Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu to dla mnie miejsce wyjątkowe. Uwielbiam wracać na mój ukochany wydział. Tym bardziej, kiedy mogę wziąć aktywny udział w konferencji naukowej. 17 maja wygłosiłam referat pt. „Wychowawca online – nowe role i zadania wychowawcy zespołu klasowego w okresie pandemii. Refleksje wychowawczyni szkoły sportowej” na IV Ogólnopolskiej Konferencji Studencko - Doktoranckiej: „Przede wszystkim uczeń!”. Tematem obrad była szeroko rozumiana edukacja zdalna, dydaktyka w warunkach zmienionej rzeczywistości nauczania i uczenia.
Referat
przedstawiał moje refleksje na temat roli wychowawcy podczas przedłużającej się
edukacji zdalnej. Wychodząc od założeń specjalistów (Poradników dla dyrektorów
i nauczycieli MEN, postulatów UNICEF i Centrum Edukacji Obywatelskiej,
publikacji „Edukacja w czasie pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co
robimy obecnie jako nauczyciele” pod red. naukową Jacka Pyżalskiego, artykule
„Podążając za dzieckiem” (w:) „Ja- My - Oni. Poradnik Psychologiczny” prof.
Marty Białeckej – Pikul), przedstawiłam efekty mojej pracy wychowawczej w
klasie 7a SSP nr 29 w Poznaniu. Skupiłam się na dobrych relacjach, pozytywnym
wzmacnianiu, podtrzymywaniu klasowych przyjaźni, skutecznej relacji z rodzicami.
Bardzo ważna okazała się rozmowa z uczniami na z pozoru błahe tematy.
Zdalne
nauczanie to dyscyplina, której wszyscy dopiero się uczyliśmy. Podobnie
jak z organizacją zdalnego nauczania –
nie mieliśmy w tym zakresie doświadczeń ani sprawdzonych rozwiązań. Należało
się do tego przyznać, być dla siebie wyrozumiałym, dać sobie przyzwolenie na
popełnianie błędów i poprawianie ich. Mnie w tej sytuacji uratowały tylko
spokój i otwarta komunikacja pomiędzy wszystkimi zainteresowanymi – dyrektorem
szkoły, nauczycielami, uczniami i rodzicami. Otwarte przekazywanie informacji
zwrotnej i eksperymentowanie, mające na uwadze przede wszystkim potrzeby
uczniów.
Bardzo
się cieszę, że referat wywołał dyskusję, padły merytoryczne i ciekawe pytania.
Wszystkie
wystąpienia stały na wysokim poziomie. Poruszane zostały rozmaite tematy: o
uczciwości podczas zdalnej edukacji, narastającym problemie depresji,
możliwościach narzędzi zdalnych w edukacji, w tym podczas omawiania lektur.
Jeden z bloków tematycznych poświęcony został również uczniom ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi, w tym ze spektrum autyzmu czy z doświadczeniem
migracyjnym. Ciekawe okazały się też wystąpienia z pomysłami na niestandardowe
lekcje m. in. wykorzystania narzędzi coachingowych, komiksów i filmów o
superbohaterach, a także rapu podczas omawiania Wielkiej improwizacji.
Z
każdego z nich na pewno czegoś się nauczyłam i już mam w głowie wiele pomysłów…
Jedno jest pewne - o edukacji zawsze
warto rozmawiać!
Dziękuję
organizatorom (przede wszystkim słowa uznania dla Koła Żywych Metodyków „Metoteka”)
za możliwość uczestniczenia w konferencji w roli prelegentki. Mam nadzieję, że to
nie koniec mojej uniwersyteckiej przygody, a następna konferencja odbędzie się już tradycyjnie w murach Collegium Maius.
Kasia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz