Umberto
Eco był nie tylko wielkim pisarzem, ale także lingwistą, mediewistą, filozofem,
bibliofilem i aktywnym uczestnikiem życia społecznego we Włoszech. Zmarł w
piątek wieczorem, we własnym domu, w otoczeniu rodziny. Miał 84 lata.
Eco urodził się 5 stycznia 1932 roku w mieście Alessandria w Piemoncie na północy Włoch. W 1954 roku ukończył filozofię na Uniwersytecie w Turynie. Swą pracę magisterską poświęcił świętemu Tomaszowi z Akwinu. Taki temat wynikał z jego wcześniejszych związków z Kościołem katolickim i działalności w Akcji Katolickiej. Studia rozbudziły w nim zainteresowanie średniowieczem, którym zaczął zajmować się równolegle z semiologią i współczesną kulturą masową. W 1956 roku opublikował pierwszą książkę – „Problem estetyki u świętego Tomasza", która była rozwinięciem tez jego pracy magisterskiej. W tym czasie wygrał też konkurs w telewizji RAI, która szukała reporterów i dziennikarzy mających - w zamierzeniach kierownictwa – „odmłodzić" stację m.in. poprzez krzewienie kultury współczesnej. Pracował w redakcji katolickiej i zajmował się programami dla dzieci z udziałem słynnej włoskiej postaci-maskotki, myszki Gigio. W latach 1959-1975 Eco pracował jako redaktor wydawnictwa Bompiani. To we współpracy z tą instytucją wydał wszystkie swoje książki.
Nakładem
Bompiani w 1962 roku ukazał się esej „Dzieło otwarte", którego
międzynarodowy sukces zaskoczył także samego autora. Duże poruszenie w kręgach
krytyki wywołała przedstawiona tam koncepcja semiotycznej analizy dzieła
sztuki. Publikacja zapoczątkowała sławę Eco, wykraczającą poza granice Włoch. Pracę w wydawnictwie łączył z karierą na
uniwersytetach. Począwszy od lat 60. wykładał w Turynie, Mediolanie, Florencji
i w Bolonii, gdzie w 1975 roku otrzymał katedrę semiotyki i został profesorem
zwyczajnym. Pracę wykładowcy zakończył wraz z przejściem na emeryturę w 2007
roku.
Przełomowy
dla Eco był rok 1980, gdy wydał swą pierwszą powieść „Imię róży". Przewidywał,
że sprzeda najwyżej 3 tys. egzemplarzy, tymczasem stała się ona światowym
bestsellerem. Została przetłumaczona na 44 języki i ukazała się w nakładzie
ponad 30 mln egzemplarzy.
Druga
jego powieść, „Wahadło Foucaulta" ukazała się w 1988 roku. Felietony,
jakie opublikował na łamach tygodnika "L’Espresso" zostały opublikowane
w latach 90. w zbiorach „Zapiski na pudełku od zapałek". Inne jego
powieści to: „Wyspa dnia poprzedniego" z 1994 roku, „Baudolino", „Tajemniczy
płomień królowej Loany" z 2004 roku i najnowsza – „Cmentarz w Pradze"
opublikowana w 2010 roku.
Ta
ostatnia pozycja wywołała ogromne poruszenie na świecie, ponieważ ukazała
mechanizmy manipulacji i rozbudzenia antysemityzmu od XIX wieku, a na tym tle -
powstania głośnych tak zwanych „Protokołów Mędrców Syjonu", które stały
się potem ideologiczną podstawą prześladowań Żydów.
Napisał
wiele rozpraw, wśród nich: „W poszukiwaniu języka uniwersalnego", „Między
kłamstwem a ironią", „Filozofia frywolna", „Historia piękna", „Rakiem.
Gorąca wojna i populizm mediów", „Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik
dla humanistów", „Historia brzydoty".
Ostatnią
książkę „Temat na pierwszą stronę" Eco opublikował w zeszłym roku, w dniu
swych urodzin.
Wielokrotnie
wymieniany był jako kandydat do literackiej Nagrody Nobla.
PS
Pamiętam moje pierwsze spotkanie z „Imieniem róży” w pierwszej klasie liceum. Niesamowity
klimat, mistrzowskie pióro, trzymająca w napięciu fabuła. Przeniosłam się w inne – niż poznane na
lekcjach historii – średniowiecze. Poznałam ciemną stronę epoki – brud,
rozpustę, zakłamanie kleru. To książka, której się nie zapomina.
Kasia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz