Analiza SWOT wzięła się z zarzadzania,
biznesu, marketingu. Szybko okazało się, że jest nie tylko przydatna w ocenie
placówki edukacyjnej, ale niezwykle pomocna w porządkowaniu każdego materiału
problemowego.
Metoda
zwana ANALIZĄ SWOT jest skrótem od
angielskich słów:
STRENGHTS – mocne strony,
WEAKNNESSES – słabe strony,
OPPORTUNITES
– szanse,
THREATS
– zagrożenia.
Metoda
ta polega na zespołowej analizie i ocenie określonego problemu lub wydarzenia.
Niezwykle pomaga w podejmowaniu określonych decyzji. Wymaga podejścia do
problemu w sposób krytyczny i twórczy. Etapy postępowania są następujące:
- uczniowie na przygotowanym wcześniej arkuszu
określają:
* mocne strony problemu * wynikające z tego szanse
*
słabe strony problemu
* wynikające z tego zagrożenia
Zapis
prowadzonej tą metodą lekcji można ująć w następującej tabeli:
MOCNE STRONY
|
SŁABE STRONY
|
SZANSE
|
ZAGROŻENIA
|
Możemy
przeanalizować tym sposobem każdego z głównych bohaterów szkolnych lektur lub
ważną decyzję bohatera lektury np. Zośki, który podejmuje się zorganizowania
akcji pod Arsenałem, Santiago, który wypływa daleko w morze w poszukiwaniu
ryby, Winicjusza, przyjmującego
chrześcijaństwo.
Efekt
może być taki jak w przypadku uczniów klasy II, którzy dokonali analizy SWOT
starego rybaka Santiago tuż przed wyprawą:
MOCNE STRONY
·
Doświadczenie rybackie
·
Znajomość fachu
·
Pokora wobec natury
·
Umiejętność przetrwania
·
Wiara w siebie
|
SŁABE STRONY
·
Stary, brak wystarczających sił
·
Nie ma pomocnika Manolina
·
Zmęczony, osłabiony
|
SZANSE
·
Ryzyko się opłaci
·
Złowi wielką rybę
·
Zapewni sobie zarobek
·
Podbuduje swoją psychikę
|
ZAGROŻENIA
·
Nie przetrwa wyprawy
·
Nie będzie sił na złowienie
marlina
·
Straci złowioną rybę
·
Nie powróci do portu
·
Straci przytomność, utopi się
|
Warto
stosować tę metodę na lekcjach j. polskiego. Polecam.
Małgosia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz