czwartek, 12 lipca 2018

Procedura awansu w pigułce - nauczyciel mianowany


Jestem już nauczycielem mianowanym. To kolejny stopień awansu, którego zdobycie wiąże się po pierwsze z odbyciem 3 – letniego stażu, a przede wszystkim ze zdaniem egzaminu.

W związku z zakończeniem stażu, nauczyciel zobowiązany jest po pierwsze złożyć sprawozdanie z realizowanego w trakcie jego trwania planu rozwoju zawodowego.

Podsumowania dorobku zawodowego dokonuje się  według wytycznych z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli według następujących założeń:

§ 7 ust. 2 pkt 1
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.

§ 7 ust. 2 pkt 2
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.


§ 7 ust. 2 pkt 3
Umiejętność uwzględniania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

§ 7 ust. 2 pkt 4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.

§ 7 ust. 2 pkt 5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.


Cała procedura w pigułce wygląda tak:

 Zadanie
Termin
Komentarz
Zakończenie stażu.
Staż na stopień nauczyciela mianowanego trwa 2 lata i 9 miesięcy. Nauczyciel kontraktowy może rozpocząć awans nie później niż 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć na swój wniosek złożony do dyrektora. Jeśli więc nauczyciel złożył wniosek nie 1 września lecz później, staż kończy się adekwatnie do terminu rozpoczęcia np. jeśli wniosek został złożony np. 10 września staż zakończy się 9 czerwca.
Jeśli okres nieobecności w trakcie stażu trwa nieprzerwanie dłużej niż miesiąc, staż zostaje przedłużony o czas nieobecności. Do okresu nieobecności nie wlicza się urlopu wypoczynkowego. W przypadku nieobecności nauczyciela związanej z urlopem macierzyńskim lub rodzicielskim trwającym nie dłużej niż rok i 6 miesięcy staż przedłuża się o ten okres.
Złożenie sprawozdania do dyrektora.
30 dni od dnia zakończenia stażu przez nauczyciela.


Wystąpienie przez dyrektora do rady rodziców o opinię na temat pracy nauczyciela.
Najlepiej niezwłocznie po zakończeniu stażu przez nauczyciela.
Rada rodziców przedstawia opinię w ciągu 14 dni od dnia otrzymania pisma dyrektora. Brak opinii nie wstrzymuje procedury dokonywania oceny dorobku przez dyrektora.
Przedstawienie projektu oceny dorobku zawodowego przez opiekuna stażu.
W ciągu 14 dni od zakończenia stażu przez nauczyciela.


Dokonanie oceny dorobku zawodowego nauczyciela przez dyrektora.
W ciągu 21 dni od dnia otrzymania sprawozdania, po zapoznaniu się z projektem oceny opiekuna stażu i opinią rodziców.
Dyrektor dokonując oceny dorobku zawodowego bierze pod uwagę stopień realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela. W przypadku oceny negatywnej za okres stażu nauczycielowi przysługuje odwołanie w ciągu 14 dni od daty otrzymania oceny do organu.

Po uzyskaniu od dyrektora pozytywniej oceny dorobku zawodowego oraz zaświadczenia nauczyciel może wnioskować o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego

Zadanie
Termin
Komentarz
Nauczyciel musi złożyć do Prezydenta, Burmistrza Wójta (w zależności od miejsca zamieszkania) na piśmie wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego do którego dołącza;
- poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadane
kwalifikacje
- poświadczoną kopię aktu nadania stopnia nauczyciela kontraktowego
- zaświadczenie (zaświadczenia)wydane przez dyrektora (oryginał)
W roku uzyskania pozytywnej oceny dorobku zawodowego.
Jeśli nauczyciel złoży wniosek do organu prowadzącego do 30 czerwca komisja musi zebrać się do 31 sierpnia. Kolejny termin składania wniosków - do 31 października. Wtedy wniosek zostanie rozpatrzony do końca grudnia.
Różne kuratoria wymagają różnych sposobów potwierdzania kopii składanych dokumentów za zgodność z oryginałem. Najczęściej wymagane jest potwierdzenie przez notariusza. Jeśli któryś z dokumentów potwierdzających kwalifikacje wydany jest na poprzednie nazwisko do dokumentów należy dołączyć kopię dowodu osobistego również potwierdzonego za zgodność z oryginałem.
Akt nadania stopnia nauczyciela kontraktowego może potwierdzić za zgodność z oryginałem dyrektor  szkoły, w którym ten akt został wydany. Nauczyciele, którzy w trakcie stażu na kolejny stopień awansu podnieśli swoje kwalifikacje (np. akt nadania stopnia nauczyciela kontraktowego otrzymali mając ukończone studia licencjackie, a w trakcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego ukończyli studia magisterskie), powinni wystąpić z pismem do dyrektora o nadanie nowego aktu nadania stopnia nauczyciela kontraktowego uwzględniającego aktualne kwalifikacje. Dyrektor wydając nowy akt powołuje się na art. 9f  Karty Nauczyciela
Nauczyciel, który w trakcie stażu zmieniał miejsce zatrudnienia powinien dołączyć zaświadczenia o wymiarze zatrudnienia, nauczanym przedmiocie oraz rodzaju prowadzonych zajęć w dniu wydania zaświadczenia ze wszystkich tych miejsc w których realizował staż. To samo dotyczy nauczyciela, który jest zatrudniony w kilku miejscach jednocześnie w wymiarze niższym niż połowa obowiązkowego wymiaru zajęć.
Organ prowadzący po otrzymaniu wniosku dokonuje jego analizy formalnej.
Jeśli wniosek lub dołączone dokumenty nie spełniają wymogów formalnych, organ prowadzący wskazuje stwierdzone braki i wzywa nauczyciela do ich usunięcia w ciągu 14 dni wraz z pouczeniem, że ich nieusunięcie w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.  

Organ prowadzący powołuje komisję egzaminacyjną w skład której wchodzą:
·         Przedstawiciel organu prowadzącego jako przewodniczący komisji
·         Przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny
·         Dyrektor szkoły
·         Dwaj eksperci z listy ekspertów ustalonej przez MEN

Na wniosek nauczyciela w komisji może brać udział przedstawiciel związku zawodowego.
Organ prowadzący powiadamia na piśmie o terminie posiedzenia komisji co najmniej 14 dni wcześniej nauczyciela składającego wniosek oraz członków komisji.

Komisja egzaminacyjna przeprowadza egzamin w czasie którego nauczyciel przedstawia swój dorobek zawodowy i odpowiada na pytania członków komisji

Pytania członków komisji dotyczą wymagań niezbędnych do uzyskania
stopnia nauczyciela mianowanego zawartych w § 7 ust. 2 rozporządzenia w sprawie awansu zawodowego (tych, które powinny zostać uwzględnione w planie rozwoju zawodowego).


Po zakończeniu egzaminu każdy z członków komisji ocenia spełnianie wymagań w skali od 0 do 10.
Komisja wylicza z przyznanych punktów średnią arytmetyczną. Jeżeli liczba członków komisji jest większa niż 3 odrzuca się jedną najwyższą i jedną najniższą ocenę.
Nauczyciel zdał egzamin jeżeli średnia przyznanych punktów wyniosła co najmniej 7.
W czasie posiedzenia komisji.

Po zdaniu egzaminu przewodniczący komisji wręcza nauczycielowi zaświadczenie potwierdzające ten fakt.
W chwili ogłoszenia wyników.

Organ prowadzący wydaje nauczycielowi akt nadania stopnia nauczyciela mianowanego.

Nie określono terminu. Wkrótce po odbyciu posiedzenia komisji.

Nauczyciele, którzy zdali egzamin do 31 sierpnia, otrzymują podwyżkę wynagrodzenia od 1 września, a ci, którzy zdali egzamin po 31 października otrzymują wyższą pensję od stycznia.





Sam egzamin składa się z dwóch części. Nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego:
·         dokonuje prezentacji dorobku zawodowego;
·         odpowiada na pytania członków komisji.

Pytania dotyczą prawa oświatowego, działalności placówki, dokumentów, działań, o których wspominał nauczyciel, rozporządzeń, indywidualizacji pracy, pomocy uczniom. Wszystko zależy od komisji.




Moje pytania to:

1. Scharakteryzuj środowisko swojej klasy.
2. Czym się różni ocena dorobku zawodowego od oceny pracy nauczyciela?
3. Zastosowanie storytellingu na lekcjach języka polskiego.
4. Czym się kieruję przy wyborze programu nauczania?
5. Skąd wiem, że jestem skutecznym nauczycielem?
6. Jak wygląda przykładowa lekcja, zwłaszcza początek?
7. Podać dwa przykłady dostosowań oceniania dla poszczególnych uczniów.
8. Co jest trudnego w pracy polonisty?
9. Czy uważam, że opiekun stażu jest potrzebny?
10. Dlaczego jestem nauczycielem?



Wszystko odbywało się w życzliwej atmosferze, jednak faktycznie komisja wymagała rzetelnych i konkretnych odpowiedzi. Tym bardziej się cieszę, że udało mi się zdobyć maksymalną liczbę punktów.

Teraz 4 lata przerwy (lub w wyjątkowych okolicznościach 2) i zaczynam walkę o ostateczny stopień awansu – tytuł nauczyciela dyplomowanego.

Dziękuję wszystkim, którzy trzymali za mnie kciuki!

Kasia




Opracowane na podstawie strony LEPSZA STRONA EDUKACJI  https://lepszastrona.edu.pl/ .

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz