Pandory
|
|
|
Nić Ariadny
|
|
|
Jabłko niezgody
|
|
|
Ikarowy lot
|
|
|
Moje
powtórki przed egzaminem ósmoklasisty, który wymaga szerokiego przeglądu lektur
w pamięci, wymagają właśnie samodzielnego zaproponowania bohatera lub lektury i
tu każdy uczeń może wpisać swój typ, byleby spełniał kryteria.
Oto
przykłady:
· Uzupełnij tabelę. Do każdej z
podanych wartości dopisz bohatera z lektury obowiązkowej (innego bohatera dla
każdej wartości) i przykład sytuacji, w której ten bohater wykazał się daną
wartością.
Wartość |
bohater |
przykład sytuacji z
lektury obowiązkowej |
wierność |
|
|
ofiarność |
|
|
· Oto nadruk jaki można zrobić na
koszulce. Rozpoznaj autora widocznego na nadruku i pochodzenie słów. Napisz kto
je wypowiada oraz jak je należy rozumieć.
Jak widać zadanie wyjściowe nie musi być duże, ale musi zmuszać do kompleksowego oglądu problematyki lektur. Często jest pretekstem do dłuższej powtórkowej rozmowy.
Jeżeli
metodę testu rozumieć jak próbę
odzyskania i powiązania wiedzy, to
jestem na tak!
Panie
Kotarski, po raz trzeci potwierdzam przydatność metody testu zderzeniowego,
choć z powyższym zastrzeżeniem.
Małgosia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz