Ma
300 mln odtworzeń w sieci. Ken Robinson ze swoim wystąpieniem „Czy szkoły
zabijają kreatywność ”z 2006 roku. Jego książki są niezwykle popularne
- „Kreatywne szkoły”, „Uchwycić żywioł”, „Odkryj swój żywioł", „Oblicza umysłu”.
Specjalista od innowacyjności, zasobów ludzkich, reformator edukacji. Ma za
sobą wiele doświadczeń uniwersyteckich, w brytyjskich instytucjach rządowych.
To
on nazwał współczesny model edukacji fast foodowym, ponieważ zubaża naszą duszę
i energię. Chce widzieć rozwój ludzki nie jako proces mechaniczny, ale
organiczny, a podstawą tego procesu jest relacja nauczyciela z uczniami. Jego
zdaniem najważniejszym zadaniem edukacji jest pomóc dzieciom zrozumieć świat
wokół nich oraz ich świat wewnętrzny. Żeby to osiągnąć, potrzeba przede
wszystkim szerokiego programu nauczania oraz zróżnicowanych form kształcenia.
Należy założyć, że w każdym dziecku znajduje się jakiś potencjał, talent,
uzdolnienie, a personalizacja nauczania pozwoli wydobyć ten talent, rozpoznać, odkryć i rozwinąć. By to stało się realne, potrzebny jest nauczyciel
rozumiejący swój zawód nie jako nauczanie przedmiotu, ale jako towarzyszenie
rozwojowi ucznia. Jest wielu nauczycieli, którzy mają ogromną wiedzę, ale nie
potrafią jej przekazać, wykorzystać. To dar. Być nauczycielem – to stwarzać
możliwości. Wszystko sprowadza się więc do znalezienia najlepszych warunków dla
konkretnego dziecka. To właśnie koncepcja odkrycia żywiołu.
W
książkach Robinsona, które polecam, autor podaje wiele przykładów, oddolnych
inicjatyw edukacyjnych jak chociażby „Blue School” na Manhattanie, Akademia
Khana, AsapSCIENCE, High Tech High w Kaliforni. Szkoły, projekty te starają
się osiągnąć cztery podstawowe cele edukacji: gospodarczy, kulturowy,
społeczny, osobisty. Na świecie jest wiele świetnych szkół, wspaniałych
nauczycieli i liderów, którzy robią wszystko, by zapewnić swoim uczniom
edukację spersonalizowaną, prospołeczną, wrażliwą.
Małgosia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz