czwartek, 30 października 2025

Zabawa w zielonego trupa. Idealne połączenie zabawy i nauki w klasach najmłodszych szkoły podstawowej

 

Znamy wszyscy zamiłowanie Wisławy Szymborskiej do wszelkiego rodzaju gier, loteryjek i do organizowania ich na swoich spotkaniach towarzyskich.  Jedną z nich była Zabawa w zielonego trupa, czyli zabawa w wymyślane przymiotników i przysłówków, by potem je umieścić w nieznanym uczestnikom zabawy opowiadaniu.

Szymborska sama układała opowiadanie, sugerując się zaproszonymi gośćmi. Jej inwencja w wymyślaniu historyjki plus kreatywność gości dawały czasem absurdalny, czasem po prostu komiczny efekt w postaci uzupełnionego opowiadania.

Ten sam efekt osiągniemy, prosząc uczniów o zaproponowanie „w ciemno przymiotników i przysłówków, a potem skompletowanie całości opowiadania. Zdarzą się pomyłki czy też fragmenty banalne, ale będą i miejsca bardzo, przez swą nielogiczność, absurdalność, komiczne.

W oszukiwaniu przykładowego opowiadania znalazłam takie oto:

Wstałem dzisiaj ——————– (jak?), co przeważnie mi się nie zdarza. Po zjedzeniu ————————- (jakiego?) śniadania ——————— (jak?) wybiegłem z mojego ———————-(jakiego?) domu. Ku mojemu zdziwieniu na —————— (jakim?) ogrodzeniu naszego ——————– (jakiego?) sąsiada zobaczyłem wystające —————– (jakie?) uszy. Podszedłem —————– (jak?) do ogrodzenia i zajrzałem —————— (jak?) na ———————- (jakie?) podwórko ——————- (jakiego?) sąsiada. Mietek – bo tak nazywał się mój —————– (jaki?) sąsiad – leżał właśnie na —————– (jakim?) leżaku w przebraniu ——————- (jakiego?) królika, a jego ——————- (jaki?) brat robił mu —————– (jak?) ————— (jakie?) zdjęcia. Wydałem z siebie nieśmiałe cha cha i już miałem pomachać naszym ————- (jakim?)sąsiadom, gdy zauważyłem, że moje —————- (jakie?) ręce są różowe, a królicze ————- (jakie?) uszy spadają mi na ————– (jakie?) ramiona. Ratunku! – krzyczałem ———————- (jak?), kiedy moja ———— (jaka?) mama próbowała mnie obudzić.

https://www.brzeczychrzaszcz.pl/2013/10/zielony-stwor-gra/

Wykorzystałam na lekcji, oczywiście prosząc o uzupełnienie przymiotników/przysłówków. W przypadku mojej klasy czwartej starczyło przykładów dla każdego i każdy niezależnie wymyślił przymiotnik/przysłówek.

——————– (jak?), ————————- (jakiego?)

——————— (jak?) ———————-(jakiego?)

—————— (jakim?) ——————– (jakiego?)

—————– (jakie?) —————– (jak?)

—————— (jak?) ———————- (jakie?)

——————- (jakiego?) —————– (jaki?)

—————– (jakim ——————- (jakiego?)

——————- (jaki?) —————– (jak?)

————— (jakie?) ————- (jakim?)

—————- (jakie?) ————- (jakie?)

————– (jakie?) ———————- (jak?)

  ———— (jaka?)



Opowiadanie miało lepsze i gorsze momenty, ale powtórka przymiotników, ich odmiany, konstrukcji, wspaniała.

Małgosia


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz