czwartek, 9 października 2025

Grywalizacja na lekcjach języka polskiego

 

Grywalizacja zwycięża na portalach metodycznych, w opracowaniach nowoczesnych metod nauczania. Oczywiście samą grywalizacją nie można zapełnić pracy na lekcji, ale jest pomocą w procesie motywacyjnym, monitoringu zachowania, realizacji niektórych tematów lekcji.

Wzięła się z gier komputerowych i przeniosła narzędzia i techniki gry do procesu nauczania. Sprawdza się od lat jako metoda stworzenia świata lektury w postaci gry planszowej. Zadanie takie możemy zadać klasie na wprowadzenie lub podsumowanie pracy z lekturą. To połączenie wiedzy o przygodach bohaterów z kreatywnością wizualną. Kształcimy przy tym umiejętność współpracy, logiczne myślenie, mechanizm zdrowej rywalizacji.


https://zlotynauczyciel.pl/downloads/chlopcy-z-placu-broni-test-z-lektury-klasa-5-gra-planszowa-grywalizacja/


Pewne techniki i narzędzia gry komputerowej są wykorzystywane w budowaniu lekcji.

Najczęstsze są:

PUNKTY - zbierane przez uczniów za wykonane zadania, głosy w dyskusji na lekcji bądź cyklu lekcji

ODZNAKI - wizualne punkty bądź nagrody za wykonane zadania, które mogą być symbolem umiejętności

RANKINGI, czyli systemy punktów budowane w celu porównania wyników, wyłonienia zwycięzcy

WYZWANIA I MISJE, czyli zaprojektowane, celowe zadania do wykonania w określonym czasie, najczęściej opisane narracją np. lektury


https://zlotynauczyciel.pl/downloads/egzamin-osmoklasisty-literatura-gra-grywalizacja/


 

Jakie korzyści płyną z zastosowania grywalizacji?

- uczeń zna, rozumie jasny cel oraz nagrodę za jego osiągnięcie

-uczeń jest zainteresowany lekcją. Forma lekcji zachęca do naturalnego wchłonięcia wiedzy.

-uczeń kształci umiejętność pracy w grupie

-uczeń rozwiązuje problemy, kształci logiczne myślenie

-uczeń traktowany jest personalnie, rozwiązuje problem na miarę swych możliwości

-uczeń kształci krytyczne myślenie

W toku doświadczeń nauczycielskich obserwuję, że najbardziej cenioną przez uczniów jest możliwość obserwacji na bieżąco zmieniającego się wyniku. Dashboardy lub tablice wyników znane z gier komputerowych mogą być zastąpione przez tabele wyników, liderów w sali lekcyjnej. Oczywiście nauczyciele wykorzystują platformy Kahoot, Quizlet, Classcraft, Socrative, Minecraft Education Edution, Duolingo. Służą do tworzenia zadań, quizów, ćwiczeń, ale także przygód fabularnych, światów do przejścia.

Jakie warunki muszą być spełnione, by grywalizacja była efektywna?

1.      Muszą być zdefiniowane cele edukacyjne

2.      Należy zaplanować o atrakcyjne nagrody

3.      Należy zadbać o równowagę pomiędzy zabawą a nauką

4.      Konieczna jest informacja zwrotna

5.      Technologia – do wykorzystania

6.      Personalizacja edukacji

7.      Monitoring zadań i postępów

 

Grywalizacja jest rozwiązaniem na prowadzenie zespołu klasowego, urozmaicenie przebiegu lekcji, monitoring postępów. Dzieci i młodzież pozytywnie na nią reagują i motywują się do wysiłku.

Małgosia


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz