Królują ostatnio w stacjach radiowych panowie: Podsiadło,
Zalewski i Kortez nie tylko ze swoją wspólną piosenką „Poczatek”, ale każdy z
nich w swojej autorskiej produkcji. Jestem zdania, że świetnie jest „na
polskim” zastanowić się nad współczesnymi propozycjami piosenkowymi, „podłubać”
w metaforyce, zinterpretować tekst, który jest znany młodzieży.
To
uświadomienie młodym ludziom, że przebój to tekst pretendujący do utworu
lirycznego i że za znajomością z odsłuchu, nie zawsze idzie prawdziwe
zrozumienie tekstu, które jest niezwykle ciekawe. To okazja do używania
terminów teoretyczno - literackich, analizowania i interpretowania. Młodzi to
doceniają. Romantyczny poeta ma na głowie czapkę z daszkiem, posępny wyraz
twarzy i pochylony nad fortepianem jakby sam do siebie śpiewa. Wizerunek jest
jakby tylko pozornie inny.
Tym
razem zaproponowałam mojej klasie utwór Korteza „Bumerang”, by zacząć od
swobodnych refleksji uczniów, które jak się okazało sprowadzają się do zdania:
„ Odtwarzałem tę piosenkę w sieci, ale
właściwie nie wiem o czym ona opowiada”.
kreskówki na dobranoc,
plusz do snu
nim wstanę wrócisz już
pokażesz mi kolory, ślady chmur
przestanę płakać, znów
powtarzasz, że detale ważne są
z nich składam świat
jedną ręką łapiąc twoją
czasem martwisz się,
że dorosnę za moment
martwisz się
ciągle na nowo
kiedy smucę się
zamiast R wymawiam L
kiedy masz mnie trochę dość
wykrzyczeć chcę całą złość
przez miłość, co
jak bumerang wraca do nas wciąż
Kreskówki na dobranoc, plusz do snu
nim wstanę wrócisz już
pokażesz mi kolory, ślady chmur
przestanę płakać, znów
powtarzasz, że detale ważne są
z nich składam świat
jedną ręką łapiąc twoją
czasem martwisz się,
że dorosnę za moment
dorosnę za moment
czasem gniewam się
brzydkich słów nie znam lecz
wykrzyczeć chcę na cały głos
tę miłość co jak bumerang wraca do nas wciąż
Kreskówki na dobranoc, plusz do snu
nim wstanę wrócisz już
pokażesz mi kolory, ślady chmur
przestanę płakać, znów
powtarzasz, że detale ważne są
z nich składam świat
jedną ręką łapiąc twoją
czasem martwisz się,
że dorosnę za moment
bumerang.....
nim wstanę wrócisz już
pokażesz mi kolory, ślady chmur
przestanę płakać, znów
powtarzasz, że detale ważne są
z nich składam świat
jedną ręką łapiąc twoją
czasem martwisz się,
że dorosnę za moment
martwisz się
ciągle na nowo
kiedy smucę się
zamiast R wymawiam L
kiedy masz mnie trochę dość
wykrzyczeć chcę całą złość
przez miłość, co
jak bumerang wraca do nas wciąż
Kreskówki na dobranoc, plusz do snu
nim wstanę wrócisz już
pokażesz mi kolory, ślady chmur
przestanę płakać, znów
powtarzasz, że detale ważne są
z nich składam świat
jedną ręką łapiąc twoją
czasem martwisz się,
że dorosnę za moment
dorosnę za moment
czasem gniewam się
brzydkich słów nie znam lecz
wykrzyczeć chcę na cały głos
tę miłość co jak bumerang wraca do nas wciąż
Kreskówki na dobranoc, plusz do snu
nim wstanę wrócisz już
pokażesz mi kolory, ślady chmur
przestanę płakać, znów
powtarzasz, że detale ważne są
z nich składam świat
jedną ręką łapiąc twoją
czasem martwisz się,
że dorosnę za moment
bumerang.....
Nie
ma się co dziwić, odsłuchiwanie piosenki nie daje pełnego zrozumienia tekstu,
jedynie fragmentaryczne, intuicyjne.
Kluczem
do rozumienia tej piosenki jest rozpoznanie sytuacji lirycznej, nadawcy,
adresata.
Zbieramy
informacje o osobie mówiącej w wierszu.
Kto
jest podmiotem lirycznym tego wiersza?
|
Kto
odbiera taki komunikat? Kto jest adresatem tej wypowiedzi?
|
- ogląda „kreskówki na dobranoc”
- trzyma „plusz do snu” - pluszaka?
- za chwilę dorośnie
- wymawia R zamiast L
- łapie kogoś za rękę
- czasami się złości, gniewa, płacze
|
- ktoś, kto wróci zanim osoba mówiaca
wstanie
- ktoś, kto się martwi
- ktoś, kto pokazuje „kolory, ślady
chmur”
|
Zebranie
tych informacji w dwóch kolumnach doprowadziło uczniów do wniosku:
Podmiotem
lirycznym jest kilkuletnie dziecko, najprawdopodobniej syn.
Adresatem
wypowiedzi jest ojciec.
Tematem
tekstu jest związek ojca z synem budowany od pierwszych chwil, czasami trudny,
ale pełen miłości. Zarówno oczy syna zauważają troskę ojca, który jest
nauczycielem życia, jak i świadomość ojca dojrzewa poprzez kontakt z kształtującym
się człowiekiem.
detale ważne są
z nich składam świat - to nauka ojca dla syna
z nich składam świat - to nauka ojca dla syna
miłość,
co
jak
bumerang wraca do nas wciąż – to nauka bezwarunkowej
miłości dla ojca płynąca z kontaktu z synem
Opracowanie
sensu piosenki daje uczniom satysfakcję.
Warto
spróbować i zaproponować taką lekcję.
Małgosia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz