Kiedy
rozmawiamy, my – nauczyciele, o własnej
ewaluacji, kiedy podejmujemy decyzję „przepuścić ucznia czy nie”, zawsze
powołuję się na barometr wpływu Hattiego, czyli listę czynników, które wpływają
na to, że uczeń się doskonali, że wiedza i umiejętności przyrastają. Ponieważ
ostatnio przytoczyłam w sytuacji szkolnej te badania, czuję się zobowiązana do
wyjaśnienia co i jak.
Profesor
John Hattie z Auckland University (University
of Auckland Nowa Zelandia, University of Melbourne, Australia) wyszedł
z założenia, że najlepsze efekty w nauczaniu osiągniemy, gdy
spojrzymy na uczenie się oczami uczniów. 15 lat prowadził badania, dokonał 800
analiz badań edukacyjnych na podstawie 50 tysięcy badań wykonanych na 200 mln
uczniów. Celem badań było ustalenie, jakie czynniki mają największy wpływ na
polepszenie efektów nauczania.
Efektem
tych badań jest takie oto zestawienie:
Czynniki wpływające na
wyniki w nauce
|
Wyniki (barometr
wpływu)
|
Samoocena
|
1,44
|
Ocena
kształtująca
|
0,90
|
Informacja zwrotna
(feedback)
|
0,73
|
Relacje
nauczyciel -uczeń
|
0,72
|
Nauczanie oparte na rozwiązywaniu
problemów
|
0,61
|
Cele będące wyzwaniem
|
0,56
|
Wpływ
rówieśników
|
0,53
|
Zaangażowanie
rodziców
|
0,51
|
Uczenie się w małych grupach
|
0,49
|
Motywacja
|
0,48
|
Zadawanie pytań
|
0,46
|
Stawianie wysokich oczekiwań
|
0,42
|
Praca domowa
|
0,29
|
Indywidualizacja nauczania
|
0,23
|
Wielkość
klasy
|
0,21
|
Forma organizacyjna
szkoły
|
0,20
|
Dodatkowe programy nauczania
|
0,17
|
Podział grupy wg
zdolności
|
0,12
|
Wiedza merytoryczna
nauczycieli
|
0,09
|
Wakacje
|
-0,09
|
Powtarzanie
klasy
|
-0,16
|
Te
wyniki należy odnieść do barometru wpływu Hattiego i zinterpretować ich
umiejscowienie. Staje się jasne, co ma
wpływ na uczenie, co niewielki, co jest z punktu widzenia nauczania pomyłką.
Do przemyślenia...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz