Wysoki poziom inteligencji i
zdolności nie gwarantuje automatycznie wysokich osiągnięć w nauce szkolnej.
Uczniowie zdolni nie wykorzystują swojego potencjału. Ich poziom osiągnięć w
nauce nie jest porównywalny z wynikami uzyskanymi w testach inteligencji.
Optymalność osiągnięć szkolnych
ucznia do poziomu jego zdolności umysłowych ocenia się porównując poziom jego
osiągnięć w nauce (mierzonych za pomocą testów wiadomości i umiejętności) z
wynikami uzyskanych przezeń w testach inteligencji. Wiele tak dokonanych
pomiarów wskazuje, że wysoki procent uczniów zdolnych nie wykorzystuje swoich
zdolności umysłowych w nauce szkolnej.
Badania nad jednostkami
zdolnymi, ich cechami i rozwojem intelektualnym były od zawsze w
zainteresowaniu edukatorów. Ujawniły szereg cech właściwych dla aktywności,
osobowości i rozwoju uczniów zdolnych.
Według badaczy dzieci zdolne cechują
się głębszymi i rozleglejszymi dążeniami poznawczymi, większą oryginalnością
myślenia. Ale przede wszystkim
charakteryzuje je wyższy poziom wiary we własne siły i zaufania do samych
siebie, silne dążenie do osiągnięć, a także większe poczucie humoru.
Na każdym etapie edukacji pojawia się pewien zestaw cech
osobowości korzystnych z punktu efektywności uczenia w szkole. Skłonność
podporządkowania się innym sprzyja osiąganiu dobrych wyników w nauce w klasach
początkowych, w szkole średniej zaś, dobrym wynikom w nauce sprzyja raczej potrzeba dominacji i niezależności.
By dany uczeń mógł uzyskać status jednostki zdolnej,
współdecydują także jej pozaintelektualne właściwości. Należą do nich takie funkcje psychiczne jak
uczucia, motywacja, intuicja i fantazja.
I dopiero współdziałanie tych wszystkich zdolności, przejawów ukształtowanej
osobowości i własnego wysiłku, decyduje o tym, czy można mówić jednostce zdolnej.
Małgosia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz