poniedziałek, 28 grudnia 2015

Zasady stymulowania myślenia pytajnego uczniów . Porady dla nauczyciela

  1.  Nie bój się pytań uczniów.
  2. Stawiaj pytania otwarte pytania, ponieważ zachęcają do poszukiwania wielu możliwych rozwiązań. 
  3. Nie odpowiadaj na niektóre ważne pytania - powinny one na jakiś czas pozostać bez   odpowiedzi, ponieważ w ten sposób prowokują do myślenia.
  4.   Pytaj mniej, ale lepiej.
  5. Stosuj pauzę po zadaniu pytania - poczekaj 20 sekund na odpowiedź uczniów.
  6. Odpowiadaj na pytania uczniów z szacunkiem, nawet jeśli pytania te wydają się być mało odkrywcze, banalne lub wręcz głupie.
  7. Załóż w klasie tablicę pytań, na której będą wypisywane ważne i wartościowe pytania. Uczyń je tematem lekcji.
  8. Modeluj zachowania pytajne - dziel się z uczniami swoimi pytaniami i zakłopotaniem poznawczym.
  9. Poświęć lekcje na pytania, które ktoś sformułował na temat jakiegoś eksperymentu, historii, idei lub wynalazku.
  10.  Zachęcaj uczniów do zadawania różnorodnych rodzajów pytań, w tym pytań hipotetycznych (Co będzie, jeśli...?, A gdyby tak... ?).

 http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU6574

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz