„Akademia
pana Kleksa” to lektura bardzo lubiana przez uczniów. Lubią ją również
nauczyciele, ponieważ stwarza możliwość przeprowadzenia wielu ciekawych lekcji. Poniżej
kilka pomysłów, które wykorzystałam w tym roku w klasach czwartych.
Piegi jako nagroda, żółty krawat jako
motywacja do bycia obowiązkowym i grzecznym
Pomysł
nie jest oczywiście nowy, ale nadal bardzo podoba się uczniom. Żeby usprawnić
organizację przyznawania piegów, uczniowie na pierwszej lekcji narysowali w
zeszytach wielką twarz, na której rysowali piegi. Można je było zdobyć za aktywność,
błyskotliwą odpowiedź, ciekawy pomysł. Żółty krawat w zielone grochy miał z kolei skłonić
uczniów do pilnowania zadań domowych, przynoszenia potrzebnych przyborów i
przygotowania do zajęć.
Legitymacja członka Akademii
Z
pozoru mała rzecz przyniosła uczniom wiele radości. Podpisaną legitymację,
uprawniającą m.in. do otrzymywania piegów, uczniowie pokazywali przed wejściem
do sali. Zapominalscy z kolei na kilka minut zakładali żółty krawat. Warto
jednak zawsze powtarzać uczniom, że krawat to nie element kary, a część zabawy.
Każda
lekcja musiała rozpocząć się lub zakończyć piosenką, znaną głównie z filmu o
panu Kleksie, czyli „Witajcie w naszej bajce”. Wesoły i żywy utwór dodawał wszystkim sił do dalszej pracy.
Akademia Pana Kleksa – „Witajcie w
naszej bajce”
[Jan
Brzechwa]
Witajcie
w naszej bajce, słoń zagra na fujarce,
Pinokio
nam zaśpiewa, zatańczą wkoło drzewa,
Tu
wszystko jest możliwe, zwierzęta są szczęśliwe,
A
dzieci wiem coś o tym latają samolotem.
Ref.:
Nikt
tutaj nie zna głodu, nikt tu nie czuje chłodu
I
nawet ja nie kłamię, nikt się nie skarży mamie.
Witajcie
w naszej bajce, słoń zagra na fujarce,
Pinokio
nam zaśpiewa, zatańczą wkoło drzewa,
Bo
z nami jest weselej, ruszymy razem w knieje,
A
w kniejach i dąbrowach przygoda już się chowa.
Ref.:
My
ją znajdziemy sami, my chłopcy z dziewczętami,
A
wtedy daję słowo, że będzie kolorowo.
Lekcja klekso(szyszko)grafii i
przędzenia liter
Oczywiście
nie mogło zabraknąć lekcji znanych z samej lektury. Robiliśmy i opisywaliśmy atramentowe kleksy, które naprawdę rozbudziły wyobraźnię czwartoklasistów. Z kolorowej wełny
uczniowie wykonali swoje inicjały. Podczas ewaluacji zajęć wyszło, że lekcja
podobała się wszystkim!
Opis pana Kleksa
Warto
wprowadzić i przećwiczyć opis postaci jeszcze przed omówieniem „Akademii pana
Kleksa”. Ambroży Kleks aż prosi się, by go opisać. Po zgromadzeniu wszystkich
ważnych informacji o wyglądzie i ubiorze profesora, uczniowie musieli
pokolorować jego postać, zgodnie z informacjami z lektury. Pana Kleksa można też narysować na tablicy.
Twórcze zadania
Na podsumowanie garść pytań:
W czym jestem podobny do pana Kleksa?
Jaką lekcję bym zaproponował, gdybym
był profesorem Kleksem?
Co by było, gdyby golarz Filip przejął
Akademię?
Gdybym był szpakiem Mateuszem....
Czy podziwiasz pana Kleksa? Dlaczego?
Który magiczny rekwizyt profesora
chciałbyś mieć?
Gdybyś spotkał Adasia Niezgódkę, jakie
byś mu zadał pytanie?
Która przygoda chłopców najbardziej cię
zaciekawiła?
Co najbardziej podobało ci się w szkole
profesora Kleksa?
Co zmieniłbyś w naszej szkole?
Gdybym był okiem profesora, które
wszystko widzi, to zbadałbym...
Jaki nowy przedmiot szkolny
wprowadziłbyś do Akademii?
Gdybyś zagrał w filmie o panu Kleksie,
czyją rolę chciałbyś dostać?
Jakie nagrody wprowadziłbyś w naszej
szkole?
Gdybyś spotkał pana Kleksa, jakie
pytanie byś mu zadał?
Gdybyś spotkał golarza Filipa, jakie
pytanie byś mu zadał?
Gdybyś spotkał szpaka Mateusza, jakie
pytanie byś mu zadał?
Czy chciałbyś mieć takiego nauczyciela
jak pan Kleks? Dlaczego?
Pisemnie uczniowie mieli zaś do wyboru
następujące polecenia:
1. Ułóż przepis na szkolny sukces
(składniki – np. szklanka wsparcia rodziców, przyjaciół, codzienna dawka
ciekawych lekcji, kilo systematycznej nauki, obowiązkowość, chęci, tabliczka
odstresowującej czekolady, szczypta koncentracji, łyżka wiary w siebie i
konsekwencji, krople nauczycielskich wskazówek, cennych rad, uśmiech, życzliwość
kolegów i nauczycieli; sposób przygotowania).
2. Opisz swoją ulubioną nauczycielkę lub
nauczyciela (wstęp – imię i nazwisko, nauczany przedmiot; rozwinięcie – wygląd,
cechy charakteru, stosunek do uczniów; zakończenie, ocena nauczyciela).
3. Szkoła marzeń (wygląd szkoły,
otoczenia; wyposażenie; rodzaje zajęć pozalekcyjnych; sposób spędzania przerw;
metody pracy na lekcji).
4. Jaki jest Twój ulubiony przedmiot w
szkole? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Projekt – moja wymarzona szkoła
Chętni
uczniowie mieli dwa tygodnie na wykonanie projektu dotyczącego wizji ich
wymarzonej szkoły. Powstały przepiękne makiety, lapbooki, plakaty i rysunki.
Wyjątkowa makieta „Akademii pani Szyszki” wykonana została prawie z samych
słodyczy! Martwię się tylko, jak długo przetrwa.;)
Przy okazji powstał też herb
pływackiej klasy 4a – „Szyszka w wodzie”.
Zabawa ze szpakiem Mateuszem
Uczniowie
tworzyli zagadki, zapisując zdania za pomocą samych końcówek wyrazów, czyli tak,
jak mówił szpak Mateusz.
Co
pan eks adł na danie?
Co
ciało z szniców w demii ana eksa?
Co
ciało z szniców w demii ana eksa?
Na
lekcji nie zabrało też omówienie wyglądu i zasad samej Akademii, metamorfozy
Adasia Niezgódki i historii szpaka Mateusza.
Szkoda,
że ta bajka już się skończyła….
Kasia
Świetne pomysły! a wymarzona słodka szkoła po prostu idealna :D
OdpowiedzUsuń