Edukacja
daltońska to jeden z modeli nauczania, który zrywa z uczeniem całych klas na
rzecz indywidualnego podejścia do każdego ucznia. Zrywa z tzw. „propozycją nie
do odrzucenia”, czyli programem nauczania do opanowania przez uczniów na rzecz
rozwoju samodzielnego.
Twórczynią tego systemu jest amerykańska
nauczycielka Helena Parkhurst (1887-1973) która przedstawiła swą koncepcję w
książce pt. „Wykształcenie wg planu daltońskiego”. Kiedy zaczynała karierę
nauczycielską sytuacja zmusiła ją do pracy z kilkoma klasami jednocześnie.
Wpadła na pomysł indywidualnej nauki każdego z uczniów. Stworzyła w sali
sektory nauki poszczególnych przedmiotów i z pomocą uczniów starszych prowadziła
edukację. Każde dziecko miało uczyć się we własnym tempie, a nauczyciel mógł
ocenić wyniki pracy indywidualnie. Dziecko w sposób naturalny uczyło się
samodzielności, odpowiedzialności za podjęte zadanie.
Plan
daltoński jest oparty na hasłach: wolność – samodzielność – współpraca.
Rolą
nauczyciela jest proponować strukturę zajęć, ale otwierając się także na
inicjatywy uczniów. Pomaga i stawia wyzwania.
To
oczywiste, że grupa daje jednostce umiejętności społeczne, ale musi być
zaspokojony także indywidualny pęd do wiedzy, rozwój pasji.
Pokolenie,
które chodzi do szkoły to „generacja komputera”, przyzwyczajona do bardzo
szybkiej wymiany informacji za pomocą internetu. Mówi się, że konsumuje z
ogromną szybkością i z różnych nośników wielką dawkę informacji. W związku z
tym dzieci są mniej skoncentrowane, szybciej znudzone, porzucają pracę.
Nauczyciel musi zrezygnować z tradycyjnej pozycji „przodem do klasy” i stanąć
wewnątrz grupy, pośród dzieci. Jego zaangażowanie w zajęcia może być skuteczną
motywacją.
Małgosia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz