środa, 15 stycznia 2025

Sztuczna inteligencja w edukacji – raport Fundacji IT Girls cz. II


Największe wątpliwości budzi dla obserwatorów, w tym nauczycieli, sprawa pisania prac pisemnych przy pomocy AI. Młodzi wyjaśniają, że najczęściej AI generuje tylko pomysły (64%), a pracę pisze się już samodzielnie. Ale przecież ten porządek pisania był akceptowany od dawna. Rodziców, rodzeństwo, proszeni o podpowiedź „jak zacząć?”  zastąpiła AI.

Połowa uczniów sprawdza  i poprawia błędy ortograficzne i językowe, mniej niż połowa  wspomaga się AI w budowaniu szkicu pracy. Niestety, co trzeci badany uczeń przyznaje, że AI pisze mu całą pracę. To wywołuje kontrowersje. Nauczyciele uważają takie działanie za oszustwo i wpisują brak akceptacji dla takich działań do systemu oceniania. To wpływa na ich niechęć do wszelkich narzędzi AI w edukacji. W tej sytuacji największym problemem jest brak edukacji w zakresie odpowiedzialnego użycia narzędzi AI.



Badania wykazały, ze tylko 4% nauczycieli zachęca swoich uczniów do korzystania z AI, a 60% tego wprost zabrania. No cóż, diagnoza jest oczywista, my- nauczyciele nie jesteśmy przygotowani do pracy z AI.

Wszystkie opracowania, także raport Fundacji IT Girls , wskazują, że AI nie może być zamiennikiem nauczyciela a wsparciem.

cdn.

Małgosia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz