Poznań, 25.09.2020 r.
Droga
Kasiu,
ponieważ zajmuje Cię ostatnio fenomen myślografiii, czyli tworzenie graficznych obrazów, które mają służyć notowaniu i zapamiętywaniu ważnych informacji, polecam Ci moje własne pomysły.
Tez
jestem zdania, ze wizualizacja odgrywa istotną rolę w uczeniu się. Taka sama
informacja, różnie zapisana, przedstawiona może zupełnie nie oddziaływać bądź
mieć ogromny wpływ na zakodowanie tematu. Stosujemy obie myślografię przy
notowaniu zapisów z lektury i to świetnie się sprawdza.
Uwielbiam
zaskakiwać uczniów wizualizacja trudnych pojęć gramatycznych czy z teorii
literatury. Jak wyobrazić sobie rzeczownik, przymiotnik, czasownik. Jakie ich
cechy przekuć na obraz.
Oto
RZECZOWNIK „po mojemu”, który fotografuje świat, nazywa osoby, zwierzęta,
rzeczy, rośliny, zjawiska i pojęcia, które wejdą mu w kadr.
Rysunek
jest prosty, odszukany w zasobach internetu, ale można z klasą go uzupełniać,
zapisując bądź rysując przy obiektywie przykładowe rzeczowniki z różnych grup i uzupełniać notatkę o ważne
informacje.
A
oto wizualne przedstawienie czasownika jako osoby, wykonującej jednocześnie
wiele czynności. Zazwyczaj domalowujemy do tego rysunku jeszcze kilka
aktywności.
Bardzo
pomocna tez jest wizualizacja przymiotnika, która służy także do wytłumaczenia
czym jest epitet. Tu skorzystałam ze znanej ilustracji do „Doliny Muminków”,
gdzie Włóczykij wygląda tak charakterystycznie, że nie sposób go nie opisywać.
Każdy element jego garderoby jest jakiś.
Włóczykij,
czyli Pan Epitet lub Pan Przymiotnik bardzo uczniom zapada w pamięć i szybko
się z niej odtwarza, kiedy jest potrzeba.
Kiedy
pokolenie naszych uczniów odczytuje lepiej kod obrazkowy od werbalnego, musimy
docierać do nich ich sposobem rozumowania. Słowo poparte obrazem pomoże w
edukacji polonistycznej. Polecam, choć wiem, że nie muszę zachęcać do tego
rodzaju pomocy.
Małgosia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz