W
związku z tym, że trwa „niebieski miesiąc”, postanowiłyśmy na blogu stworzyć
cykl wpisów poświęconych autyzmowi oraz zespołowi Aspergera. Mamy nadzieję, że
będzie pomocny rodzicom i nauczycielom.
Metoda
Dobrego Startu jest terapią
psychomotoryczną, która postrzega związki pomiędzy rozwojem psychicznym, a
ruchowym. Aktywizowanie jednej ze sfer, wpływa korzystnie na sferę drugą. W
terapii chodzi o usprawnienie i harmonizowanie współdziałania motoryki i
psychiki.
1.
By rozpocząć terapię Metodą Dobrego Startu, konieczne jest osiągnięcie przez
dziecko takiego poziomu funkcjonowania społecznego, który umożliwi mu kontakt
choć z jedną osobą.
2.
Terapia będzie skuteczna, gdy zajęcia poprowadzone zostaną w małych 3,4
osobowych grupach. Na każde autystyczne dziecko „przypada” jedna dorosła osoba
(np. .rodzic). Zajęcia prowadzi dwóch, wspierających się terapeutów.
3.
Pierwsze miesiące pracy poświęca się na indywidualne kontakty, rodzic-dziecko.
4.
Udział rodziców w sesjach pozwala na kontynuowanie pracy w domu. Możliwa jest
wymiana spostrzeżeń na temat zaobserwowanych zachowań.
5.
Należy nagradzać dziecko, nawet za minimalne osiągnięcia, za udział w
zajęciach.
Na
początku zajęć dzieci są bierne, później rodzice wykonują czynności ich rękami,
ciałem. Dorosły w pewnym momencie może, a nawet powinien wycofać się z
aktywności i pozwolić dziecku na działanie.
6.
Komunikując się z dzieckiem należy posługiwać się prostymi, jasnymi słowami,
zdaniami. Należy wyeliminować zbędny „szum” informacyjny,
7.
Należy pracować w oparciu o konkrety. Posługiwać się przedmiotami, obrazami,
zmysłowymi doznaniami. Dziecko musi manipulować przedmiotami.
8.
Zasadą jest stopniowanie trudności. Przechodzi się od ćwiczeń wykonanych,
opanowanych, do tych następnych, trudniejszych.
Ćwiczy
się w pozycjach zmienianych, by nie doszło do znużenia, przeciążenia.
Zajęcia prowadzi się według
schematu:
·
Na początku ćwiczenia wprowadzające.
Wykonuje się zabawy orientacyjno-porządkowe (marsz do muzyki, zbiórka w
szeregu).
·
Ćwicząc orientację w schemacie ciała
dzieci mogą: witać się prawą ręką, lewą nogą, pokazywać części ciała swoje i
kolegów.
·
Dzieci witają się w rytm piosenki.
Zajęcia
właściwe:
·
Na te zajęcia składają się ćwiczenia
ruchowe, mające charakter usprawniający i relaksacyjny. Np. „Idzie
kominiarz...Jedzie pociąg...”
·
Usprawnia się po kolei palce, ręce
,nogi.
·
Ćwiczenia ruchowo-słuchowe, mają na celu
kształcenie analizatora równowagi i słuchu. Wymagają od dziecka jednoczesnego
zaangażowania rąk, nóg i uszu- rytmiczne wystukiwanie na podłodze, wykonywanie
prostych ćwiczeń w rytm muzyki, malowanie bohaterów piosenek.
·
Kolejne ćwiczenia ruchowo– słuchowo -
wzrokowe, stanowią podstawę tej metody. Pracuje się na schematach i wzorach
graficznych. Dzieci wodzą palcem, wzrokiem po przedmiocie, czy wzorze. Nucą
przy tym słyszaną melodię, mogą śpiewać.
Zajęcia końcowe:
·
Na te zajęcia składają się ćwiczenia
rozluźniające i relaksacyjne. Dzieci uświadamiają sobie napięcie mięśniowe
-ściskanie rąk, przytulanie do rodzica, a następnie rozluźnianie kontaktu.
·
Omawianie sesji.
9.
Zajęcia z dziećmi muszą cechować się stałością, powtarzalnością. Wprowadzenie
jakichkolwiek zmian może wywołać zaniepokojenie. Schematyczność zajęć sprzyja
zaadaptowaniu się do sytuacji. Dziecko może przewidzieć, co się będzie działo.
10.
Na zajęciach należy podchwytywać spontaniczne zachowania dziecka i reagować na
nie.
11.
Spotkania grupowe powinny odbywać się 2-3 razy w tygodniu. Rodzice winni
powtarzać ćwiczenia w domu.
12.Czas
trwania sesji, winien być dostosowany do wieku dzieci, ich cech indywidualnych
i możliwości koncentracji uwagi. Zajęcia nie powinny jednak trwać dłużej niż 45
minut.
13.
Podczas zajęć konieczne jest stosowanie przerw. Trzeba pozwolić na naturalne
potrzeby wypoczynku.
Tak
przeprowadzane zajęcia mają na celu:
·
budowanie poczucia własnej tożsamości
poprzez poznanie części ciała, imienia,
·
różnicowanie pojęć określających
przestrzeń: nad, pod, wysoko, nisko, wysoko, blisko, daleko...,
·
budowanie orientacji w przestrzeni wokół
własnego ciała,
·
nawiązanie kontaktu z innymi osobami.
Z
dziećmi pracuje się długo, efekty czasem są mało zauważalne. Jednak metoda ta
nie ma w sobie elementów, które mogłyby zaszkodzić dzieciom.
Kasia
Strony internetowe :
http://autyzm-net.prv.pl/
Marta Bogdanowicz, „Metoda
Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej”, wyd. Harmonia, Warszawa 2014
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz