Poker
kryterialny to bardzo pomocne narzędzie w pracy nad argumentacją do dowolnego
tematu, lektury, problemu.
Stosując
tę metodę kształtujemy w uczniach umiejętność uzasadniania własnego zdania,
przetwarzamy informacje z danego obszaru wiedzy, utrwalamy materiał. Wykorzystanie jej polega na przygotowaniu gry planszowej pod dany,
interesujący nas problem: uniwersalnej planszy (ilustracja) oraz kart do gry z
zapisem poszczególnych argumentów.
Rozstrzygany
na mojej lekcji problem jest związany z tematyką „Dziadów”, cz. II i świetnie
podsumowuje cykl lekcji bądź przygotowuje
do rozprawki.
Kiedy nasze życie zasługuje na
miano dobrego?
(na podstawie „Dziadów”, cz. II)
Uczniowie
mają do dyspozycji karty z zasygnalizowanymi tematami do dyskusji i wkładając
je na odpowiednie pole musza uzasadnić ich znaczenie dla problemu rozważanego w
grupie.
Karty
przeze mnie wykorzystane do tej konkretnej gry:
Jesteśmy ludzcy.
|
Nie unikamy problemów.
|
Nie bawimy się uczuciami innych.
|
Nie jesteśmy egoistami.
|
Z umiarem podchodzimy do sukcesów .
|
Nie jesteśmy obojętni i nieczuli.
|
Dbamy o innych.
|
Współczujemy innym.
|
Kochamy życie we wszystkich jego
przejawach.
|
Doceniamy to, co mamy.
|
Żyjemy dla ludzi.
|
Pokonywanie problemów nas kształtuje.
|
Żyjemy tu i teraz.
|
Doceniamy czyjeś serce.
|
Jesteśmy wyrozumiali.
|
Uczniowie
mogą powołać się na losy postaci z „Dziadów”, przywołać cytat, radę Guślarza
albo własną refleksję. Najlepiej jak pracują w 5-osobowych grupach, wtedy nie
czekają długo na swoją kolej i rozmowa jest efektywna. Każda grupa musi mieć
swój zestaw do gry: jasno zapisany problem, planszę i karty.
Przykładowa
instrukcja do gry może wyglądać tak:
1. Karty
do gry trzyma uczeń wyznaczony przez nauczyciela.
2. W
określonym momencie tasuje karty i rozdaje po jednej uczniom ze swojej
drużyny.
3. Osoba
rozpoczynająca grę odczytuje głośno swoją kartę i układa ją w polu I, II lub
III, uzasadniając swoje zdanie
4. Każdy
kolejny gracz powtarza tę czynność.
5. Jeżeli
pole, na którym gracz chce położyć swoją kartę jest zajęte, można negocjować z
innymi wyrzucenie karty bądź przesunięcie na inne pole, z uwagi na jej mniejszą
wagę.
6. Wniosek
o wymianę musi być uzasadniony.
7. Decyzję
o wymianie karty, po dyskusji, podejmuje cała grupa.
8. Odrzucona
karta wraca do gracza, który ją położył.
Ciekawa
jest obserwacja grających, ich wypowiedzi i spory. Polecam metodę od klasy 4 wzwyż. Łatwość
problemu do rozstrzygnięcia zależy przecież od nauczyciela.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz