Wreszcie świeże spektakle, nietypowe tematy i oryginalne propozycje. Co więcej, wywiady i dyskusje wokół spektaklu, dopełniające widzowi rozumienie przedstawienia.
Wreszcie świeże spektakle, nietypowe tematy i oryginalne propozycje. Co więcej, wywiady i dyskusje wokół spektaklu, dopełniające widzowi rozumienie przedstawienia.
Twórczość Wojciecha Młynarskiego jest nie do podrobienia. Trudną, czasami pozbawioną sensu rzeczywistość artysta opisywał lekko i dowcipnie. Mistrz puenty, pisał dla największych. Jego teksty nuciła cała Polska, od „Jesteśmy na wczasach”, „W Polskę idziemy” aż po „Kocham Cię życie!”. Nic co wyszło spod pióra Wojciecha Młynarskiego nie traci ze swojej aktualności, to wiersze poza czasem, zawsze w punkt.
9 urodziny bloga! Przez ten czas na blogu pojawiło się 740 wpisów, a my nie zamierzamy się zatrzymywać! Zachęcamy do polubienia naszego profilu na FB! Październik to również tradycyjnie podsumowanie minionego roku.
Chociaż znały go największe światowe sceny operowe, szeroka publiczność, w tym polska, zobaczyła go dopiero podczas uroczystości rozpoczęcia olimpiady w Paryżu. Deszcz lał z nieba, organizatorzy rezygnowali z kolejnych punktów programu, a śpiewak czekał na swój występ i choć z ograniczoną częścią taneczną, oczarował swoim chłopięcym urokiem i głosem. Ruszyły wyszukiwarki i okazało się, że kontratenor i jednocześnie b-boy jest wielokrotnie nagradzanym artystą, nazwanym przez „New Yorker” „Justinem Timberlake’em opery”, ze względu na swoje charyzmatyczne występy, emocjonalne i wplatające do utworów barokowych elementy tańca. Orliński podchodzi do swoich wykonań w swobodny sposób, bawi się kompozycją, nie tracąc magii oryginału.
Kontreformacja i rola Kościoła, sarmatyzm w każdej postaci, sejmiki, liberum veto, warunki życia w Polsce w XVII wieku to tematy, które przewijają się na lekcjach przy okazji omawiania epoki baroku. Nie są to niestety tematy porywające licealistów. Serial „1670” może jednak pomóc zainteresować uczniów.
Historia o przyjaźni, samotności i wpływie mediów społecznościowych na życie młodych ludzi. Historia, którą powinien zobaczyć każdy z nas.
Bardzo lubię, gdy teatr zaskakuje, gdy uczestniczę w spektaklu, który wywołuje całą paletę emocji. Lubię nawet, gdy jako widz czuje niepokój, a podany temat nie jest lekką rozrywką.
Fantastyka naukowa powinna być reprezentowana w kanonie. Pisałam już o Lemie i o jego chwilowej obecności wśród lektur do wyboru lata temu. Teraz chcę zaproponować „Kroniki marsjańskie” Ray’a Bradbury’ego.
Relacje na linii matka – córka nie zawsze są łatwe. Przez lata kumulują się nieprzegadane sprawy, pretensje, niespełnione oczekiwania. Najnowsza premiera Teatru Nowego „I dlatego nie masz męża” to interpretacja błyskotliwej sztuki Hindii Brooks, w której dwie najbliższe, a jednocześnie najbardziej obce sobie kobiety, postanawiają spędzić ze sobą urlop w nadmorskim kurorcie.
Poznań,
26.04.2024 r.
Kochani
Uczniowie! Moi Maturzyści!
Walt Disney mawiał: „Jeśli potrafisz o czymś marzyć, to potrafisz tego dokonać”. Marzcie więc i dokonujcie rzeczy niemożliwych. Miejcie odwagę być kreatywnymi i wytrwałymi, wystarczy bowiem w odpowiedni sposób pokierować swoimi umiejętnościami i wykorzystywać mocne strony, by osiągnąć naprawdę wiele! Teraz, kiedy już wystawiłam Wam oceny, stwierdzam z całą odpowiedzialnością za moje słowa – matura to nie wszystko!
Wywołałam Szekspira, więc trzeba się do niego przyznać. Tak, kocham Szekspira. I jestem za tym, by go czytać w szkole podstawowej i średniej. Zupełnie niesprawiedliwie została wyrzucona tragedia „Romeo i Julia” na pewnym etapie kanonu gimnazjalnego. Jak najbardziej do przywrócenia. Nie ma jak uczyć budowy dramatu i konstrukcji dramaturgicznej na Szekspirze. Jest tyle ciekawych ekranizacji - to nie bez znaczenia dla młodzieży. Sama historia przekonująca. Ludzie wplątani w zbieg życiowych okoliczności - przegrywają z hejtem, czasem, ludzkimi pomyłkami.
Ależ to jest wspaniałe! Spektakl, a w zasadzie koncert „Stan podgorączkowy. Bibobit/ Osiecka” w reżyserii Piotra Kruszczyńskiego pod kierownictwem muzycznym Jacka Piskorza, Daniela Moszczyńskiego i Adama Lemańczyka to ponad 100 minut wspaniałej i energetycznej mieszanki gatunków muzycznych od jazzu do hip-hopu tworzącej swoisty eksperyment z twórczością Agnieszki Osieckiej.
Wracam do rozważań nad tym, co mają czytać i omawiać na lekcjach uczniowie szkoły podstawowej a nawet średniej.
Kolejny spektakl, kolejne refleksje, kolejne dobre emocje. „Apetyt na czereśnie” to najnowsza produkcja Teatru Muzycznego.
W ten świąteczny czas życzymy Państwu, by każdy był tam gdzie chce być, z tymi, z którymi chce być i robił to, na co ma ochotę.
Szanowni Państwo, drogie Osoby, Widzowie i Widzki, Wszyscy i Wszystkie, które współtworzycie lub po prostu kochacie to, co nazywamy „teatrem”. To do Was mam dzisiaj zaszczyt się zwrócić i to Wam chcę powiedzieć przede wszystkim jedną bardzo ważną rzecz: ZACZNIJMY MARZYĆ! – orędzie na 62. MDT, na zaproszenie Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Instytutu Teatralnego, przygotował reżyser Jakub Skrzywanek, dyrektor artystyczny Teatru Współczesnego w Szczecinie.
Lubię takie spektakle. Prawdziwe, wywołujące całą paletę uczuć, zostające w pamięci. Monodram Ewy Szumskiej to niezwykła historia o niezwykłym życiu dwóch silnych kobiet - Ewy i matki. O ich relacji, różnicach w charakterze, innym pomyśle na życie. Ale to przede wszystkim historia o prawdziwej matczynej miłości - z zapachem kawy, szminką do ust, szpilkami, meblościanką i radiową Trójką w tle.
Nowy kanon lektur. Czy trzeba mówić kanon?
Rozpoczęły się dyskusje, jak zmienić kanon lektur. Zmiana jest na pewno potrzebna i nauczyciele poloniści apelowali do Ministerstwa już dawno. Po co kanon z fikcyjnymi w czytaniu przez młodych pozycjami? Czy nie lepiej dobrać teksty z ważnymi problemami nurtującymi współczesną młodzież? Czy nie lepiej zrobić listę z pozycjami do wyboru?
Scena STA to niezwykłe miejsce na teatralnej mapie Poznania. Mała scena, młodzi aktorzy, kamienica w centrum miasta. I szczerość, świeżość, spektakle wywołujące całą gamę emocji.
Koniec pierwszego semestru, gdy do końca roku szkolnego jest jeszcze dużo czasu na poprawę przez uczniów swojego nastawienia do nauki, to dobry moment na napisanie uczniom informacji zwrotnej, krótkiej spersonalizowanej wiadomości. Tak, poświęciłam na to ponad 2 godziny w sobotę. Uważam jednak, że warto.
Kiedy czyta się „Kobiety z obrazów” Małgorzaty Czyńskiej powyższe przekonanie jeszcze bardziej umacnia się w głowie. Tamara Łempicka była niekwestionowaną królową własnego marketingu. Jej wizerunek, biografia i cała otoczka służyły popularyzacji jej sztuki. W porównaniu jednak do współczesnych celebrytów jej prace nadążały za legendą, którą sama tworzyła.
Subiektywne refleksje po obejrzeniu „Akademii Pana Kleksa” w reżyserii Macieja Kawulskiego.
„Lot nad kukułczym gniazdem” to dla większości przede wszystkim filmowy klasyk z 1975 z kultową rolą Jacka Nicholsona i Louise Fletcher. Dla Teatru Nowego to nie nowy tytuł. Od 1993 roku przez wiele lat „Lot” był przecież jednym z najlepiej sprzedających się przedstawień teatru, a kreacja Jerzego Andrzejewskiego na długo zostawała w pamięci. 30 lat później reżyserii podjęła się Maja Kleczewska.