6 razy P to strategia ułatwiająca zapamiętywanie i rozumienie
przeczytanego tekstu. Składa się z sześciu kroków.
P – przejrzyj!
P – pytaj!
P - przeczytaj!
P- pomyśl!
P- powiedz!
P- powtórz!
Kiedy
wymagamy od uczniów czytania ze zrozumieniem, wprowadzajmy ich w tę
umiejętność rozpisując im te sześć kroków.
KROK
1: Przejrzyj, czyli zwróć uwagę na tytuł, podtytuł, nagłówki akapitów,
przypisy, fotografie, które tekstowi towarzyszą.
KROK
2: Pytaj, tzn. zadaj pytania, na które, twoim zdaniem, można odpowiedzieć po
przeczytaniu tekstu, zapisz je na kartce.
KROK
3: Przeczytaj uważnie tekst, szukając odpowiedzi na swoje pytania.
KROK
4: Pomyśl, czyli wyobraź sobie to, o czym przeczytałeś. Powiąż te informacje ze
swą dotychczasową wiedzą.
KROK
5: Powiedz, tzn. odpowiedz sobie sam na zapisane pytania na podstawie
pozyskanych informacji. Staraj się nie zerkać do tekstu.
KROK
6: Powtórz, czyli przejrzyj jeszcze raz tekst, jeśli to konieczne przeczytaj
fragmenty i odpowiedz jeszcze raz na zapisane pytania.
Co
zyskujemy, stosując tę strategię?
Przede
wszystkim ćwiczenie koncentracji, planowanie pracy, wykorzystanie i
selekcjonowanie wiedzy uprzedniej, stymulację intelektu. Jeśli strategie te
zastosujemy w pracy w grupie, dodatkowo zmotywujemy uczniów do współpracy i
czerpania ze swych mocnych stron.
Uczniowie
często maja problem jak zacząć rozgryzać tekst i co zrobić jak trudno go
zrozumieć. Ta strategia daje im sposób na spokojne, uporządkowane rozłożenie
trudnego tekstu na czynniki pierwsze.
Spróbujcie
wdrożyć strategie 6 P na swoje lekcje i do pracy domowej.
Polecam!
Małgosia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz