Wystawa impresjonistów i postimpresjonistów 3D trwała na Targach Poznańskich w dniach 22-23.05 i 29-30.05.2021 roku. Była ciekawym wydarzeniem artystycznym i edukacyjnym. Należy ją ocenić nie w kategoriach ciekawostki technicznej, ale jako możliwość nowego spojrzenia na sztukę, rozszerzenia dotychczasowego spojrzenia na warsztat i sztukę impresjonistów.
Na
wystawie zostały zgromadzone reprodukcje przetworzone do trójwymiarowej wersji
najsłynniejszych malarzy impresjonizmu i postimpresjonizmu, Moneta, Maneta,
Morisota, Degasa, Cezanne’a, Renoira, Sisley’a, Whistlera, Gauguina, czy
Vincenta Van Gogha. Obrazy w wersji 3D odsłaniają swoje tajemnice, a
oczywistości pierwszego i drugiego planu przestają odgrywać znaczenie. Oko
wędruje ku trzeciemu planowi, by w drobiazgach kształtu i pociągnięciach pędzla
odkryć nowe uniwersum dzieła i mistrzowską pracę malarza. Na wystawie są moje
ulubione tancerki Degasa na Sali treningowej, ale odkryciem wystawy był dla
mnie obraz „Tancerka w studio fotograficznym”. Nie kształt baletnicy był dla
mnie intrygujący (pierwszy plan), a okna tarasowe studia i widok na miejskie
kamienice. W wersji 3D okiennice, zwieńczenia kamieniczek, dachy były doskonale
widoczne, oddawały blask słońca. Wydawało się jakby lekko znudzony tancerkami
Degas namalował obraz tylko dla kamieniczek widocznych w okien studia
fotograficznego. Uchwycona przez impresjonistę ulotność chwili nie dotyczy
tylko pozy tancerki, ale tego szczególnej gry świateł na dachach i ścianie
kamienic.
https://wielcymalarze.pl/produkt/edgar-degas-tancerka-u-fotografa/
Innym
na nowo otwartym dziełem jest dla mnie „Ucieczka Rocheforta” Edouarda Maneta z
1881 roku. Ten pejzaż morski stał się dla mnie prawdziwą ucieczką w chwili, gdy
zobaczyłam z ogromną dokładnością 3D sylwetki uciekinierów na łupinie statku i
przyjrzałam się malarskiej tafli wody. Manet 6 lat po prawdziwej ucieczce
dziennikarza Rocheforta podczas Komuny Paryskiej, którego umiejscowił na rufie
łodzi. Wpatrywanie się w obraz daje złudzenie falowania łodzi oraz nerwowości i
samotności uciekających. Ulotna chwila.
https://www.fineart24.pl/manet/ucieczka-rocheforta/
Uczymy dzieci i młodzież analizy pierwszego i drugiego planu, 3D daje możliwość przyjrzenia się każdemu szczegółowi, technice malarskiej, dopatrzenia się prawie niewidocznego drobiazgu i szacunku dla pracy twórczej malarza.
Z
komentarza przewodnika wynika, że wystawa ma na celu wyrwać zwiedzających z ich
rozumienia impresjonizmu i pokazać impresjonizm impresjonistów. Zgadzam się z
tym zdaniem.
Małgosia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz