Grywalizacja zwycięża na portalach metodycznych, w opracowaniach nowoczesnych metod nauczania. Oczywiście samą grywalizacją nie można zapełnić pracy na lekcji, ale jest pomocą w procesie motywacyjnym, monitoringu zachowania, realizacji niektórych tematów lekcji.
Wzięła
się z gier komputerowych i przeniosła narzędzia i techniki gry do procesu
nauczania. Sprawdza się od lat jako metoda stworzenia świata lektury w postaci
gry planszowej. Zadanie takie możemy zadać klasie na wprowadzenie lub
podsumowanie pracy z lekturą. To połączenie wiedzy o przygodach bohaterów z
kreatywnością wizualną. Kształcimy przy tym umiejętność współpracy, logiczne
myślenie, mechanizm zdrowej rywalizacji.
Pewne
techniki i narzędzia gry komputerowej są wykorzystywane w budowaniu lekcji.
Najczęstsze
są:
PUNKTY
- zbierane przez uczniów za wykonane zadania, głosy w
dyskusji na lekcji bądź cyklu lekcji
ODZNAKI
- wizualne punkty bądź nagrody za wykonane zadania, które mogą być symbolem
umiejętności
RANKINGI,
czyli systemy punktów budowane w celu porównania wyników, wyłonienia zwycięzcy
WYZWANIA
I MISJE, czyli zaprojektowane, celowe zadania do wykonania w określonym czasie,
najczęściej opisane narracją np. lektury
https://zlotynauczyciel.pl/downloads/egzamin-osmoklasisty-literatura-gra-grywalizacja/
Jakie korzyści płyną z zastosowania
grywalizacji?
-
uczeń zna, rozumie jasny cel oraz nagrodę za jego osiągnięcie
-uczeń
jest zainteresowany lekcją. Forma lekcji zachęca do naturalnego wchłonięcia
wiedzy.
-uczeń
kształci umiejętność pracy w grupie
-uczeń
rozwiązuje problemy, kształci logiczne myślenie
-uczeń
traktowany jest personalnie, rozwiązuje problem na miarę swych możliwości
-uczeń
kształci krytyczne myślenie
W
toku doświadczeń nauczycielskich obserwuję, że najbardziej cenioną przez
uczniów jest możliwość obserwacji na
bieżąco zmieniającego się wyniku. Dashboardy lub tablice wyników znane z gier
komputerowych mogą być zastąpione przez tabele wyników, liderów w sali
lekcyjnej. Oczywiście nauczyciele wykorzystują platformy Kahoot, Quizlet,
Classcraft, Socrative, Minecraft Education Edution, Duolingo. Służą do
tworzenia zadań, quizów, ćwiczeń, ale także przygód fabularnych, światów do
przejścia.
Jakie warunki muszą być spełnione, by
grywalizacja była efektywna?
1. Muszą
być zdefiniowane cele edukacyjne
2. Należy
zaplanować o atrakcyjne nagrody
3. Należy
zadbać o równowagę pomiędzy zabawą a nauką
4. Konieczna
jest informacja zwrotna
5. Technologia
– do wykorzystania
6. Personalizacja
edukacji
7. Monitoring
zadań i postępów
Grywalizacja
jest rozwiązaniem na prowadzenie zespołu klasowego, urozmaicenie przebiegu
lekcji, monitoring postępów. Dzieci i młodzież pozytywnie na nią reagują i
motywują się do wysiłku.
Małgosia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz