„Lektura
w pudełku” to strzał w dziesiątkę! W klasach czwartych projekt podsumowywał
omawianie „Opowieści z Narnii”.
Dzieci od zawsze lubią pudełeczka, figurki,
miniaturowe krainy. Postanowiłam wykorzystać ten fakt podczas pracy z lekturą.
Uczniowie,
za pomocą niewielkiego pudełka, mogli, z książki, którą przeczytali, sami wyczarować
taki świat, jaki sobie wyobrazili. Wszystko, co wymyśliło dziecko, było odzwierciedleniem
jego wyobrażeń o lekturowym świecie. W
pudełkach znalazły się więc rysunki, szafa zrobiona z wykałaczek lub pudełka od
zapałek, figurki Lego, mebelki z domku do lalek, ptasie mleczko, zdjęcia z obozu, a nawet zuchowa bluza gromady „Odważne lwy”. Gałązka
świerku nawiązywała do lasu, wata była śniegiem, zachwyciła mnie latarnia
zrobiona ze słomki i małej żarówki. W malutkiej buteleczce z sokiem
brzoskwiniowym, dziecko widziało magiczny płyn Łucji, w plastikowym nożu groźną
broń czarownicy, a w kamieniu tajemniczy Kamienny Stół.
Dziecięce pomysły nie
znają granic!
W każdym skarbcu odnaleźć można było również
list do ulubionego bohatera książki. Niektórzy
zaproponowali quizy i krzyżówki sprawdzające znajomość książki. Czwartoklasiści
z przejęciem opowiadali o swoich pudełkach, czytali listy. Niektóre przedmioty
zachwycały, zaskakiwały, były impulsem do zupełnie innego spojrzenia na książkę
Lewisa.
„Opowieści z
Narnii” zostały przefiltrowane
przez dziecięcą wyobraźnię.
O
tym, że warto wykonywać pudełka, świadczą wypowiedzi uczniów podczas ewaluacji zajęć.
Zadanie bardzo się podobało, uczniowie zwracali uwagę, że zadanie sprawiało im
ogromną „lekturową” radość. Słowa wyobraźnia i kreatywność pojawiły się w większości wypowiedzi. Zadanie okazało się i przyjemne, i pożyteczne!
Instrukcja:
- Do
pudełka (po ptasim mleczku lub po butach) dzieci wkładają wszystko, co
kojarzy się im z lekturą np. figurki z plasteliny, nakrętek, papieru,
rysunki itd.
- Na
wieczku każde dziecko pisze streszczenie lektury (może być skserowane z
zeszytu lektur, żeby nie powielać pracy).
- W
pudełku obowiązkowo ma się również znaleźć list do wybranego bohatera
książki.
- Pozostała
zawartość zależy od wyobraźni dzieci!
Zadanie warto przekazać uczniom
dużo wcześniej, by mogli gromadzić przedmioty do pudełka już podczas
czytania książki.
Polecam!
Kasia
Za inspirację dziękuję
autorom bloga kreatywnapedagogika.wordpress.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz