niedziela, 6 grudnia 2015

Jak pomóc dziecku w nauce czytania? Symultaniczno-sekwencyjna metoda nauki czytania według prof. Jagody Cieszyńskiej

Kiedy szukałam  metod nauki czytania, które wsparłyby moją sześcioletnią córkę w tej umiejętności i naprawiły błędy elementarzaL trafiłam na metodę symultaniczno-sekwencyjną prof. Cieszyńskiej. Co mnie przekonało?
Przede wszystkim to, że metoda krakowska opiera się na oddziaływaniu na wszystkie sfery rozwojowe, jak najszybsze rozpoczęcie terapii lub stymulacji wraz z pierwszymi niepokojącymi oznakami. Na całym niemalże świecie znany jest i odgórnie  wprowadzany program pomocy w nauce czytania Reeding Recovery, który zakłada, że nie można zostawić dziecka z problemami czytania samemu sobie, tylko od razu na pierwszym etapie (5-6 lat) wdrożyć specjalny program, który proponuje codzienne 30-minutowe sekwencje nauki czytania prowadzone przez przeszkolonych nauczycieli - trenerów Reeding Recovery. Program ten został stworzony w 1970 roku przez pedagog Marie Clay w Nowej Zelandii i stale jest udoskonalany. Dzieci robią ogromne postępy w cyklu 12 do 20 tygodni zajęć. Niestety w Polsce nie mamy żadnego upowszechnionego i systemowego programu pomocy dzieciom w nauce czytania. Kolejny raz muszę zaznaczyć, iż możemy liczyć na dobrych polskich nauczycieli  n. przedszkolnego i zintegrowanego.J

Symultaniczno-sekwencyjna metoda czytania prof. Jagody Cieszyńskiej oparta jest na wieloletniej praktyce, najnowszych badaniach neuropsychologicznych i wiedzy lingwistycznej. Jej założeniem jest fakt, iż sylaba, a nie fonem jest najmniejszą jednostką percepcyjną. Metoda wprowadza w świat pisma według stopnia trudności artykułowanych głosek oraz różnicowania obrazów graficznych liter. Powtarza cykl nauki mówienia: od samogłosek, przez sylaby, wyrażenia dźwiękonaśladowcze do wyrazów i zdań. Naukę czytania realizuje się w trzech etapach: powtarzania, rozumienia i samodzielnego nazywania.
„Czytanie sylab wymaga sekwencyjnego, lewopółkulowego przetwarzania informacji. Jest czytaniem abstrakcyjnych, liniowo uporządkowanych dźwięków mowy. Kontrolowanie kierunku czytania od lewej do prawej jest możliwie dzięki pracy struktur prawej, „przestrzennej” półkuli mózgu natomiast zachowanie sekwencji (wzajemnego następstwa liter w sylabie) dzięki pracy półkuli lewej. Widać więc wyraźnie jak istotne są każdorazowe ćwiczenia pobudzające pracę obu półkul mózgu, i jak ważna dla opanowania systemu językowego jest umiejętność rozwiązywania zadań prawo i lewopółkulowych. Rozpoczynamy wprowadzanie sylab zgodnie z zasadą rozwojową.” 

Źródło: http://www.centrummetodykrakowskiej.pl/8,a,jagoda-cieszynska.htm

Jak rodzic może pomóc dziecku? Za pomocą materiałów zakupionych w Wydawnictwie Edukacyjnym zaczyna się ćwiczenia, czytając wraz z dzieckiem słowa z poszczególnych grup opartych na określonych głoskach. Można też tłumaczyć znaczenia słów i z czasem przechodzić na kolejny etap trudniejszych i dłuższych wyrazów.
Polecam materiał Magdaleny Muchy przygotowany do rozcięcia na kartoniki (na zdjęciu), które poprzez zabawę uczą się czytać i zapamiętywać pisownię.

Sylabowo. Jedzie pociąg i ciągnie wagony z... Trening czytania

Wyrazy zawarte w pomocy zostały posegregowane na 14 grup analogicznie do porządku zaproponowanego w serii pani prof. Jagody Cieszyńskiej Kocham Czytać". 
Podczas proponowanego treningu dzieci kolejno podczepiają do lokomotywy wagony i odczytują przyłączone" wyrazy. Ciekawość - czym to jest tym razem naładowany pociąg - urozmaica zabawę. 

Uczniowie po przeczytaniu:
  •  tłumaczą znaczenie wyrazu,
  •  układają z nim zdanie,
  •  wyszukują sylaby, które powtarzają się w wyrazach,
  •  wskazują podobieństwa i różnice w wyrazach,
  •  tworzą nowe wyrazy przez dodanie do wyrazu bazowego sylaby lub litery.
 Pomoc może być wykorzystywana w pracy z dziećmi z grupy ryzyka dysleksji, uczniami mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, z nawykiem literowania, niedokształceniem mowy o typie afazji oraz z dziećmi objętymi wczesną nauką czytania.

https://we.pl/pl/searchquery/nauka+czytania/1/phot/5?url=nauka,czytania

Na stronie Centrum Metody Krakowskiej oraz Wydawnictwa Edukacyjnego jest duży wybór materiałów w zależności od  wieku dziecka i stopnia problemu.
Polecam jako polonistka i mama
                                                                                              Małgosia
                                                                                                                     





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz