czwartek, 18 stycznia 2018

Mickiewiczowskie opisy przyrody w klasie 4

„Pan Tadeusz”, opisy przyrody i żywiołowi czwartoklasiści. Ten zestaw to prawdziwe wyzwanie dla polonisty!

Zanim rozpoczęliśmy analizowanie tekstu, zgromadziliśmy potrzebne  „narzędzia”, czyli powtórzyliśmy środki stylistyczne, tworząc „Niezbędnik czwartoklasisty”. Przypomnieliśmy sobie, czym jest epitet, porównanie, metafora, ożywienie, uosobienie.

Kolejne trzy lekcje to już bezpośrednia praca z tekstem epopei. Ponieważ tekst nasycony jest archaizmami, warto sięgnąć np. po Internetowy słownik tematyczny języka poematu Adama Mickiewicza „Pan Tadeusz”.


Wyszukiwanie niezrozumiałych wyrazów w internetowych zasobach, może bardzo urozmaicić lekcję, a przede wszystkim ułatwić zrozumienie utworu.   

Moim sposobem na interpretację, kolejny raz okazało się rysowanie. Na początku opis chmur.  Warto kilka dni wcześniej zachęcić uczniów, by sami poobserwowali niebo. Później narysowaliśmy trzy chmury, obok których wpisywaliśmy cytatu z tekstu, zastanawiając się nad ich znaczeniem oraz wskazywaliśmy środki poetyckie. 



Prawdziwe dzieła sztuki powstały przy okazji mickiewiczowskiego opisu sadu. Najpierw chętni uczniowie tworzyli barwne ilustracje do tekstu, następnie cała klasa podzielona na grupy, nanosiła na rysunek odpowiednie cytaty.











Przy okazji opisu burzy uruchomiliśmy wszystkie zmysły. Wykorzystałam zadania ze strony GWO (doskonale nadające się na tablicę interaktywną), które polegały m.in. do dopasowywaniu dźwięków do określonych fragmentów, czy przyporządkowaniu określonych cytatów, w zależności od tego, na jaki zmysł oddziałują.


Mam nadzieję, że dzięki tym metodom opisy przyrody stały się dla uczniów bardziej przystępne.


Kasia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz