czwartek, 2 stycznia 2025

Sztuczna inteligencja w edukacji - raport Fundacji IT Girls cz. I

Fundacja IT Girls chce budować mosty między technologią a edukacją, stąd raport diagnozujący obecna sytuację jeśli chodzi o wykorzystanie IT w edukacji, rolę nauczycieli i rodziców w tym procesie.

„Raport AI – Jak młodzież korzysta ze sztucznej inteligencji” powstał przy udziale Campus AI, Fundacji IT Girls, Nationale Nederlande. Ponieważ potrzeby współczesnego rynku pracy wymagają od absolwentów szeroko rozumianych kompetencji cyfrowych, twórcy raportu badają przygotowanie i zdolność adaptacji uczniów i studentów do nowych wyzwań. We wrześniu 2024 roku wprowadzono ustawę „Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji”, by wskazać konieczność kształcenia nauczycieli w zakresie wykorzystania technologii oraz integracji edukacji cyfrowej z tradycyjną.

Raport wskazuje, że termin: sztuczna inteligencja (IT), nie jest młodzieży obcy. 72% badanych zna i rozumie ten termin, 63% korzysta z narzędzi IT. Przy pytaniu szczegółowym o rodzaje narzędzi, z których korzysta młodzież, na pierwszym miejscu są chaty (58%), wspomagające edukację i naukę (56%),pomagające w nauce j. obcego (50%). Największa grupa badanych czerpie wiedzę o IT z internetu (77%) i social mediów (66%). Lekcje w szkole są źródłem informacji tylko 29% odpowiadających.


Pojawiło się też pytanie o to, do czego zazwyczaj wykorzystuje się narzędzia oparte na AI. Pomoc w nauce to motywacja do użycia AI dla 67% młodych ludzi. Nastolatkowie (90%) widzą korzyści płynące z używania AI, ponad 60% uważa, ze pomaga im szybko znaleźć potrzebne informacje, 50% twierdzi, że ułatwia zrozumienie trudnych problemów, 44% uważa, że oszczędza czas przy pisaniu prac pisemnych.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz