Znamy wszyscy zamiłowanie Wisławy Szymborskiej do wszelkiego rodzaju gier, loteryjek i do organizowania ich na swoich spotkaniach towarzyskich. Jedną z nich była Zabawa w zielonego trupa, czyli zabawa w wymyślane przymiotników i przysłówków, by potem je umieścić w nieznanym uczestnikom zabawy opowiadaniu.
Szymborska
sama układała opowiadanie, sugerując się zaproszonymi gośćmi. Jej inwencja w
wymyślaniu historyjki plus kreatywność gości dawały czasem absurdalny, czasem
po prostu komiczny efekt w postaci uzupełnionego opowiadania.
Ten
sam efekt osiągniemy, prosząc uczniów o zaproponowanie „w ciemno przymiotników
i przysłówków, a potem skompletowanie całości opowiadania. Zdarzą się pomyłki
czy też fragmenty banalne, ale będą i miejsca bardzo, przez swą nielogiczność,
absurdalność, komiczne.
W
oszukiwaniu przykładowego opowiadania znalazłam takie oto:
Wstałem dzisiaj ——————–
(jak?), co przeważnie mi się nie zdarza. Po zjedzeniu ————————- (jakiego?)
śniadania ——————— (jak?) wybiegłem z mojego ———————-(jakiego?) domu. Ku mojemu
zdziwieniu na —————— (jakim?) ogrodzeniu naszego ——————– (jakiego?) sąsiada zobaczyłem
wystające —————– (jakie?) uszy. Podszedłem —————– (jak?) do ogrodzenia i
zajrzałem —————— (jak?) na ———————- (jakie?) podwórko ——————- (jakiego?)
sąsiada. Mietek – bo tak nazywał się mój —————– (jaki?) sąsiad – leżał właśnie
na —————– (jakim?) leżaku w przebraniu ——————- (jakiego?) królika, a jego
——————- (jaki?) brat robił mu —————– (jak?) ————— (jakie?) zdjęcia. Wydałem z
siebie nieśmiałe cha cha i już miałem pomachać naszym ————- (jakim?)sąsiadom,
gdy zauważyłem, że moje —————- (jakie?) ręce są różowe, a królicze ————-
(jakie?) uszy spadają mi na ————– (jakie?) ramiona. Ratunku! – krzyczałem
———————- (jak?), kiedy moja ———— (jaka?) mama próbowała mnie obudzić.
Wykorzystałam
na lekcji, oczywiście prosząc o uzupełnienie przymiotników/przysłówków. W
przypadku mojej klasy czwartej starczyło przykładów dla każdego i każdy
niezależnie wymyślił przymiotnik/przysłówek.
——————– (jak?), ————————- (jakiego?)
——————— (jak?) ———————-(jakiego?)
—————— (jakim?) ——————– (jakiego?)
—————– (jakie?) —————– (jak?)
—————— (jak?) ———————- (jakie?)
——————- (jakiego?) —————– (jaki?)
—————– (jakim ——————- (jakiego?)
——————- (jaki?) —————– (jak?)
————— (jakie?) ————- (jakim?)
—————- (jakie?) ————- (jakie?)
————– (jakie?) ———————- (jak?)
  ————
(jaka?)
Opowiadanie miało lepsze i gorsze
momenty, ale powtórka przymiotników, ich odmiany, konstrukcji, wspaniała.
Małgosia
 


 
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz