Ocenianie
kształtujące to jedyna szansa dla nauczyciela, by ocenić wiedzę,
umiejętności, a nie oceniać osoby, młodego
człowieka. Służy rozwojowi i postępom obu stron. Uczniowi daje informację
zwrotną i pomoc jak ma się uczyć. Nauczycielowi pomaga dobrać formy, metody,
zweryfikować swoje nauczanie. Raport Organizacji Rozwoju Gospodarczego i
Współpracy (OECD) z 2005 r. dowodzi skuteczności tego sposobu oceniania w
poprawie wyników nauczania, przygotowaniu do uczenia się przez całe życie i
wyrównywaniu szans edukacyjnych.
Co powinien robić nauczyciel, by
konsekwentnie stosować ocenianie kształtujące?
Po
pierwsze powinien wytyczyć kierunek tzn.
na początku każdej lekcji określić cele i sposób ich realizacji, by na końcu
lekcji zweryfikować, czy zostały osiągnięte.
Po
drugie, powinien jasno sformułować kryteria oceniania, by uczniowie od początku
wiedzieli, co jest ważne, co mniej, na
co będzie zwracał uwagę.
Po
trzecie, nauczyciel powinien zawsze kierować do ucznia informację zwrotną,
która wyliczy udane elementy, wskaże rzeczy do poprawienia i zaproponuje sposób
poprawy.
Po
czwarte, ważne by pamiętać o rozróżnieniu oceny sumującej i kształtującej. Ta
pierwsza podsumowuje nabyte umiejętności, ta druga to informacja o etapie
utrwalania wiedzy, ćwiczenia umiejętności, wskazówka jak lepiej się uczyć.
Po
piąte nauczyciel powinien zdawać sobie sprawę, że ocenianie kształtujące
wytwarza pozytywną atmosferę w klasie, w kontaktach z uczniami i rodzicami. Wtedy
wszyscy są przekonani, że chodzi o autentyczne uczenie się, a nie mistyfikację.
Zwiększa się motywacja uczniów, poczucie własnej wartości, kształtuje się
partnerstwo:)
Małgosia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz