Polscy operatorzy znani są i cenieni na całym
świecie. Za to, że nie są tylko technikami operatorstwa a twórcami, którzy wraz
z reżyserem podejmują odpowiedzialność za całość filmu, a swój warsztat pracy
podporządkowują materii opowieści filmowej.
Książka Bartosza Michalaka opisuje styl pracy, umiejętności i sukcesy
największych polskich operatorów. Pełna
jest szczegółów odsłaniających sposób dochodzenia do wizji plastycznej filmu,
anegdot z planu zdjęciowego a przede wszystkim udowadniania tezy o znakomitym
przygotowaniu polskich operatorów do pracy na całym świecie.
Dziewięciu
polskich operatorów: Jerzy Lipman, Jerzy Wójcik, Witold Sobociński, Jan
Laskowski, Mieczysław Jahoda, Edward Kłosiński, Jacek Petrycki, Piotra
Sobociński i Paweł Edelman sprawia, że widz zapamiętuje sceny, zostaje pod ich
urokiem, chłonie magię. Takie sceny przypomina Michalak z „Wesela”, „Kanału”,
„Czerwonego”, „Do widzenia , do jutra”, „Pociągu”. Operator z Polski zna
historię sztuki, architekturę i jego pomysły są wizjonerskie.
Jeśli
kochacie polskie kino, chcecie wiedzieć jak powstawały kultowe sceny z polskich
filmów, polecam książkę B. Michalaka.
„Wesele” A. Wajda, zdjęcia W. Sobociński
„Czerwony”
K. Kieślowskiego, zdjęcia P. Sobociński
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz