„Piast
Kołodziej”, „Lech, Czech i Rus”, „Warszawski Bazyliszek”, Złota kaczka”, „O powstaniu
Poznania”, „O poznańskich koziołkach”, „O Wandzie, co nie chciała Niemca”, „Mistrz
Twardowski”, „Jurata – królowa Bałtyku” – to legendy poznane przez czwartoklasistów,
materiał nad którym pracowali ponad dwa tygodnie. Uczniowie analizowali i
interpretowali również balladę Mickiewicza „Pani Twardowska”.
Kolejny raz myślografia
Notatka myślograficzna towarzyszyła nam
zarówno podczas omówienia cech legendy, poznaniu jej wyznaczników, ale takim
sposobem zrobiliśmy też notatkę do legendy „Jurata, królowa Bałtyku”. Kolejny raz myślenie wizualne przyniosło efekty - uczniowie
szybko zapamiętali cechy tego gatunku literackiego, jak i treść konkretnej legendy.
źródło: https://czytam15.blogspot.com/
Komiks
„Pani Twardowska” to utwór dla czwartoklasistów
trudny. Nie ma co ukrywać – jedna lekcja, to w zasadzie wyłącznie tłumaczenie
tekstu wers po wersie. Jednak, kiedy stał się on już bardziej przejrzysty,
zaproponowałam uczniom zrobienie komiksu. Taka forma okazała się dla uczniów
i pomocna i atrakcyjna.
Multimedia
Warto wzbogacić lekcję animacjami,
prezentacjami. Moje klasy obejrzały m. in. animację o Bazyliszku:
https://www.youtube.com/watch?v=mvrGgjPlehs
„Pani Twardowska” - Studio Filmów Rysunkowych w Bielsko Białej
https://www.youtube.com/watch?v=HnM2hv7BFsE
„Pani Twardowska” - Studio Filmów Rysunkowych w Bielsko Białej
https://www.youtube.com/watch?v=HnM2hv7BFsE
Można wykorzystać również słuchowisko:
A nawet pokusić się o popularne w 2016 roku filmiki
firmy Allegro pt. Legendy polskie (zwłaszcza ze starszymi uczniami) np.
Scenki
Uczniowie po raz pierwszy przygotowywali
scenki, miniprzedstawienia związane z legendami. W celu lepszej organizacji
pracy, przygotowałam karty projektu, które miały pomóc w przydziale obowiązków
i zadań. Początkowe wątpliwości organizacyjne (czas i miejsce prób, choroby
niektórych członków grupy) okazały się niepotrzebne. Powstały zachwycające scenografie,
kukiełki. Uczniowie (wraz z rodzicami) zadbali o rekwizyty i stroje. Po prezentacji uczniowie powrócili do swoich
kart projektowych i zastanawiali się, czy wszystko przebiegło zgodnie z ich planem i co
mogą zmienić na przyszłość. Uczniowie podczas ewaluacji projektu pozytywnie
ocenili taką formę nauki.
Konteksty
Przy omawianiu legend warto nawiązać do
współczesności. Oprócz wspomnianym filmików Allegro, wykorzystałam książkę
Marcina Szczygielskiego „Klątwa dziewiątych urodzin”.
Książka to przede wszystkim wyprawa do świata
warszawskich legend, ale też próba zdefiniowania pojęcia, czym właściwie jest
legenda, w jaki sposób się tworzy i ile ma wspólnego z historyczną prawdą.
Legendy
poznańskie
Zawsze
warto nawiązywać do legend związanych ze swoim miejscem zamieszkania. Można na przykład
zaplanować wycieczkę. W Poznaniu można wybrać się choćby na „trykające” się
koziołki.
Inne ciekawe miejsca:
Rogalowe Muzeum Poznania
Brama Poznania ICHOT
Muzeum Blubry 6D
Spektakl
Bogatą ofertę posiada np. Studio Teatralne KRAK-ART, które wystawaia swoje przedstawienia w całej Polsce.
http://www.krak-art.com.pl/repertuar/
Na lekcjach były jeszcze rysunki, pytania do
bohaterów legend, opisy miejsc, postaci, przedmiotów. Możliwości jest bardzo
wiele…..
Kasia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz