Ostatni etap w celu uzyskania najwyższego nauczycielskiego stopnia awansu to rozmowa, w czasie której komisja kwalifikacyjna zapoznaje się z oceną dorobku zawodowego i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz analizuje dorobek zawodowy nauczyciela na podstawie przedłożonej przez niego dokumentacji i przeprowadzonej rozmowy.
Nauczyciel:
· prezentuje
sposób realizacji wybranego przez siebie zadania określonego w § 8 ust. 3
rozporządzenia, którego opis i analiza nie była dołączona do wniosku o podjęcie
postępowania kwalifikacyjnego;
· odpowiada
na pytania członków komisji dotyczące wpływu działań i zadań zrealizowanych
przez nauczyciela w okresie stażu na podniesienie jakości pracy szkoły, w
której nauczyciel odbywał staż;
· wykazuje
się umiejętnością rozwiązania wskazanego przez komisję problemu związanego z
wykonywaną pracą, z uwzględnieniem przepisów prawa;
· określa
cele dalszej pracy i własnego rozwoju.
Poniższy
zestaw to lista przykładowych pytań dotyczących pracy nauczyciela, którego zadaniem było przede wszystkim podniesienie
jakości pracy szkoły. Warto pamiętać, że pytania będą wynikały przede wszystkim ze złożonego przez nauczyciela sprawozdania i dotyczyć będą jego konkretnej pracy.
Umiejętność
wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych
i informatycznych, sprzyjających procesowi uczenia
1. Jakie są efekty wykorzystywania przez
Pana/nią technologii informacyjnej na
swoich lekcjach/zajęciach?
2. Co zyskali Pana/i uczniowie dzięki
wykorzystaniu przez Pana/nią na lekcjach
technologii informacyjnej?
3. Proszę szczegółowo omówić wykorzystywanie
programów multimedialnych.
4. Co świadczy o tym, że uzyskuje Pan/i
pozytywne efekty poprzez wykorzystywanie na lekcji programów
multimedialnych/upowszechnianie Internetu?
5. W jaki sposób kształtuje Pan/i u
uczniów świadomość zagrożeń wynikających z korzystania Internetu? Co świadczy o
pozytywnych efektach Pana/i oddziaływań?
6. Proszę ustosunkować się do twierdzenia,
że technologia informacyjna i komunikacyjna to dziś nie tylko telefon, faks,
komputer, Internet – to również umiejętność bezpiecznego wykorzystania tych
środków do pracy w szkole.
7. Jak wykorzystuje Pan/i Internet przy
trudnościach w interpretacji prawa oświatowego?
8. Proszę podać przykład metody, która
umożliwia znalezienie pożądanej informacji, w sytuacji nieznajomości adresu
internetowego.
9. W jaki sposób zajęcia pozalekcyjne z
wykorzystaniem bazy komputerowej, zorganizowane przez Pana/nią , wpłynęły na
promocję szkoły?
10. Jaki był wpływ prowadzenia zajęć z
zakresu edukacji informacyjnej i komunikacyjnej na podniesienie jakości pracy
szkoły?
11. Jaki jest wpływ technologii informacyjnej
i komunikacyjnej na wzbogacenie Pana/i warsztatu pracy?
12. Proszę wskazać efekty podejmowanych
działań w odniesieniu do uczniów, z uwzględnieniem umiejętności korzystania z
komunikatorów, portali, czatu, stron www, poczty e-mailowej.
13. Jakie są efekty wykorzystywania przez
Pana/nią technologii informacyjnej w
pracy dydaktycznej?
14, W jaki sposób dokonywał/ła Pan/i
ewaluacji własnej pracy w zakresie wykorzystania technologii komunikacyjnej
przy współpracy z rodzicami?
15. Które z realizowanych zadań w ramach
wykorzystania technologii komunikacyjnej przyniosło Panu/Pani najwięcej
satysfakcji? Proszę uzasadnić wybór.
16. W jaki sposób wykorzystanie technologii
informacyjnej i komunikacyjnej pomaga Panu/Pani w codziennej pracy w szkole?
17. Czy realizowane zadania z zakresu
wykorzystania technologii informacyjnej pozwoliły na podniesienie wyników
kształcenia?
18. Z jakich narzędzi korzystał/a Pan/i w
czasie zdalnego nauczania?
19. Jakie największe trudności związane z
korzystaniem z narzędzi informatycznych napotkał/a Pan/i w czasie realizowania
zadań szkoły z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość?
20. Czy uświadamia Pan/i uczniom problem
ochrony prawa autorskiego? W jaki sposób?
Umiejętność
dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez
prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli stażystów i
nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć w ramach wewnątrzszkolnego
doskonalenia zawodowego lub innych zajęć dla nauczycieli
21. Jak zdaniem Pana/i dzielenie się wiedzą i
doświadczeniem wpływa na podniesienie jakości pracy szkoły?
22. W jaki sposób wiedza i umiejętności
zdobyte przez Pana/nią na
warsztatach/kursie/studiach podyplomowych wpłynęły na pracę innych nauczycieli?
23. Czy zgodzi się Pan/i ze stwierdzeniem, że
dzielenie się wiedzą wpływa na doskonalenie także własnego warsztatu pracy?
Proszę o uzasadnienie odpowiedzi.
24. W jaki sposób prowadzenie zajęć otwartych
dla nauczycieli stażystów i kontraktowych wpłynęło na poprawę jakości pracy
szkoły?
25. Jaki był wpływ Pana/i działań w ramach
Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Zawodowego na podniesienie jakości pracy szkoły?
26. Co było inspiracją do prowadzenia przez
Pana/ /Panią zajęć otwartych dla nauczycieli z innych szkół w ramach wymiany
doświadczeń, realizowanych programów i przedsięwzięć? W jaki sposób wzbogaciło
to Pana/i warsztat pracy?
27. Jakie są efekty organizacji przez
Pana/nią i przeprowadzenia lekcji
otwartych dla rodziców?
28. Czy opieka nad nauczycielem
rozpoczynającym pracę w zawodzie jest Pana/i sukcesem? Co o tym świadczy?
29. Jak ocenia Pan/i swoją opiekę nad praktykantami,
w tym prowadzenie dla nich zajęć otwartych? Jakie kryteria oceny zastosował/ła
Pan/i?
30. Co potwierdza wysoką przydatność w szkole
Pana/i publikacji, udostępnionych autorskich scenariuszy, opracowań na tematy
związane z dydaktyką, wychowaniem, profilaktyką i innymi zadaniami
wspomagającymi działalność szkoły?
31. Co przekonuje Pana/nią do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem w
ramach funkcjonujących w szkole zespołów zadaniowych?
32. W jaki sposób ukończone przez
Pana/nią formy doskonalenia wpłynęły na
podniesienie jakości Pana/i pracy i pracy szkoły?
33. W jaki sposób dzielenie się wiedzą,
doświadczeniami, promowanie przykładów dobrej praktyki wpływa na budowanie
pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku?
34. Proszę dokonać samooceny i autokorekty
podejmowanych przez Pana/nią działań w
zakresie dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
35. Jak, zdaniem Pana/Pani, dzielenie się
wiedzą i doświadczeniem wpływa na podniesienie jakości pracy szkoły?
36. Czy widzi Pan/i pozytywne efekty w pracy
innych nauczycieli w wyniku realizowanych zadań w zakresie dzielenia się wiedzą
i doświadczeniem?
37. Czy szkolenia dla rodziców prowadzone
przez Pana/ /Panią wpłynęły na podniesienie jakości Pana/i pracy oraz pracy
szkoły?
38. Jakie są efekty Pana/i pracy w zakresie
realizowanego projektu wymiany doświadczeń między nauczycielami?
39. W jaki sposób zdobytą wiedzę w programie
wymiany doświadczeń wykorzystuje Pan/i w pracy z uczniami? Jakie przynosi to
efekty?
40. Z której przeprowadzonej lekcji otwartej
jest Pan/i najbardziej zadowolony/a i dlaczego?
Poszerzenie
zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych,
wychowawczych lub opiekuńczych
41. Jakie znaczenie dla jakości pracy szkoły
ma organizacja przez Pana/nią konkursów
i szkolnych olimpiad przedmiotowych? Co o tym świadczy?
42.
Który konkurs z uważa Pan/i za taki, który przynosi uczniowi wymierne korzyści?
43. W jaki sposób zamierza Pan/i kontynuować
współpracę z instytucjami działającymi na rzecz edukacji?
44. Jak ocenia Pan/i swoje działania
polegające na organizacji i prowadzeniu kursów dla rodziców w zakresie obsługi
komputera/kształcenia umiejętności wychowawczych? Proszę uzasadnić samoocenę.
45. Jak dokonał/ła Pan/i ewaluacji swojej
aktywności na rzecz poszerzania zakresu działań szkoły? Które z tych inicjatyw
mają Pana/i zdaniem największe znaczenie dla szkoły?
46. Z jaką instytucją warto byłoby podjąć nową
współpracę?
47. Które z ukończonych form doskonalenia
umożliwiają Panu/Pani podejmowanie inicjatyw na rzecz poszerzenia oferty
programowej szkoły?
48. W jakim stopniu program wymiany
młodzieży, którego jest Pan/i koordynatorem, wpłynął na zakres pracy szkoły?
49. W jakim stopniu wdrożony przez
Pana/nią program przedsięwzięcia na
rzecz organizacji pomocy osobom starszym, niepełnosprawnym zwiększa skuteczność
pracy wychowawczej szkoły? Jakie wnioski wypływają z ewaluacji?
50. Które z realizowanych przez Pana/nią zadań wpłynęło w znaczący sposób na zmianę
zachowań uczniów?
51. Co zainspirowało Pana/nią do założenia w szkole organizacji ZHP? Jakie
są efekty pracy tej organizacji pod Pana/i przewodnictwem?
52. Które z realizowanych zadań przyniosło
Panu/Pani najwięcej satysfakcji?
53. Które z realizowanych przez Pana/nią zadań wpłynęło w znaczący sposób na
podniesienie jakości Pana/i pracy?
54. Czy działalność na rzecz środowiska
lokalnego przyczyniła się do budowania pozytywnego wizerunku szkoły w
środowisku lokalnym? Co o tym świadczy?
55. Jak Pan/i ocenia korzyści uczniów z
prowadzonych przez Pana/nią zajęć pozalekcyjnych?
56. W jaki sposób i z jakich źródeł
pozyskiwał/a Pan/i informację o potrzebach uczniów?
57. W jaki sposób Pani/a współpraca z
instytucjami i innymi podmiotami przyczyniła się do podniesienia jakości pracy
szkoły?
Realizacja
co najmniej dwóch z czterech wymienionych zadań:
Opracowanie
i wdrożenie programu, innowacji lub innych działań dydaktycznych,
wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze
specyfiką szkoły i placówki, w szczególności na rzecz uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi
58. Co skłoniło Pana/nią do opracowania innowacji pedagogicznej?
Proszę przedstawić efekty pracy.
59. Jakie znaczenie dla rozwoju ucznia
przyniosło wdrożenie programu „...........”?
60. Jak przeprowadził/ła Pan/i ewaluację
programu autorskiego „...........”? Jakie elementy, znamiona powinien zawierać
program?
61. Jak opracowany i wdrożony przez
Pana/nią program wpłynął na
efektywniejszą współpracę z rodzicami? W jaki sposób prowadził/ła Pan/i
ewaluację programu?
62. Jakie efekty osiągnął/ęła Pan/i przy
realizacji programu integrującego środowisko nauczycielskie lokalnych szkół?
63. W jaki sposób sprawdził/ła Pan/i efekty
wdrożenia profilaktycznego programu środowiskowego „...........”?
64. Co uważa Pan/i za swój największy sukces
w trakcie realizowanego programu?
65. Jaką korzyść przyniosło Panu/i
opracowanie i wprowadzenie innowacji? Co o tym świadczy?
66. W jaki sposób przeprowadzone przez
Pana/nią działania wpłynęły na uzyskanie
pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej?
67. Co pokazała ewaluacja wdrożonej przez
Pana/nią innowacji?
68. Co brał/ła Pan/i pod uwagę, przystępując
do opracowania innowacji? Czy ewaluacja potwierdziła słuszność założeń?
69. Proszę ocenić efektywność wdrożonego
przez Pana/nią programu ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na podniesienie
jakości pracy szkoły.
70. Jakie czynniki uwarunkowały wybór właśnie
tego programu?
71. Proszę przedstawić motywy współudziału
Pana/i w opracowaniu miejskiego programu związanego z postępowaniem w sprawach
nieletnich? Jakie są efekty wdrożenia tego programu?
72. Jakie pozytywne efekty w zakresie
wspomagania ucznia z dysfunkcjami przyniosła Panu/Pani współpraca poradnią
psychologiczno-pedagogiczną w ramach programu „...........”?
73. Jakie
korzyści dla uczniów mają wprowadzane innowacje?
Wykonywanie
zadań opiekuna stażu, opiekuna praktyk pedagogicznych, nauczyciela-doradcy
metodycznego, przewodniczącego zespołu nauczycieli, koordynatora wolontariatu,
koordynatora projektu, kuratora społecznego, egzaminatora okręgowej komisji
egzaminacyjnej, rzeczoznawcy do spraw podręczników, a w przypadku nauczycieli
szkół artystycznych – także nauczyciela-konsultanta współpracującego z Centrum
Edukacji Artystycznej
74. Jaka jest Pana/i aktywność w wykonywaniu
zadań egzaminatora OKE/rzeczoznawcy ds. podręczników/doradcy metodycznego?
75. Jak wykorzystuje Pan/i w praktyce
szkolnej doświadczenia wynikające z pełnienia funkcji eksperta?
76. Proszę dokonać oceny wpływu wykonywanych
przez Pana/nią zadań egzaminatora
OKE/rzeczoznawcy ds. podręczników/ doradcy metodycznego na podniesienie jakości
pracy własnej oraz szkoły.
77. Czy pełnienie funkcji doradcy
metodycznego ma wpływ na umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z
innymi nauczycielami?
78. Na jakie obszary pracy szkoły przekłada
się Pana/i udział w wykonywaniu zadań egzaminatora OKE/rzeczoznawcy ds.
podręczników/doradcy metodycznego?
79. Czy wiedza i doświadczenie wynikające z
pełnienia funkcji egzaminatora wpływają na podniesienie jakości Pana/i pracy?
80. W jakim stopniu doświadczenie zdobyte
podczas wykonywania przez Pana/nią zadań
egzaminatora OKE/rzeczoznawcy ds. podręczników/doradcy metodycznego ma swoje
odzwierciedlenie w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym?
81. Jak wykorzystuje Pan/i w praktyce
szkolnej doświadczenia wynikające z pełnienia funkcji egzaminatora OKE?
82. W jakim stopniu pełnienie funkcji
eksperta komisji ds. awansu zawodowego wpływa na podniesienie jakości pracy
innych nauczycieli/szkoły, w której Pan/i pracuje?
83. W jaki sposób pełnienie funkcji doradcy
metodycznego przekłada się na uzyskiwanie pozytywnych efektów w Pana/i pracy w
szkole?
84. W jaki sposób pełnienie funkcji
koordynatora wolontariatu/koordynatora projektu/kuratora społecznego przekłada
się na uzyskiwanie pozytywnych efektów w Pana/i pracy w szkole?
85. Jakie działania, jako opiekun stażu,
podjął/jęła Pan/i aby właściwie przygotować nauczyciela do uzyskania wyższego
stopnia awansu zawodowego?
86. Jakie korzyści z pełnionej przez Pana/nią
funkcji opiekuna stażu wynikły dla Pana/i a jakie dla nauczycieli?
87. Jakie korzyści z pełnionej przez Pana/nią
funkcji opiekuna praktyk wynikły dla Pana/i a jakie dla studentów?
88. Na jakie problemy napotkał/a Pan/i
pełniąc obowiązki opiekuna stażu/opiekuna praktyk?
Uzyskanie
umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie podstawowym, a w
przypadku nauczycieli języków obcych – uzyskanie umiejętności posługiwania się
drugim językiem obcym na poziomie podstawowym
89. Jakie korzyści dla szkoły i Pana/i
przyniosło uzyskanie wysokich umiejętności posługiwania się językiem
..........?
90. W jaki sposób Pana/i potwierdzone
umiejętności językowe wpłynęły na uzyskanie pozytywnych efektów w pracy
dydaktycznej?
91. Jak wykorzystuje Pan/i umiejętność
posługiwania się językiem .......... na rzecz podniesienia jakości pracy
szkoły? Jakie efekty to przynosi?
92. Czy Pana/i pomysł wprowadzenia w szkole
zwyczaju rozmawiania w języku obcym podczas jednej z przerw międzylekcyjnych przyniósł
oczekiwane efekty? Jakie są te efekty i co o nich świadczy?
93. Proszę przybliżyć sposób realizacji
własnego programu zajęć pozalekcyjnych prowadzonych w języku ........../zajęć
dla nauczycieli z tego języka. Jakie są spostrzeżenia i wnioski z ewaluacji
tego programu?
94. Proszę wskazać działania pozwalające na
wykorzystanie w pracy z uczniami znajomości przez Pana/nią języka obcego? Które
z nich Pan/i realizuje i z jakim skutkiem?
95. Czy wymiana młodzieży zorganizowana przez
Pana/nią z wykorzystaniem Pana/i znajomości języka obcego wpłynęła na promocję
szkoły w środowisku?
96. W jaki sposób umiejętność posługiwania
się językiem……. wpłynęła na doskonalenie warsztatu Pana/i pracy?
Opracowanie
autorskiej pracy z zakresu oświaty lub rozwoju dziecka opublikowanej w
czasopiśmie branżowym lub w formie innej zwartej publikacji
97. W jaki sposób dokonał/a Pan/i wyboru
tematu swojej publikacji?
98. Na jakie trudności napotkał/a się Pan/i
podczas przygotowywania publikacji?
99. W jaki sposób publikacja wpłynęła lub
może wpłynąć na podnoszenie jakości pracy nauczycieli w szkole?
100. *Pytania merytoryczne odnoszące się do
tematyki publikacji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz